AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.344

Ger upp bromsoken

Sida 2 av 2
Byter du skivor ska inte köra med gamla bromsbelägg.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jaha, okej.
Jag undrar också vad är flytande skivor?
Flytande ok har jag hört och sett men inte flytande skivor.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag får en känsla av att det kit för framaxel som jag är beredd att köpa till min bil enligt Dawwes länk ---> Länk kanske inte är FEL, men att det var hans personliga åsikt att han hade velat ha "flytande skivor". För som jag ser så ser dessa ut som på min bil - gjutna i ett stycke, medans "flytande skivor" är sådana där själva slitytan är demonteringsbar. D.v.s man byter inte hela skivan utan bara slitytan. Har jag rätt? Vågar jag köpa kittet i länken?

Exempel på flytande skiva som jag tolkar:

Länk
Björnen: Din bil har nog inte flytande skivor, är väl "bara" M som har sådana har jag för mig, iaf på äldre BMW. Kommentare om flytande gällde min bil (M3 E36), tidiga modeller (92-95) hade vanliga skivor, medan "EVO" fick flytande skivor. Skivorna är kompatibla med varandra, dvs identiska förutom att "EVO" har flytande skivor.

En "flytande" skiva är 2 delad, dvs navet sitter stiftat i fallet med BMW. Fördelen är den att skivan kan expandera (av värmen!) mer fritt, med mindre spänningar i materialet varvid risken för att skivorna slår sig minskar... Så gott som alla prestanda modeller från de stora tyska har flytande skivor sedan typ 1995...
Lyxskivor: Länk
Budget-budget:Länk

Skivorna till din bil är inte flytande så vitt jag kan se.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för klargörandet Dawwe!

Och mellan dina alternativ "Lyxskivor" och "Budget-budget", var ställer du dessa --> Länk ?

Mitt emellan? Är det okej att tjacka tycker du?

/Sb.

Meyle är helt OK, har ju faktiskt Meyle skivor bak på min ena bil. Meyle borde vara bättre än budget-budget. Skillnaden i pris mellan "budget-budget" o "välkända" Meyle är minimal typ 150kr, så jag hade valt Meyle.
Du kommer väl ihåg Dyronomens reklam för Meyle...
Just det...På min bruxis sitter det "budget-budget" skivor runt om, köpta från ebay.de från en "bromsexpert" (Bandel). Främre skivorna var av märket "Mapco", mig veterligen samma som "Bölk". Bakre minns jag inte...Beläggen man fick med var av fabrikatet "Vaico". Skivorna verkar vara bra de har inte slagit sig på dryga 6000 mil, att höger bak slagit sig tillskriver jag det kärvande oket...Har beställt nya skivor/belägg samt ok, från "ATP Autoteile", blev "budget-budget"...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack o bock Dawwe. Då får det bli det där alternativet från det "välkända" märket. :-) Mittimellan i mellanmjölkens land. Min plånbok är just nu också högst "mittimellan" så det blir bra.

Ok och bromsslangar är beställda från AutoTeilemann.de för övrigt.

/Sb.
Gott val. Konstigt nog hittade jag inga "Meyle" skivor till min Passat 2.0 -96, varken nu eller då, därav att det blev "budget-budget"
Da
135
Daniel_80
325ci -02
Schmiedmann tar 1900kr för ett set. sen får du tillbaka 381kr om du lämnar dina gamla ok.

Produktnummer: 34116765881

Börja med att kolla så det inte är bromsslangarna, har två gånger varit med om att dom har svullnat invändigt och agerat backventil.
Daniel_80: Har ju som sagt liknande problem som Björnen. I mitt fall så monterades det nya ok (Biltema) inkl nya skivor, belägg o stålomspunna bromsslangar (Goodridge). Grejerna har suttit på i ca 2 år och knappa 6000 mil. Goodridge slangarna är väl nån form av teflonslang med stålhölje. Är teflon slangarna "kända" för att svälla invändigt? Mitt problem är att höger bak ligger på. När jag monterade nya belägg var det MYCKET trögt att skruva in kolven, men det gick lättare efter ett tag. På väg hem i helgen så var jag tvungen att bromsa "kraftigare" en gång, o då låg oket på bra, kunde stå i svagt nedförslut utan att bilen rullade...Efter att ha svängt av motorvägen o backat fram o tillbaka några gånger o sedan känna efter hur "tvärt" bilen stannade när den rullade fritt så verkade oket "släppa". Väl hemma kände jag på på fälgen o den var endast något varmare än på andra sidan, där den var helt "kall". Andra gånger när jag känt på fälgen har den ibland varit riktigt varm, nästan så det ryker från skivan, en gång blev skivan illröd av värmen....Har redan beställt nya ok, skivor och belägg bak...Är bara nyfiken på din åsikt om "stålomspunna slangar" samt om de är kända för att svälla (inget jag hört om iaf...)... Att bromsen ligger på rätt bra höger bak är fakta. Vänster bak som gått ca 6000 mil har MER belägg kvar än höger bak som gått ca 450 mil, gissar på att höger bak är tvärslut inom 300-400 mil. Frågan är vad som är orsaken bara. Skulle det vara slangen så kan man tycka att övriga borde oxå vara på G. Bromsoljan är ca 2 år gammal, tömde hela systemet o fyllde på med ny fräsch vätska.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Daniel_80, jag kanske skulle kollat Schmeidmann först, ja.. Hm.
Well, nu blev det Budweg-ok från Autoteilemann iaf till "okej" kostnad. De ligger på 85 Euro styck, och jag köpte till bromsslang o så. Frakten var högst rimlig också. Men stompanten missar jag ju såklart tyvärr.

Ska vara noga med att kolla Schmeidmann också i fortsättningen.

Tack för tips

/Björnen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.