|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Har efter en lång tids sökande hittat två väldigt intressanta 530 och tänkte kolla med er här på autopower vad ni tycker innan jag går vidare till nästa steg. Vad tycker ni om dessa två bilar (pris,utrustning,miltal) och vilken skulle ni föredra? Undrar även om 14 000 mil är mycket för en diesel? Länk Länk För mig personligen spelar det ingen större roll om det är en bensinare eller diesel så det behöver ni inte bry er om. Väldigt tacksam för svar! | |
| Tyckte dessa var väldigt dyra. | |
| Det är svårt att hitta så mycket billigare, tro mig jag har letat en hel del. M-paket är ett måste! | |
|
Bensinaren skulle jag välja. Nästan halva miltalet och roligare motor. //Marin |
|
|
Jag skulle valt dieseln. Gillar inte sexan efter facelift. Hela poängen med bensinaren är borta när motorn låter skräp under 3000rpm pga direktinsprutningen. ------- //Lövet |
|
| Bensin eller diesel spelar som sagt ingen roll för mig så försök att bortse från drivmedel när ni bedömer bilen, för det är jag. | |
Karl-Hilding |
Motorn låter INTE skräp under 3000 varv. Vid kall motor och under 2000 varv. Ja! Då låter den lite som en diesel det du rekommenderar. "Hela poängen är borta", har du sovit dåligt i natt? |
|
Motorn låter skit om man är bilentusiast och har ägt riktiga BMW sexor tidigare. Hela det varma härliga mullret på tomgång och strax över är borta. Både varm som kall. Ingen av nedanstående motorer är trasiga. De låter så här. Länk Länk Länk ------- //Lövet |
|
|
Instämmer med dig Lövet om att det gamla hederliga tomgångsmullret är borta. Otroligt tråkigt då mullret var en del av BMW:s själ (för mig iaf). Det är även ovanstående motorer som får mig att tveka inför ett nytt BMW köp. Körde en 530 m-sport 07:a (bensin, 258 hk) och blev väldigt besviken på motorkaraktären. Ska åka och kolla på en 530 med 272 hk i veckan. Förhoppningsvis blir jag inte lika besviken... |
|
|
Själva karaktären kan vara bättre men ljudet kommer vara sämre. 272hk varianten är just av den knattriga gnisslande typen. ------- //Lövet |
|
|
Om jag blir missnöjd (vilket jag nog kommer att bli men ska inte dissa innan jag bildat mig en uppfattning), vad finns det för substitut? 545 eller 550 kanske? Tur man har Alpinan att lyssna på... |
|
|
Dieselbilen är i mitt tycke helt rätt, även priset. Gav själv 227 000kr för 18 månader sedan för en 525da-08 som ser exakt likadan ut.min hde då gått nästan 10 000 mil. Komfortstolar är ett måste. Åkte lite över 400 mil på europasemester i svågerns med sportstolar i sommar. Mvh Jonas B P.s provkör dieseln o du sitter kvar...... |
|
Karl-Hilding |
"Instämmer med dig Lövet om att det gamla hederliga tomgångsmullret är borta. Otroligt tråkigt då mullret var en del av BMW:s själ (för mig iaf). Det är även ovanstående motorer som får mig att tveka inför ett nytt BMW köp. Körde en 530 m-sport 07:a (bensin, 258 hk) och blev väldigt besviken på motorkaraktären. Ska åka och kolla på en 530 med 272 hk i veckan. Förhoppningsvis blir jag inte lika besviken..." Det Lövet beskriver är 272 hk... Och det Löver menar med "mullret" är 231-258 hk. |
| För min del är manuell låda viktigare än M-sport så dieslarna går bort eftersom de motorstarkare inte går att få med manuell låda. Har kollat efter 535:or, diesel, med manuell låda men det finns inga. Finns 530 diesel med manuell låda? | |
Karl-Hilding |
Över 2.000 varv så är det inte mycket som slår N53 272 hk!! Underbar är bara förnamnet! |
|
530d finns manuell ja. Men det har knappt sålts några. ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Förlåt... Det var Kimmo som var fel ute. |
|
Den 530:n som jag provade var en 258 hk version och jag blev besviken på "mullret". Saknade det ännu äldre gardet. Visst var det ju lite muller men inte i närheten av vad man hörde tidigare exempelvis på en 535 E28:a... Här är en fin 530 diesel touring med manuell låda. Lite dyr kanske. Länk |
|
|
Karl-Hilding... Fel ute? Måste säga att jag inte kan vara fel ute eftersom jag inte har någon referensram än den gamla, dvs. upp till E39-modellerna. Över det har jag faktiskt ingen aning om motorernas karaktär men jag är ute och rekognoserar terrängen. Kan därför inte jämföra en 258 hk med en 272 hk då jag inte gjort någon djupdykning i den senare. Därför jämför jag med den referensramen jag har med mig i bagaget. |
|
| Intressanta svar men måste säga att motorljudet inte alls spelar någon roll för min del så skulle vara tacksam om vi kunde diskutera ovanstående bilar och hålla oss till ämnet, tack! | |
| Om drivmedel inte har någon betydelse så hade jag valt bensinaren på grund av lägre mil och svart skinn. Ljust skinn är snyggt, en stund, men svart håller bättre i längden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.