AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.342

Ger upp bromsoken

Sida 1 av 2
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Idag skulle familjen till Hufvudstaden. Fick stanna halvvägs med kraftig obalans och konstaterar att höger frambroms ligger an. Så trött att jag spottade på skiten och saliven kokade.
Fick vänta med att åka hem tills temp gått ned. På väg hem låg det inte an. Jag har skött mina bromsar som små barn, plockat ned, smort, gjort rent, vårdat. Hänger ändå helt random och fälgen blir varm.
Vad är mina alternativ? Var köper jag lämpligen nya ok till rimlig peng? Måste det vara BMW original? Hur funkar det med att lämna in sina gamla ok o sådär?

Bilen har gått 25k och är i övrigt fin. Behöver tips o råd.
Tack på förhand
Anders

köp nytt när det väl börjat kärva so brukar det vara svårt att få till det om kolven är skadad.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Antingen helrenoverar du oken och byter även kolvarna, enligt mitt mekartips, eller köper du utbytesok.

Byt även bromsslangarna för ibland kan de bli dåliga och släppa gummisjok invändigt som fungerar som backventiler och inte släpper tillbaka bromsvätskan när du väl trycksatt kolven (dvs. bromsat).

Att köpa begagnade ok som inte är renoverade är ett lotteri...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
1619:-/stycket för utbytesok hos Dyronomen.
115 euro / styck inkl. frakt (ca 1060 skr) för NYA ok på eBay.
Länk
Ett ganska enkelt val...

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jobbigt när det strular så där... Läste av en händelse ditt förra inlägg om bromsproblemen. Du skrev att du inte smort glidpinnarna med något. Jag hade testat att smörja dom med bromsfett innan du dömer ut de gamla oken. Hade samma problem med anliggande bromsar men efter att jag smort glidpinnarna har det funkat utan problem.
Om dessutom kolvarna ser fina ut, som du skrev innan, så kan det vara värt ett försök tycker jag... Det är ju bara att skruva loss glidpinnarna och fetta in hela ytan och sen tillbaka med dom...

Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ni ska ha tack för alla svar, värmer mitt i all frustration.

Anders B, jodå, glidpinnarna har jag plockat ur under gångna veckan, gjort rent och försiktigt slipat med smärgelduk, sedan infettade med vitt fett (silikonfett) och återmonterat.

Kan nån beskriva hur det funkar med "utbytesok"? Tar jag med mig mina ok i handen och får (köpa) nya när jag lämnar dem över disk?

Johan B, din guide är otroligt bra. Renovering är inte option nu. Har inte tiden, har sålt mina andra bilar och har för mycket jobb + två småbarn. Frugans tålamod är slut efter massa bromsvård, vevhusvent-meck och ventilkåpspackning och baktorkare och mer bromsvård etc. :-D Bilen måste rulla. Får ev bli eBay då. Hur är det med de där oken av märket "NK" som jag såg på nätet? Är de okej eller, nån som testat?
Får beställa bromsslang också.
Utbytesok funkar så att du köper renoverade ok och betalar samtidigt en pant på typ 300 kronor som du får tillbaka när du lämnar in de felande oken i kartongen du fick hem de nya i. Utbytesok blir ju av naturliga skäl lite pilligt via eBay...

/Magnus, BMW CS # 07317

Autoteilemann Länk har jag handlat en hel del av!
Rekommenderas!

/Magnus, BMW CS # 07317

Man brukar inte behöva lämna in det på en gång utan kan komma tillbaka och får igen stompanten då.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ah, då förstår jag!
Tack för länktips Magnus!

A
Hehe...Har samma problem på min bruxis om än inte lika våldsamt som för Björnen...Skall tillägga att min ok är/var nya runt om, från Biltema allihop. Har suttit på i ca 6000 mil. Det är höger bak som strular, TROR det beror på att den skivan har slagit sig (känns när man bromsar att det bromsar ojämnt, vilket även syntes hos SBP, pendlande värde mellan typ 1.3-0.9, men fick godkänt). Misstänker att den slagna skivan blivit varm pga slaget något som sakta men säkert har fått oket att börja kärva. Upptäckte det för ca 1 månad sen, asvarmt höger bak, o beläggen helt slut. Fullagade genom att montera nya belägg o motionera oket lite...När jag skulle åka långt förra helgen kände jag med en gång att det låg på rätt bra, lyckades få det att släppa o drog iväg på min 200 mila trip, med ett ägg under bromspedalen*haha*. Samma trip denna helg, började med att oket låg på "brutalt", när jag stannade så var skivan alldeles röd...Lyckades få oket att släppa o resten har gått bra hittills. Ibland ligger det på mer ibland mindre, men så länge jag bromsar super-lite o super mjukt så funkar det, men trycker jag till HÅRT är risken den att skiten ligger på brutalt mycket igen...Lösningen för min del blir två nya ok, två nya bromsskivor inkl belägg samt även nya hjullager...Byter på båda sidor då jag stör mig på skillnader i utseende på grejerna*haha*. De övriga tre Biltema oken funkar kalas, som sagt så tror jag det är den slagna skivan som är boven (bromsskiva från ebay.de)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Dawwe, måste vara samma för mig.
Känns lite i ratten när jag bromsar hårdare. (Min däckskrängare sa även detta) Måste ha slagit sig lite. Jag ska köpa nya ok nu via "e30cabbes" länk. Jag kan inte fortsätta med mina nuvarande skivor va?

Snälla har du tips på länk till nya skivor fram till min 330 för BRA pris?

Anders
Björnen: Jag vet inte om den slagna skivan är den egentliga boven, men eftersom bromsvärdet pendlande så byter jag skivorna med nu när oket gett upp. Kommer plocka isär det kärvande oket för att se vad det är som hänt, rostig kolv är det inte, det har jag redan kollat...

Här har du ett prisvärt kit med OK skivor: Länk , hemma i Sverige för knappa 2"...
Björnen: Kolla tjockleken på dina skivor...Gissar att minsta tillåtna tjocklek enligt BMW är 23.4 fram resp 20.4 bak, men det går bra att köra vidare tills de är nere på 22.0 resp 19.0... Om jag vore dig så skulle jag göra det ordentligt EN gång, dvs byta skivor, belägg och ok. Det är ta mig fan bra jobbigt att laga saker o ting två gånger...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för tips Dawwe!
Värsta är att jag bytte skivor/belägg förra säsongen. Finns maaaaaassa broms kvar i grejerna. :-/

Sb.
Björnen: Ok då är de nog långt från minimi gränsen, om du nu inte kört 15000 mil eller mer senaste året:). Min rek är iaf att byta skivorna axelvis, finns kit bara för framaxeln med: Länk skiljer 90€ eller typ 800kr, så det är inga stora pengar... Svarva skulle jag inte göra, men det finns de som är av annan åsikt...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Dawwe vad tror du om Skruvat.se?
De verkar ha 330'ns skivor. På rea dessutom?! Köpa två sånna bara, rakt av. Borde ju funka.

Sb

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Är detta rätt?

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du ändå skall skicka efter kan mister-auto.se kanske vara ett alternativ:
Länk

Observera att vissa priser är per styck och andra är per par.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag skulle hoppa över skruvat.se, samma grejer (eller sämre) som på ebay men dyrare... Mister Auto har bra pris på Brembo (sats), men då tillkommer belägg. Bölk borde vara sämre än Meyle, medan Meyle i sin tur borde vara sämre än Brembo, MEN man å andra sidan verkar Brembo skivor kunna slå sig rätt lätt så...

Billligast blir nog ändå Meyle skivorna från ebay.de, då ingår "allt" (skivor. belägg, slitagevarnare). Köpte själv Meyle till min ena bil, det står "Made in Germany" på skivorna bak. Skivorna fram passade MEN de var inte "flytande" (missade det vid beställningen), så de främre såldes iväg för 1000kr utan belägg. Så jag skulle köpt den där satsen med 4 skivor o sålt iväg det man inte behöver, men det är jag det:)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Mister-Auto hade bra priser Dawwe, tack!
Men du, hur ska jag veta om jag får "flytande" skivor - vad innebär det?
Jag vill bara ha två raka bromsskivor fram, ingen sats med hela köret. Beläggen jag har är fina. Jag vill använda dem mer. Bara två skivjäklar. :-)

Sb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.