AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
21.018

Beställa motorolja från Tyskland, men...

Sida 1 av 2
Alla verkar beställa olj från Tyskland men jag hitta denna på blocket Länk , kan de va nått?
Tyckte priset för Mobil 1 ESP Formula 5W-30 4L Pris: 379:- va bra. Vad oljepanelen?
Skiver med mobilen så det blev lite knas i texten, men ni fattar säkert.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är ett helt OK bra pris för att vara i Sverige.94.74 kr litern
5 liter kostar 36.00 Euro+ frakt köper man 4 dunkar så är frakten 20 Euro.
164 euro = 1510kr = 75.50kr kr litern framkört till dörren. från levoil.de

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, levoil.de säljer t ex Aral SuperTronic 0W40 för under 50 kr/litern inkl frakt (om du köper 20 liter) och den kan du jämföra med Mobil1 0W40, kanske är t om Aral-oljan bättre pga att Mobil numer blandar in icke helsyntetisk olja t om i sin "helsyntetiska" Mobil1...

Mobil Super3000 innehåller en sämre basolja än Mobil1 och är lite av en "budgetolja" i Mobils sortiment. Den går inte riktigt att jämföra med äkta helsyntetiska oljor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo, jag va inne på levoil och kolla. Men vilken tycker du/ni man ska ha då istället för Mobil 1 ESP Formula 5W-30? Som du skriver att Mobil numer blandar in icke helsyntetisk olja i sina, så börjar man fundera lite..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Själv har jag köpt Super Tronic 0W40, som är tillverkad på samma raffinaderi och produktlina som Castrols motsvarande olja (med största sannolikhet är det exakt samma olja som Castrol för det är så det fungerar i oljebranschen).
Aral-oljan har väldigt bra specifikationer och dess extremt låga flytbarhetstemperatur runt -60grader C, visar tydligt på att det är en äkta syntetisk basolja.

Castrol och Aral ingår båda i BP-koncernen och Aral är ett mycket stort märke i Tyskland - skulle misstänka att de säljer mer motorolja under namnet Aral i Tyskland än vad som säljs totalt alla märken inräknat i Sverige, per år.

Mvh
Johan B

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller fullständigt med Johan. Själv köpt den oljan och kommer aldrig köpa någon annan olja dom gångerna man byter själv. Ruskigt prisvärd.
Gör ju inte saken sämre att oljan har bättre klassningar än vad som uppges på hemsidan.
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Kan bara hålla med föregående 2 talare (skrivare ?).
ARAL Super Tronic, 20 liter levererat hem till dörren för 120 Euro, svårslaget.
Men går det bra med 0W40 fast jag ska ha 5W30??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har en BMW så går 0W40 bra. Den är lite tunnare som kall och lite mindre lättflytande vid driftvarm.
Super Tronic 0W40 har väldigt bra klassningar och är även BMW LL-04-klassad.

Nu ligger Super Tronic 0W40 iofs inte så långt från övre gränsen för klassningen SAE XW30, men lite tjockare oljefilm ger den och därmed lite bättre mekaniskt skydd vid hård belastning.

Att den är mer lättflytande vid kyla är bara positivt - faktum är att just den oljan är en av de mest köldtåliga oljorna jag sett data på, den har en lägsta flytbarhetstemperatur kring -60grader C!
Jämför man det med många 5W30-oljor som har lägsta flytbarhetstemperatur kring drygt -30grader C blir det ganska tydligt att Super Tronic 0W40 har riktigt bra och äkta syntetiska basoljor.

Mvh
Johan B

Så.. 20 liter ARAL Super Tronic 0W40 beställt. 1083:- inkl frakt.
Passade faktiskt bra då frugan kan ha samma i sin.

Tusen tack för hjälpen Johan och ni andra.
Johan: Tänkte beställa till en polare. Han har dock en Audi 2.0 TFSI och dom kör ju "longlife" funkar det med Aral SuperTronic LL III 5W-30. Han ska nämligen ha 5W-30
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vinyl, kolla med Arals oljerekommendation:
Länk

Mvh
Johan B

Yes, den ska smörja fint. Tack Johan.
Hej Johan
Såg även att det även fanns en low saps version av
Aral supertronic 0w-40. Är den att föredra till BMW diesel med partikelfilter .
Mvh
Igor
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
IgorWolf, jag tror att det är samma olja men under olika namn för olika marknader.
Specarna och klassningarna var i alla fall identiska om jag minns rätt...

Om oljan skall klara klassningen till BMW LL-04 måste den vara "low SAPS" mht partikelfilter och dieselkatalysatorns välmående.

Mvh
Johan B

Ok tack
En fråga till
Då min bil hela tiden har haft 5w-30 oljan snö bmws serviceplan
Så undrar jag om inte 0w40 oljan är tunnare så att oljeförbrukningen
Ökar.
Har i dagsläget knappt någon oljeförbrukning.
1 liter på 700 mils körning
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
0W40-olja är per definition tjockare än en XW30-olja när de är driftsvarma.

Däremot har en 0WX-olja bättre kallegenskaper och blir inte lika tjockflytande när den kyls ner, än en 5WX-olja.

Lite förenklat uttryckt är en 0W40-olja "bredare" än en 5W30-olja rent viskositetsmässigt.
Dvs. den har bättre egenskaper när den är riktigt kall men blir samtidigt inte riktigt lika tunnflytande när den är varm. En tjockare oljefilm innebär att den har bättre slitageskydd.

Ovanstående under förutsättning att man väljer en olja med rätt klassning och som även har en varmviskositet som faller inom motortillverkarens rekommendationer (utifrån motorns konstruktion och driftsförhållande).

Mvh
Johan B

Ok, så mao 0w-40 oljan funkar till 525d. -08
En sista har hört att en riktig longlife olja har en grön färgton
Har arals 0w-40 liknande färgton, inte för att det har någon betydelse.
Men vissa menar att det florerar kopior på marknaden av just castrol edge oljor
Och kopiorna har då en traditionell gyllene färgton
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, så länge oljan har BMW-LL04-klassning går det utmärkt, jag skulle säga att det är en bättre olja med viskositet 0W40.

Har inte kollat vilken färg Aral-oljan har, men motoroljor kan ha olika färger - allt från ganska svagt brunaktig till mörkt dito och med dragning åt både rödaktig eller grön/blåaktig nyans.

Visst kopieras allt nu för tiden, men jag har svårt att se att en etablerad firma i Tyskland skulle köpa och sälja kopior på olja...särskilt då det troligen inte finns så mycket pengar att tjäna på den om man säljer den för 50kr/litern då man inte kan slå i en billig 15W40-mineralolja och få den att bete sig som en 0W-olja i flaskan - det skulle märkas ganska omgående vid en visuell granskning och troligen även på lukten.

Vilka är det som säger att det sälja Castrol-kopior?
Är det månde svenska återförsäljare som plötsligt har svårt att motivera för en medveten kund att motsvarande olja kostar en fjärdedel i Tyskland?

Mvh
Johan B

Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Länk

Denna är BMW Longlife 04 godkänd.
Billig som tusan. Är det något man skulle våga hälla i en BMW?
Använde den till en 9-5 när jag hade den som slit o släng bil en kort period. Där funkade det bra och var ju den rekomenderade oljan enligt GM/SAAB.

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.