AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
47.959

Beställt 320d xDrive Gran Turismo

Sida 7 av 8
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Nu har jag åkt 160 mil med min bil.'
Lyset kan hålla med om till viss del men BMW är ju kända för sitt usla lyse så det är ju inte någon nyhet direkt.
Körkänslan tycker jag genomgående är bra men även jag kan hålla med om den "svajiga" känslan när man pressar den lite. Hoppas sommardäcken löser det senare. Bood skrev tidigare om gummimattorna. Skulle jag köra manuell som han gör skulle jag nog bli vansinnig på dem! Fötterna glider liksom omkring på ett obehagligt vis och gummit är "hårt". Jag kommer att skaffa velour mattor nu i vår. Hatthyllorna känns även de lite mindre påkostade. Speciellt den som åker med luckan upp. En gummipropp lossnade första gången jag tog bort den men den gick ju att sätta tillbaka men jag tror ni förstår vad jag menar.
När jag skulle använda kulan för första gången så lossnade "smutslocket" till adaptern man sätter på till eluttaget. Ska inte hända BMW!!!!! Lite garantijobb kommer det att bli men riktigt nöjd är jag i övrigt!
Speciellt den höga markfrigången och looken är grym! M sport är klockrent på den här modellen!
Ja, går utvecklingen åt rätt håll ibland? Det fanns en tid för många år sedan då "xenon" var någon slags hygglig garant för bra ljus. Jag tycker Passatens bixenon är ganska mediokert det med, den M3 E46 jag ägde för många år sedan hade däremot ett fantastiskt bra ljus, både hel-- och halv, blad det bästa "fabriksljus" jag provat dvs utan extraljus eller xenonkonvertering av helljustinsatser etc.

Strömming, har du std fjädring eller adaptiv? Någon som provat den adaptiva och jämfört med std?

mvh
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Inget adaptivt chassi bara M sport men jag är osäker på om chassit skiljer såg från std...
Jag var helt inställd på att skaffa en till femma men blev sold när jag provade Gtn första gången.
Det störra baksätet ( har två grabbar som växer ) den högre markfrigången och utseendet var faktorer som vägde över.
Sedan kommer det ju en ny femma runt hörnet så det skulle kännas som om man körde i en gammal bil trots den var ny.
Jag köper privat och byter vart femte år och vill gärna känna att bilen är ny ett tag :) Nåja jag ångrar inte mitt köp ev blir det PPK längre fram men det beror på vad det kommer att kosta.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Har också stört mig på ljuset. Visst.. Halvljuset är ju okej, men helljuset är kort och smalt.
Själv skall jag sätta in två Hella FF200 extraljus innanför grillen
grillen. Kostar någr. Hundra och ett par timmars jobb så får man ett helljus som gör att man kan köra avslappnat.

//Anders

trampbilen
Hej alla och tack för fina inlägg här om GT.
Jag själv har nu beställt en ny 320d GT Xdrive automat med business Advantage paket som innehåller det mesta. Gjort tillägg för sportstolar så man får funktionen med förlängning under låren.
Det är en tjänstebil så jag byter från passat 2.0 automat till GT nu. Lite skillnad i kvalitet vill jag säga. Så nu blir det två BMW i stallet med min Z3 också en 2,2 2001 års modell i fint skick. GT leverans strax efter påsk så det är ungefär en månad kvar spännande. Jag fick in det mesta då det i februarimånad var bra priser på försäljningen som gav mer i rabatt än våra ordinarie rabatter för företaget. Xdrive låg bara på 9900:- som extra. Automaten var inbakad i priset. Sportstolar 5400:-. Jag får väl rapportera vidare när jag väl har den hemma :-)

St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Har en liten fundering ang blästring när man saknar stänkskydd.
Är det någon som har erfarenheter efter en vinter utan?
Funderar på att skaffa detta då jag ska in på oljebyte snart.
Undrar om det spelar roll om man har M-paket eller ej?
Ny
6
Nytro
320d GT xDrive M-sport -14
Hej alla,
I fredags hämtade jag min första BMW, en 320d xDrive GT M-sport, alpinvit. Har hunnit med ca 45 mil hittills och är nöjd med bilen.
Men jag har en fundering angående motortemperaturen, ni som kör 320d, tar det lång tid att få upp motortempen? Jag har ca 2,5 mil till jobbet, mestadels europaväg och bilen har inte nått full arbetstemp innan jag nått fram. Den har stått med motorvärmare och det är runt 0 grader ute. Är det normalt?

// Jocke
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Ja du Nytro det är fullt normalt.
Så är det med effektiva dieslar:)
Värmen i kupén brukar komma snabbt men det beror på att den är elektrisk i början innan motorn blivit varm.
Ny
6
Nytro
320d GT xDrive M-sport -14
Bra det, jag hörde från säljaren att det är oljetempen som visas och inte kylvatten tempen, det är därför det tar lång tid att få upp värmen.
Hej!

Är väldigt nära att beställa en 320 GT Xdrive och man blir väldigt sugen nu när man läser om hur nöjda alla är.

Själv kör jag gärna manuell växellåda och är inte så sugen på att betala extra för automat. Det jag dock oroar mig för att den blir svårsåld när jag vill byta bil om ett par år. Vad tror ni?

Är HIFI-stereon tillräcklig?
Har fått en offert på bilen och där kostar 17" original RFT 20 000 kr. Ska jag undvika dessa och köpa ikke RFT-däck istället?

Är också väldigt sugen på panoramatak, jag tror det skulle göra sig snyggt på en vit sportline med svarta backspeglar och tonade rutor.

Jag är tacksam för många och bra infallsvinklar.
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Birdbd: jodå det är en fin bil!
1. Om du nu vill en manuell låda så ta det, det är ju du som kommer påverkas om du nu skulle ta en automat.Du ska ju köra bilen i x antal år och ingen framtida köpare. Det kommer väll alltid finnas folk som föredrar manuell på bilar , så det är inget att va orolig för. Men att det nu säljs fler automat bilar oss BMW är en annan femma :)

HIFI, är fullt tillräckligt.
Panorama tycker jag personligen ska vara i std-utförande. Lär se snyggt ut till din bil ;)
Lycka till.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Ro
45
Rob1
I3 Rex -15
530d Xdrive M-sport -17
Porsche Spyder replica -58
330d GT nu beställd. M-sport med 19 tummare + annan nödvändig utrustning (ingen julgran). Produktion i juli och leverans i augusti, Tänkte först hämta den på bmw welt men det kostade 1000 euro men då ingick lunch. Någon som har koll på om det är några uppgraderingar i.o.m. att det är ny årsmodell?
Kl
79
Klabe
328iA GT -14
Kartdatabaserad växlingsstrategi om du har navi samt kunna ställa servoverkan separat i sport mod

Vi hoppade över det och får förhoppningsvis våran innan semestern.
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Nu har min gått 500 mil och intrycken är nästan bara positiva.
Körde 97 mil på 47 liter diesel i helgen.
Landsvägskörning och eco - pro inställningen på men jag tycker det är fina siffror för en relativt ny bil med fyrhjulsdrift.
Kommer att sätta på stänkskydd fram och byta olja i början på juli.
Misstänker att blästrings skador kan undvikas under vinterhalvåret eftersom Gtns " kvinnliga" former efter de främre hjulhusen svänger ut. Hittills har jag klarat mig men då har jag knappt kört på saltade/grusade vintervägar.
Bytte ut gummimattorna fram och nu slipper jag "glidande" fötter.
Funderar på PPK men jag undrar om det är värt det.....
Någon som erfarenheter?
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
birbd: Numera fungerar 2-liters dieseln väldigt bra ihop med manuell låda. Ungefär samma känsla som i vår förra 325i -09. Gamla X3 och E90 med manuell låda lirar inte alls lika smidigt, enligt mig.

HiFi-paketet låter finemang. Väl värt sina pengar.

Vad menar du med offert på 17-tummare? Är det vinterdäcken? Jag har dubbade 17-tum Hakka 8 RFT och jag kan nog inte önska mig bättre däck.

Drygt 700 mil och allt känns bra med några "skönhetsfläckar".

+ Gummimattorna är kassa men enkla att byta ut.
+ Halvljuset en katastrof. Lyser 5 meter framför bilen. Jag måste kolla upp det. Det måste vara något som är fel.
+ Servotronic är ingen höjdare ihop med den elektriska servon. Kändes mycket bättre i X3 -11 (F25) med den gamla servon.

Annars är den snål, snygg och väldigt bekväm.

"BMW six appeal"
Hej!

Hur upplever ni chassit, styrrespons och ljudkomforten nu med sommarhjul. För mjuk eller alldeles lagom?

mvh
Nu är det inte många veckor kvar innan jag kan hämta ut min nya BMW, GT 335D med en hel del extra utrustning. Längtar att få trycka ner gaspedalen.
Hur är motorljudet i en sådan bil? Någon som vet något om det?
Tack Jonte 520d och bood för kloka ord. Jag tar ju bilen på några år och får ta värsta raset själv och då hoppas jag kunna göra mig av med bilen fastän den är manuell. Själv föredrar jag det och det gläder mig att den fungerar fint ihop med motorn.

Har precis beställt bilen men missade att byta ut gummimattorna på ordern men det är lätt fixat i efterhand.

Jag hoppade att beställa vinterdäck då jag först vill känna på RFT på sommardäcken då man hört så mycket dåligt om det.

Är lite sugen på att lacka mellanrummet mellan vindrutan och panoramataket svart för att få mer vindrutan och panoramataket att flyta ihop. Tycker ni experter att det är en tokig idé?

Lacka skulle inte jag gjort, men varför inte foliera mellanrummet svart istället?

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Nu har jag gjort 1a oljebytet och monterat på stänkskydd fram!
Känns bra men oljebytet kanske var onödigt men mitt samvete mår bättre:)
Ett stort problem jag stötte på var när jag skulle använda dragkroken 1a gången! Plastlocket man lyfter upp för att montera adaptern lossnade! Hela konstruktionen verkar helt värdelös!! Har tjafsat en hel del med BMW för att få detta på garantin då de ej tycker det eftersom det skett av yttre påverkan!
Har ni några egna erfarenheter av detta? Att de konstruerar ett så vekt lock är ju skandalöst!
Dessutom var de tvungna att byta hela dosan på draget så hela kalaset landade på 1600 :-!
Nu är inte sista ordet sagt men jag kommer att vara skraj varje gång jag ska på med adaptern! Svagt BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.