AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
47.956

Beställt 320d xDrive Gran Turismo

Sida 1 av 8
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Då var det dags att byta bil igen. 325:an ska ut och en efterlängtad GT ska in i garaget. Jag kan på en gång säga att jag är helt säker på att jag kommer att sakna motorn i 325:an väldigt mycket. Det är för mig helt obegripligt att BMW inte fortsätter med den motorn. Jag kör den enkelt på 0,75 och t.o.m. under 0,7 med försiktig landsvägskörning.

Hur som helst. Eftersom Business-erbjudandet bara gäller diesel har jag valt en 320d. Den motorn känner jag väl sedan tidigare i mina X3:or. En 328i hade blivit ca 40000 kr dyrare. För de pengarna får jag nu istället både xDrive och navigator.

Färg och utförande är alltid ämnen för diskussion. Inte minst hemma hos oss. Frugan och jag var i stort sett överens om färg och annat när vi frågade våra 2 grabbar. "Visst ska den vara blå men den ska vara i den blå färgen istället" sa de unisont och pekade på Estorilblå. Vad ska man säga? Vi fick slopa skinnklädsel och Sport-line och lägga till M-paket i stället. Blev inte så mycket dyrare.

För övrigt har vi valt manuell låda eftersom vår store grabb börjar övningsköra nästa år. Då är det bäst att lära sig manuell låda från början.

Beställt:

BMW 320d xDrive Gran Turismo
Estorilblå
M-paket
Advantage-paket (larm, förvaringspaket, regnsensor, xenon, farthållare, belysningspaket, bluetooth professional och usb)
Navigationspaket
Servotronic
HiFi högtalarsystem
PDC fram och bak

Summa: en snygg bil med hyfsad utrustning men lite trist motor. Jag har sett fram emot lanseringen av 3-serie GT och längtar efter den nya bilen. Leverans i månadsskiftet september-oktober.

Det verkar ganska tyst på forumet om GT. Är intresset verkligen så litet? Jag gillar verkligen den här modellen.

Är någon sugen på en fin 325i Touring 2009 har jag numera en till salu. Jag har ingen annons ute ännu men den finns under min profil. Den har gått 4800 mil nu.

"BMW six appeal"
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Just det! Kommer att se ut så här: Länk

"BMW six appeal"
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Det blir en kanonfin bil. GT:n vinner enormt på ett M-pkt, så tacka grabbarna:-)
Grattis till ett väl uttänkt val!! Dina söner har superb färgsmak. Grattis än en gång.

Mvh Stephan
Ma
23
Markus Nilsson
330 ci -02 M-tech
320 Touring -98 (e36)
Grymt läcker bil!

Den kommer ni trivas i. jäkla fin övningskörnings bil för grabben din me

Vh

// Markus

BMW - When driving comes to live
Cool bil och snygg färg! Gillar GTn - verkar också vara en trevlig spec.
Är grymt sugen på en gt med - men för snål :). Xdrive är krav, hade själv gärna haft en 328 med aut. Fick för mig att prisskillnaden var 20k?
Vad hamna slitsumma i pengar för denna? Färgen gör sig för övrigt bättre i verkligheten
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Tack! Jag ser väldigt mycket fram emot att få hämta ut den. Det går ju en del Estorilblå F30/31 så lite försmak har jag allt fått. Det var ett tag sedan vi hade en blå bil. (Topazblå 525iT -02)

fredrik_wt: skillnaden mellan 320d och 328i är enligt listan 16-17 tusen. Men det är bara 320d som finns i Business-utförande. Eftersom jag är egenföretagare köper jag helst dessa då det är bra rabatter på dem. 320d xDrive GT Business (då ingår Advantagepaketet) kostar 331 tusen. Utan xDrive 314 tusen. Sen är det väldigt svårt att få bra rabatt på övrig utrustning man väljer till. 328i GT finns inte som Business och kostar ca 40 tusen mer jämfört med en 320d GT. Jag tycker inte den är värd det. Hade de behållit 3-liters sexan från 325i hade jag valt den istället om prisskillnaden varit liknande.

Tyvärr måste jag också byta signatur nedan :( Den läste jag första gången i en engelsk biltidning som testade BMW M5 E28! På det gamla fina 80-talet om ni minns?

"BMW six appeal"
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Grattis till en riktigt läcker BMW men signaturen tycker jag att du skall behålla, ibland är det helt rätt att blicka bakåt även om BMW tog beslutet att sugsexan är överflödig framöver. :)

//Bjersér
Gratulerar,

Visste inte att 3 GT kommit som business erbjudande, ingen info på BMW.se
Det fina blir ju att man får ett lägre förmånsvärde =)

Så prismässigt har det inte så stor betydelse, men på månadskostnaden är det så klart trevligt att spara pengar.

Någon som vet när 330d, 335Xd kommer till GT, F34?
Automotorsport har 335Xd GT i sin prislista... mums
Aha, ja är prisskillnaden 40k är det klart mer svårmotiverat. Känns som bra pris, gäller det bara företag eller kan privata köpa det med?
Ett powerkit så borde den bli trevligare och fortfarande lågt förmånsvärde.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
fredrik_wt: Du kan köpa som privatperson om du har enskild firma.

mduck: Jag frågade om det kommit något Business-erbjudande på 3 GT och säljaren sa att det precis dykt upp ett papper om det. Perfekt timing! Jag tänker fråga vad ett powerkit skulle kosta monterat och klart. Vi får se om det blir nu eller till våren. Måste ju köpa vinterdäck också.

"BMW six appeal"
Verdi
Du har ingen möjlighet att övningsköra i en annan bil? Tror i ärlighetens namn att en automat skulle vara pricken över i för den bilen. Gör nog en hel del för andrahandsvärdet också.
Våga köp manuell i en värld där nästan alla beställer just automat. För övrigt passar manuell lysande till xDrive, det är skoj på vintern :)

Höjer automat verkligen andrahandsvärdet mer än vad lådan kostar ny?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Håller med Verdi. Ingen rolig motor att lära sig dragläge med då den har noll vrid på låga varv. Mycket lätt att få tjuvstopp med den.

Verdi
dissonans,
Har haft en manuell 2-liters diesel (E90). Funkar, men en automat lyfter hela bilen och maskerar motorns svagheter. Och jag tror bilen blir betydligt lättare att sälja och jag tror man kan få igen rätt mycket av pengarna. Om nästan alla väljer automat vid nyköp så kommer nästan alla att vilja ha det även vid begagnatköp sen.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Verdi: Nja, i X3 har jag automat men gammelbilen är manuell. Men den är inte ett alternativ ändå: Länk

I den förra X3an (2008) hade jag manuell låda. Jag tycker det gick ganska bra. Visst kunde det hända att man fick tjuvstopp om man hade bråttom iväg. Men vi hade naturligtvis gärna haft automat i GTn. Den är fenomenal. Nu blir det inte så den här gången. Och lagom när den store grabben tagit körkort är det dags för nästa att börja övningsköra...hmm.

Vad det gäller andrahandsvärdet är jag inte så orolig. Det säljs massor med smådieslar med manuel låda. Hos BMW är andelen automat större men även 318d och 320d ser man ofta med manuell låda, tycker jag.

"BMW six appeal"
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Har precis beställt en 320d xdrive jag med!!!!
Gillar den skarpt!
Jag blev såld nör jag fick sätta mig i den för första gången!
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Bilar som används på uppkörningen är ju ännu svagare dieslar så det kanske bara är en fördel ur den synpunken. Annars är väl automaten trevligare..
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Grattis!
Verkar vara ett bra val.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.