|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan autopower! Det är så att jag har tänkt köpa en lite nyare pendlarbil och tycker bmw 320d verkar rätt ok! Annars har jag också kollar på Audi a4 från 08- Vad jag läst så ska dessa vara relativt billiga att serva samt reservdelar om man jämför med Audi och mercedes, Stämmer detta? Finns det några vanliga fel på dessa? Är det en bra bil överlag ? Ni som äger / har ägt en kar ju gärna säga vad ni tycker om dem. /mvh alsing The alsing | |
|
En trevlig allroundbil, 08 har ju också alla uppdateringar med den nyare motorn som är klart bättre än den äldre 05-07. 2009 kom faceliften som ser lite modernare ut. Jag hade i princip inga bekymmer med min under de 2 år jag ägde den upp till 7500mil. En del har haft problem med huggande koppling, annars verkar de hålla ihop rätt bra. Servicen på BMW är ofta lite billigare än till Audi men den är konditionsbaserad så bilen säger till vad som behövs bytas så priset kan variera. Jag skulle rekomendera dig att leta upp en bil med sportstolar, xenonljus och komfortpaketet. Automat eller manuell är en smaksak men många tycker automaten passar bra med dieseln. Vi har också en nyare A4 TDI Quattro och Audin är bättre på innerutrymmena så har man behov av detta är nog Audi den bättre bilen. Annars är 3-serien bättre överlag tycker jag. |
|
|
Tack för svaret! Precis den utrustningen du nämnde är ett måste när jag köper iallafall. Manuell eller automat spelar faktiskt ingen roll för mig!, Är det något annat man behöver tänka på när man tänker inhandla en sådanhära bil? /mvh alsing The alsing |
|
|
Modellen har väl inga direkta typfel, rostskyddet förefaller vara bättre än på förra modellen. Se till att välja ett exemplar som är välskött - utbudet är ju stort på just 320d. Hade nog valt ett exemplar som rullat under 10,000mil så har man i alla fall motorskadegaranti om något skulle hända med tex kopplingen. Personligen skulle jag nog valt en 2009 eller senare så du får faceliften. En nyare bil är alltid en nyare bil :-) |
|
|
Tac kför svaret! Okej okej, Ja under 10000 mil hade vart fint! Typ denna Länk Dock känns det som att den är lite för billig, Nå måste vara galet :P The alsing |
|
|
Billig vet jag inte om den är - betänk att den nya trean funnits ett tag och priserna på den gamla sjunkit. Och så har den trots allt gått 11-12k mil. Jag hade inte valt denna, mest eftersom den saknar sportstolarna som för mig (och många andra) är ett måste. Det är otroligt skönt att kunna tilta stolen bakåt och ha utdragbart lårstöd. |
|
|
Hejsan igen, har hittat två stycken som jag tror är helt ok! Länk! Länk! Några åsikter? Är det någon stor service som ska göras på dessa inom en snar framtid?? /mvh |
|
|
Bilstudion ljuger som en häst travar i sina "garantier" i alla fall VI SÄLJER BILARNA MED 3 ELLER 6 MÅNADERS BESIKTNINGSGARANTI, 2-OR. DOCK EJ EXTRAUTRUSTNINGAR SOM EX AC , MOTORVÄRMARE ,EL-FEL OCH LIKNANDE Svensk lagstiftning gör dem ansvariga för allt som inte är normalt slitage i 6 månader. En handlare som försöker hålla på med sånt här skulle jag inte gynna i alla fall. ------- //Lövet |
|
|
Tack för svaret! Tycker du att den andra firman och bilen ser bättre ut? Så jävla svårt detta med att köpa bil från firma osv :). |
|
|
Ingen aning om hur den andra firman är men Bilstudion försöker i alla fall klart och tydligt på sin hemsida ljuga om det ansvar de har. Det tyder ju på att om något går fel efter köpet så lär de inte hjälpa till direkt utan du kommer behöva gå via ARN eller Tingsrätt. Tråkiga förutsättningar kan jag tycka. Den andra bilen har skinnklädsel, sånt är trevligt. ------- //Lövet |
|
| Lågmilad sedan finns på powerbörsen... :) | |
|
Köp ingen 320d! Tänk på konsekvenserna om kamkedjan hoppar... BMW's nyare fyrcylindriga motorer borde bojkottas helt. Urdåligt av en "premiumtillverkare" att tillverka sånt skräp. |
|
| Tack för era svar! Gosevargen: är det många som haft problem med mankedjan på dem? | |
|
Gosevargen - tror du tänker på 320i - kamkedjeproblem är vanligt på 4cyl bensinare. |
|
| Nej, det gäller även dieselmotorerna, kolla bl. a. i forumet för 1-Serien: VARNING N47 - BMW 120D 2007, 177hk rasslar kamkedja | |
| Okej, men är 325/330 bättre motormässigt? Några problem som n47? | |
|
Gosevargen: Den tråden rör EN (=1st) bil och EN (=1st) ägare. Vi vet ingenting om hur den bilen är skött eller vilken tidigare historik den haft, mer än vad nuvarande ägaren uppgivit som i sin tur inte ägt bilen sedan den var ny. Ofta har samma mynt mer än en sida som det heter, även om det är sjukt trist för den som drabbas. Personligen tycker jag just den tråden fått alldeles för stora proportioner sett i det perspektiv med hur många N47-motorer BMW producerat sedan 2007. Om det nu var ett genomgående problem skulle det ha märkts för länge sedan i betydligt större antal. Det finns ju samtidigt en tråd som handlar om "Hur långt har din 120d rullat" där det i princip bara handlar om positiv feedback. Sköter man sin bil som man skall, kör som folk och undviker trimning ökar chanserna för ett problemfritt ägande vilket ju iofs gäller alla bilar. När det gäller de länkade bilarna tycker jag den med skinnklädsel ser lovande ut, även om den rullat en del. |
|
|
Det finns ju massor att hitta på nätet om det, varav flera trådar här på AP. Dessutom känner jag till BMW's interna info om detta, det är en jättedålig konstruktion helt enkelt... Kontentan av detta tror jag blir att dessa bilar blir otroligt svårsålda i framtiden när problemen börjar dyka upp på allvar, och det drar ju ner hela märket BMW till en "skitbil", tyvärr. |
|
|
Det här är sveriges största BMW forum. Om det finns 1 rapporterat fall så är det inte ett stort problem. Tyvärr kommer nog stora bensinsexor vara betydligt mera svårsålda än 320d inom överskådlig tid ;-) ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.