|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det jag menade med M-derivat är ju modeller som M235i, M550d och allt vad de nu heter. Omoderna fälgar?? Jag har alltid gillat Alpinahjulen, de är ju ikoniska! |
|
Verdi |
Ja just det. Men M-derivaten är ju bara en vanlig modell med M-paket. Finns ju nästan ingenting unikt. Det betyder "toppmodellen som bara finns med M-paket". |
|
Jag håller med om att Alpina förr var snabba komfortvagnar medan M var med sportigare ambitioner. Men jag tycker Alpina skulle kunna nypa entusiastmarknaden idag. Ungefär som Singer och dylikt kan ta Porscheförarna som vill ha nya puritanbilar. Därför skulle en B5 med V10 på 580hk och manuell låda vara något som den välmående tysken tar när han åker sina 100 mil från Hamburg till Andermatt för lite puderåkning i april. Fälgarna håller jag med om är ikoniska, men de måste få tag i M-ratten och trycka dit alpinaemblemet för nu ser inredningen inte bra ut. Samma borde alla instrumenpaneler vara läderklädda och frontens nedre del går det ju att göra något roligare med. |
|
| Alpina verkar vara lite låsta i vilka interiör/exteriördelar de får lov att använda. Har aldrig sett en M-sport ratt med alpinamärke. Däremot verkar vanliga sportratten gå bra. Eller ens ett M-pkt exteriört. Alpina jobbar säkert annorlunda - och kanske patenten på M-sportdelarna tillhör BMW M GmbH som kanske komplicerar det hela... | |
|
Kristoffer_L, jag tror du är inne på rätt spår, men då behöver de nog utveckla en egen lite roligare ratt. Svårt att sälja B-delarna för priser över A-delarna, endast med hjälp av Alpina-emblem... |
|
|
Ja, det blir lite ”fel”. Samtidigt måste nog Alpinan upplevas IRL för att dess charm skall begripas. Samtidigt är ju hastighetsmätarens gardering till 330km/h lite skoj, det har inte min F30 :-) |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Jag förvånas över att Alpina inte gjort en B4 och D4 GC med tanke på att det inte finns M-modeller av den karossen. |
|
Köp en i Tyskland, D3:or finns det gott om begagnat! Och det är prutläge nu när tyskarna börjar bli nervösa för dieselbilar! Att jämföra Alpina med en chippad 335/340 är befängt, dels sitter det dubbla turbo i Alpinan. Och Alpina har gjort så mycket mer med både motor och chassi. Själv har jag idag en M4 AC Schnitzer ACS4 Sport och en Alpina B4 Allrad. Och det är som natt och dag, Att åka i Alpinan är som en dröm, tyst, bekväm och snabb medans M4:an är stötig och bullrig (man jävligt snygg)... |
|
|
Tyskland är enda alternativet om man vill ha en begagnad D3 F30/31... En 335d är förstås även den dubbelturbo, men stämmer, det är chassit på Alpina man vill åt. Någon som vet om nya D3:an använder sig av SCR (Urea/adblue) eller är det endast en (sämre) NOx-fälla? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.