|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jo det är så att mitt halv ljus fungerar inte på e30in Det enda som funkar är parkeringsljuset, men halvljuset funkar inte och helljuset funkar endast på "ljustutan" Har kollat alla säkringar och reläer och dom jord punkter jag hittat. Någon som har en ide vad som kan vara fel? Mvh/ Sami | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående reläerna - har du kollat följande - att det är spänning fram till reläerna i dess huvudkrets? - att det är koppling till jord från reläerna från dess huvudkrets? - att styrkretsen bildar en sluten krets när du slår på helljus/halvljus? |
| Ne ska prova de idag, men är inge höjdare på el men ska försöka iallafall! | |
Då blir det ju kanske lite svårare att felsöka :-) Men aldrig försent att lära sig! Ett relä är egentligen en ganska enkel sak, det är en strömbrytare som styrs elektroniskt. Du har en huvudkrets som leder ström till själva huvudfunktionen - i det här fallet halvljus eller helljus. Stiften till detta brukar heta 30 och 87. Sedan så har du styrkretsen, när man leder ström genom denna så sluter den strömbrytaren (finns varianter som är det omvända men de är inte vanliga). Stiften till detta brukar heta 85 och 86. Tittar du undertill på ett relä så står det en siffra vid varje stift. Det brukar även vara en schematisk ritning på sidan hur reläet fungerar - se exempel nedan Länk Har du ett elschema till bilen? Det underlättar enormt vid felsökning av elektroniska komponenter. |
Jag skulle dock gissa på att din ljusomkopplare (sitter till vänster om ratten på instrumentpanelen) är trasig eller vajsing med någonting runtomkring denna. Kollar man på elschemat så används samma relä till helljuset oavsett om du slår på det eller använder ljustutan. Däremot så går ljustutan inte via ljusomkopplaren - det gör däremot både halvljus och helljus. Nu är de elscheman jag har för den Nordamerikanska marknaden och det kan finnas små skillnader i utförandet kring vissa komponenter och hur elschemat ser ut. Men min gissning är ändåså på ljusomkopplaren. |
|
Tack för informationen! Mycket bra saker att kunna. :) Men har nu hittat felet! Det finns ingen jord till relät i säkrings boxen i motorutrymmet. Alltså ljus relät. Vart sitter det jordat i karossen? Så man kan gå igenom alla jord punkter.. Mvh/ Sami |
|
Många jordpunkter :-) Vet ej vilken E30 du har, men här är elscheman för några av dem. Länk Vilket relä var det som saknade jord? Helljus? Halvljus? Och i vilken krets? Huvudkretsen? Styrkretsen? |
|
Det är en 320 från 86. :) Krets 30, och det var halvljus relät. |
|
De Nordamerikanska elsystemen verkar vara något annorlunda, ser ut som att man inte har halvljuset på när man kopplar in helljuset. Men stiftuttag 30 på halvljusreläet borde vara spänningssatt. Och stiftuttag 87 borde ha direkt kontakt med säkring #13 och #14. Du bör alltså ha kontakt mellan stifuttag 87 och säkring #13/#14. Från säkringen går de sedan vidare till respektive halvljusglödlampa och sedan hamnar till slut i jordpunkten G104. Du bör alltså kontrollera att stiftuttag 30 har spänning. Sedan bör du kunna följa hela vägen från stiftuttag 87 ända ned till jord (då du redan misstänker att det är fel någonstans här). |
|
Hmm ok. Men jag gjorde så att jag kopplade en sladd från stiftuttag 30 i säkrings boxen och satte den mot jord, och då började allt fungera som det ska. Och jag mätte stiftuttag 30 och det fanns ingen spänning nånstans men så fort jag tog jord från nåt annat ställe då visa alla spänning förutom 30. Mvh/ Sami |
|
Märkligt, stift 30 brukar vara det spänningssatta stiftet i huvudkretsen. Du är säker det var stift 30? >> Och jag mätte stiftuttag 30 och det fanns ingen spänning >> nånstans men så fort jag tog jord från nåt annat ställe då >> visa alla spänning förutom 30. Hur menar du att du tog jord från något annat ställe? Vilken jord använde du när du inte kunde mäta någon spänning? Menar du att halvljusen började lysa utan något relä och endast en sladd från stiftuttag 30 kopplad till jord? |
|
Nej utan jag stoppa en sladd i stiftuttag 30 och sen satte på relät, och jorda sladden i en av muttrarna på fjädertornet, och då fungerade allt, halvljus och helljus, men dock gick det inte att stänga av ljuset med ljusknappen som man kan dra in och ut inne i kupen, Ja om jag inte minns helt fel var det 30, kan ha fel dock.. Jo alltså när jag mäter med multimeter så visar den 0 om jag mäter ENDAST vid stiftuttagen, men så fort jag tar jord från tex fjäderbenstornet då visar den ca 12V. Hoppas du förstog nu hur jag menade :) |
|
|
Ah! Jag tror jag kollat fel, kan det stämma att dekan vara 85? Mvh/ Sami |
|
Ett försök till en förtydligan - här nedan är en bild där halvljusreläet sitter på min E30 323i -85 så det borde vara likadant på din bil. Jag har dessutom märkt ut var de olika stiftuttagen sitter - så vi inte pratar om olika stift av misstag Länk Aha, ok. Men då verkar du ha "overridat" ljusknappen dvs det är styrkretsen som du styr "manuellt" med din jordkabel. Men jag tror dock du blandat ihop numreringen av stiften. Kolla på bilden ovan och se vilket stift du jordat. >> Jo alltså när jag mäter med multimeter så visar den 0 om jag >> mäter ENDAST vid stiftuttagen, men så fort jag tar jord från tex >> fjäderbenstornet då visar den ca 12V. Nej, tyvärr förstår inte. Du har två sladdar så du måste koppla dig mot två ställen. Menar du att du har en proben mot tex stiftuttag #30 och sedan den andra proben mot någon av de övriga fyra stiftuttagen? |
| Ja det är nummer 85 jag jordat! | |
| Ja precis, jag har tex den röda multimeter sladden i stiftuttag 30 och sen den svarta hade jag i 85, då visa den inget.. men när jag tog den svarta sladden och la den mot muttern i fjäderbens tornet då visa den spänning från alla förutom stiftuttag 85. Jag blanda ihop 85 och 30, har menat 85 hela tiden. | |
Misstänkte det :-) Är ganska lätt att spegelvända fel när man tittar på reläet och sedan sockeln. Men då är det logik i alltihopa. Kollar du på elschemat (tex nedanstående) så ser du att du har jordat styrkretsen och helt enkelt by-passat ljuskontrollen. Länk Så min första gissning om någon vajsing på ljuskontrollen kan stämma. Nu när du i princip halverat felområdet är det bara att följa ledningen från stiftuttag 85 och se varför den inte sluter mot jord. Har du kollat att 86 har spänning överhuvudtaget? |
|
Jo :) Ja 86 har spänning ca 12v. Men att följa ledning 85 verkar inte så lätt dock.. :( Har en reservdels bil men den är nyare och då är inte den där ljusknappen i kupen likadan.. |
|
|
Tänkte bumpa denna tråd då jag inte fått det att fungera än.. Men nu har jag fått halvlyset att fungera som det ska iallfall men det är bara det.. Och idag märkte jag att när jag tar bort relät till halvlyset, då lyser dom ändå! Någon som vet vad det kan vara för fel? Mvh/ Sami |
|
Då går inte halvlyset via det reläet, utan något annat. Du kan lyssna dig till vilket relä som drar (sluter huvudkretsen). Sätt ett stetoskop (eller skruvmejsel) ena ände mot ett relä och örat mot den andra änden och slå på halvljuset. Gör så på alla reläer du har, det som låter högst och mest distinkt är det reläet som används för halvljuset. Verifiera detta genom att dra ut det och då ska inte halvljuset fungera. |
| Tack för all hjälp men jag drog nya kablar till en knapp istället, orkade inte med den där skiten längre! Hehe | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.