AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.143

Elen dör helt när jag vrider om nyckeln 540 E39

Sida 1 av 2
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Det började för några veckor sedan när en kaffelatte slank ner genom ciggtändarurtaget.
Elen dog helt när jag vred om nyckeln. Efter jag lossat och satt tillbaka minuspolen från batteriet gick elen igång igen. Efter mycket torkande genom det lilla hål man kommer åt vid växelspaks knopp och instrumentlåda och många försök gick bilen igång igen.

Samma sak har hänt tre fyragånger efter det. Jag har då trott att det varit dålig kontakt mellan minuspolen och batteriet då kabelskon inte suttit helt fast (har haft det problemet tidigare). Detta fixade jag och trodde problemet var löst.

För en vecka sedan parkerade vi i ca 15 min.
Samma fel igen. Så fort startmotorn ska gå igång dör all el. Vi försöker flera gånger utan resultat, batteriet verkar tillslut vara helt urdraget.
Får låna ett exakt likadant batteri som sitter i från macken intill, Batteriet kopplar jag till bilen via startkablar. Elen går igång men startmotorn bara klickar och elen dör.

Dagen efter kör jag dit med en kompis vi baxar ut bilen så att den står horisontellt och kopplar på startkablar från hans bil. jag lät bilarna stå ihopkopplade i ca 10 min, sedan startar min helt utan bekymmer.

Bilen gick perfekt men Jag köpte en "starthjälp" från Clasohlsson. för att vara på säkra sidan.

Bilen fungerar sedan i ca 1 vecka utan problem tills i går kväll.

Samma problem. Starthjälpen hjälpte inte ett dugg, efter tre försök var det batteriet slut men nu ville den inte starta med startkablar heller.
Jag har mätt batteriet. 12,45 i obelastat läge och 13,45 när en annan bil var kopplad med startkablar.
Elen går igång med externt batteri och med hjälp av en annan bil och startkablar, men dör så fort startmotorn ska dra igång. Om jag låter bilen stå en stund med kablar ikopplade "klickar" startmotorn runt och all el i bilen blinkar,inkl färddator osv. Tills den dör igen. Elen går igång så fort jag tar bort och sätter tillbaka en pol via startkablar.

Det jag tänkt på är att bilen stått i uppförsbacke de gånger som den krånglat. Igår kväll lyckades vi dock baxa den så att den stod horisontellt.

Någon som har någon ide var man kan börja leta?
Min bilmeck sa att han inte hade aning och att jag borde lämna in den till BMW-verkstad så att de kunde felsöka. Det låter vansinnigt dyrt i mina öron.....

Någon som har några idéer?

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Inte så att jordfläta mellan motor och chassie sett sina bättre dagar? Prova att sätta en startkabel mellan motorn och chassiet och se om den startar då.

AndreSkogberg
530i Touring 93
Det ska jag testa. Någon som vet var jordflätan sitter på 540 E39 00?
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Det sitter en jord mellan motor/chassi vid AC-kompresson. Vid motorkudden.
Du kommer åt den genom att ta bort hasplåten, underifrån.

Vänligen
Mattias
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Det ska jag testa. Någon som vet var jordflätan sitter på 540 E39 00?
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Ah! Tack!
Hasplåten följde med en sten som låg på vägen för något år sedan.

Ska testa med kabel mellan motor och chassi

An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Har gjort ett försök med jordkabel till motorn, dock bara med starthjälp. Samma fel... När jag provmätte batteriet efteråt låg det på 12,02 obelastat, dock mätte jag inte batteriet innan. Starthjälpen var slut efter två försök.

Någon som har något nytt förslag?
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Batteriet är slut och måste laddas ordentligt.

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 volt

Om laddaren ger 10A och om batteriet är på 100Ah så skall det laddas i ca 10h.
Vid 5A laddström skall det laddas i 20h osv.

/Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du har ju inte laddat batteriet i minst 24 timmar är väl det elimentära problemet.
Är nog läge att köpa ett nytt. Det gamla lär vara slut vid det här laget.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
540 har ett underspänningsskydd för att hindra start vid för låg spännimg för att skydda elektroniken. Att hålla på att kabla igång bilen titt som tätt är som att be om elektronikproblem tyvärr.

Länk
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Batteriet är ca 8 mån och har en "test" som säger att det är ok, om det kan vara något att lita på?
Men även om det skulle vara slut så borde väl bilen startat med hjälp av kablar?
Nu står det iallafall på laddning. Ska ge det en 24h

om detta problem kom när du spillde ut en latte i ciggutaget börja med att dra bort säkringen till uttaget och se om problemet försvinner.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Råkar testet vara ett grönt öga är det inte tillförlitligt
Visar enbart att spänningsnivån inte kapacitet.
För varje start måste man köra minst 20 minuterför att återföra laddningsnivån man hade innan man vred på nyckeln. Ett dåligt batteri på en 540 är en dåligt fungerande 540.

Länk
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
sista turen var över tre timmar då vi var på väg hem från semestern. Bilen slocknade då vi hade stop för middag hos goda vänner på några timmar.
Laddaren jag använde var trasig. Det blev ett inköp på macken av ny laddare. Den nya laddaren visade på helt tomt batteri men två timmar senare visade det på fullt trots att enligt manualen skulle ta minst 20 timmar?

Då är batteriet dåligt.
Provade du att koppla hjälpstarten framme i motorrummet på de dedikerade anslutningarna för just detta?
Eller körde du hela tiden bak på batteriets anslutningar?
Det låter som du har en mer eller mindre sönderärgad pluskabel mellan batteriet bak och fram till förgreningspunkten mellan startmotorn (solenoiden) och hjälpstartsuttaget uppe på motorn.
Att startmotorn klickar och bilens alla lampor och indikeringar blinkar tyder ju på att det är ett stort spänningsfall mellan startmotor och batteri.

Prova att ansluta där framme så får du svaret direkt.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
3 timmars körning motsvarar ungefär 3 timmar med en ordinär 4-6amp batteriladdare. dvs man måste köra bilen lika länge som det tar att ladda bilen med extern laddare, dessutom laddar bilen aldrig batteriet fullt max 85-90% så det är alltid bättre att använde en externladdare under lång tid. Att hålla på att kabla igång en 540 med dåligt batteri är INTE att rekomedera. Kan kosta hur mycket som helst i förstörd elektronik. Startkablar ska ALLTID kopplas på under huven.

Länk
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Jag använder bara kopplingarna under huven.
Efter jag haft det första stoppet då bilen behövde startkablar för att gå igång mätte jag batteriet när motorn startat och gått ca 10min. Då låg spänningen på 13,49 så visst borde batteriet ladda. Jag använde sedan bilen nästan dagligen i över en vecka med alla turer på över halvtimmen. Det var på väg hem från landet som bilen inte startade, men då hade vi kört i ca tre timmar innan.

Nu ska jag iväg och testa med batteriet som stått på laddning
13,49V är lite för lågt. Minst 13,8V, oftast runt 14V är normalt när man mäter direkt på batteripolerna och med motorn igång.
Använder du grova startkablar, riktig koppar, inte bara tjock plastisolering och en klen ledare? Med anslutning framme på hjälpstartuttaget och laddat hjälpbatteri skall inte elen blinka osv. Då har du nåt dåligt på vägen ner till startmotorn osv.

FP
An
80
AndreSkogberg
530i Touring 93
Bilen gick igång med det nyladdade batteriet!! (sjönt att slippa bärga)

Jag mätte batteriet efter laddning då jag satte in det i bilen

12,7 belastat med lampor osv som går på automatiskt när bakluckan är öppen

När bilen gick låg spänningen mellan 14-13,9

Jag körde hem på ca 1,2 h (mycket köer) när jag kom till garaget så mätte jag medan motorn gick till 14- 13,9 när jag slagit av tändningen låg det på 12,4
Det hade alltså sjunkit med 0,3 sedan jag satte in det, är detta normalt?

Märkte på hemvägen att vindrutetorkaren bak har lagt av, kan det vara kortslutning i den? (jag greppar efter halmstrån)

När det gäller startkablar så fick jag låna några då mina låg under all packning från semestern. Kvalitetsmässigt skulle jag inte köpt dem...

När det gäller starthjälpen jag köpt så verkar det vara rejäla doningar

/André
Det verkar normalt med det nyladdade batteriet. Det är OK att det sjunker en del efteråt, huvudsaken är att spänningen ligger runt 14V när generatorn snurrar.
Om torkaren bak inte funkar så har du garanterat ett flertal kablar som är skadade i kabelstammarna vid luckans gångjärn. Detta orsakar ofta problem runt om i bilens system, inkl urladdat batteri.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.