AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.846

Tändstift till E36 -99. NGK eller Bosch?

Sida 1 av 2
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Har en 320 med M52-motorn som misständer. Verkar som det är #2 som trasslar. Efter ett icke-BMW-verkstadsbesök 2010 så verkar de ha satt i Champion RC8DMC-stift. Kanske inte helt rätt för den motorn? I övrigt ser de ju ut att ha gått hyfsat.

Bild på stiften: Länk

Riktiga BMW-verkstaden ville sälja på mig longlife Bosch men tror inte jag kommer ha kvar denna i 10k mil/7-år till. Kan isf kosta på mig att byta stiften en gång till.

Vad rekommenderas? Hittar en massa tändstiftvarianter som anses passa..
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Til M52 kjøp NGK så får du problemfri stift.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
FGR7DQP eller FGR7DQI (samma som det första men med irridiummittelektrod) fungerar riktigt bra, trots att det är Bosch... ;o)

Faktum är att min motor gick lite mjukare och även snålare när jag skruvade i FGR7DQI. NGK BKR6EQUP som satt i innan fungerade klanderfritt men Bosch-stiften var faktiskt ett strå vassare. När jag bytte dem var det många mil kvar på NGK-stiften, skulle gisssa på minst 3000mil eller kanske t om upp mot 5000mil.

Stift köper du förslagsvis via t ex. www.sparkplugs.com eller annan utländsk handlare, för där kostar stiften en fjärdedel mot vad de kostar här hemma!

Stiften på bilden ser hyffsade ut, även om de har lite tendens till sotning, kan iofs bero lite på hur motorn kördes precis innan stiften skruvades ur. Undantaget är väl stift nr. 5 från vänster som är igensotat.
Kolla skicket på tändspolen till det stiftet, flytta den till en annan cylinder och se om sotningen följer med spolen. Om inte kan du misstänka injektorn.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Hade jag varit ute i tid så kunde man ju beställt stift på nätet men vill nog byta snarast, den hackar ju rätt mkt. Har en Mekonomen bara runt hörnet å de har:
NGK BKR6EK
NGK VL20
BOSCH FR7LDC
Ca 100kr/st
samt
BOSCH FR78X-4P för 333kr/st! :-o (Vet inte om jag vill lägga så mkt på en gammal bil, nästan 2 papp för en 6:a..)
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Tändspolen ser Ok ut okulärt. I 1:an å 2:an var det lite oljesöl men inte mkt. Stift och tändrör var torra.
Ska skifta runt tändenheterna så se ifall sotningen följer med. Annars blir det kanske ultraljudsbad för spridarna. Är de svåra att få loss?

Någon erfarenhet av tillsatser i bensinen? Fungerar det för spridarna dvs blir de "tvättade"? BMW-verkstaden rekommenderade Red Line:
Länk
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
tar bara 2 dar från t.ex
Länk
FAF
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Hade fungerat om jag inte skulle åkt en längre bit just nu i helgen. NGK verkar rekommendera BKR6EK eller BKR6EIK.

Har kikat på NGK:s tändstiftsskola:
Länk
Eftersom det Champion-stift jag har nu är en "8" så är det kallare än det rekommenderade "6" som borde vara i. Det kan ju ha gett sotningen på #2 och som förvärrats av att den misständer pga just ett för kallt stift.

Kör ju rätt lugnt så "6" eller kanske t.o.m. "5" vore lämpligt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BKR6EK fungerar bra men håller inte lika länge som BKR6EQUP.

NGK brukar vara lite "bredare" temperaturmässigt än de flesta andra märkena, därav brukar de fungera bra oavsett körprofil.

Eftersom du har ett stift som avviker markant från de andra, tyder det på någon form av problem på den cylindern.

Kolla hur det ser ut i mörker utan täckkåpa över stiften - slår det blå gnistor runt spolen är den kass.

Mvh
Johan B

fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Ser att NGK sätter likhetstecken mellan V-Line #20 och BKR6EK.

Någon erfarenhet av V-Lineserien? Är väl marginell skillnad ifall spetsen är plat eller har en fräst "V" i sig?
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Tjejen hade en teori om att den hackade mer ifall det var fuktigt väder ute men även när tanken var riktigt full dvs nytankad. Testade att spola motorn med vatten men det gjorde ingen skillnad men det blev kanske inte tillräckligt fuktigt under täckkåpan. Det skulle iaf stödja teorin att en tändspole är sprucken eller så och ger överslag vid fuktigt luft. Samtidigt är det väl hyfsat varmt å torrt under huven när man kört den varm oavsett uteklimat å hackandet kan uppstå i princip när som helst. Kallstartad eller riktigt varmkörd..

Tankteorin är oklar men det började efter en fulltankning på en Statoilmack. Ifall de fuskat i för mkt etanol eller kanske lite vatten..

Nåja, nya stift imorgon samt en flaska spridarrengöring åxå. Flytta #2 tändenhet till #1 å sedan provköra. Kanske kika i nattmörkret åxå efter krypströmmar..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Red-Line SI1 eller STP Complete Fuel System Cleaner (stor silverflaska) är nog de enda två medlen på svenska marknaden som gör ett riktigt bra jobb.

Båda kostar väl ungefär lika mycket - dvs. drygt 200kr för en flaska.

Jag tror att merparten av rycken kommer pga att en cylinder inte verkar hänga med 100%:igt.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Berätta gärna hur det går och vad dina tester kommer fram till.
Har inte ditt problem själv, men är nyfiken och intresserad.

/Anders
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Egentligen borde jag bara göra en sak i taget för att kunna säg att det var ju det som fixade problemet. Ifall jag byter stiften OCH tappar i en flaska mums i tanken så kan det ju alltså vara ett trasslande stift som en spridare eller båda. Vet dock inte om jag har tid eller lust att laborera så länge..
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
<i>Någon erfarenhet av V-Lineserien?</i>

Jag stoppade i nya BKR6EK V-line i e36:an (m52b28) förra veckan. Går drömmen! :) (men så böt jag ju vanos-packning samtidigt också .. så jämfört med det är nog stiftbytet marginellt)

Speed is irrelevant when you're going in the wrong direction
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
V-line-stiften är exakt samma modell som "undernamnet" men de är förpackade i fyrpack och säljs normalt till återförsäljarna som ett "kit" där man samlat de vanligaste stiften.

Detta är således bara en annan typ av förpackning, stiften är tekniskt sett identiska!

Mvh
Johan B

Testar Biltemas Brisk just nu i en E46-01 med 320i Motor (M54)
Funkar silkeslent ;)

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
Z4 3,0A (e53/m54)
Johan B; hmm, nja, tror nog v-line är lite tekniskt annorlunda .. här Länk beskrivs skillnaden. Om det är någon verklig förbättring vet jag inte.

Men satte i samma stift i min e61/m54 idag (i samband med vanos-fix) och även den går drömmen nu :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blueswede, du blandar ihop begreppen lite.

V-line som säljs i fyrpack är samma stift som säljs under sitt "rätta namn" styckvis.

"V-Line, ett säljkoncept med de mest frekventa tändstiften som med sina enhetliga förpackningar bidrar till den enkelhet och tydlighet som krävs för att säkerställa att kunden får rätt tändstift till rätt bilmodell.
Sortimentet har en marknadstäckning på över 90%. De rent tekniska fördelarna med V-Line är de samma som NGKs övrigt moderna och högteknologiska sortiment."

Den "v-line" som du refererar till är ett jack i mittelektroden som också återfinns i typbeteckningen på stiftet i form av bokstaven "Y". Men NGK har faktiskt infört den tekniken i vissa stift utan att ange det i beteckningen...
Länk

Den tekniken finns hos flera tändstiftstillverkare och har funnits länge på marknaden.

BKR6EK (eller VL20 om de säljs i fyrpack) vinner ingenting på att ha en v-formad mittelektrod (och har det inte heller) eftersom det stiftet har två sidoelektroder där gnistan går från sidan in mot mittelektroden.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är "krosslistan" för att få fram vilket V-line-nummer ett specifikt stift har:
Länk

Mvh
Johan B

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
Z4 3,0A (e53/m54)
Ok, tack, bra att få det utrett.

fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
6x BKR6EK monterade. Som sagt, dubbla avledare för gnistan. Fick köpa en 16mm-hylsa för att få lös dem.

Körde några mil stad samt 7 mil landsväg igår. Inte en misständning utan kändes snarare piggare. Ska köra ytterligare 10 mil imorgon å är det ingen misständning då så får vi nog anse att de gamla stiften hade fel värmetal vilket ledde till sotning vilket ledde till "gnistkortslutning" å ytterligare misständning. Fanns ju tendenser till sotning på övriga stift åxå, nummer 2 hann före helt enkelt. Kan nog utesluta tändspolen/tändenheten eller en glappande givare.

Köpte Redline ST-1 men har inte slagit i den ännu. Väntar till nästa tankning dvs om ca 30 mil. Det har ju ändå passerat ca 20'000 liter soppa genom spridarna under alla år..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.