|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
Äntligen har man hämtat ut pärlan! Har avverkat 75 mil. Gud vad skönt det är att slippa all smuts på bakrutan! e61an var hopplös att hålla ren där bak. Vilken markfrigång GTn har! Helt klart SAV känsla där tycker jag. xDrive känns klockrent på bilen. Automaten är den dröm. Växlar helt omärkbart tom när den är kall. Ska sätta mig in i hur connected drive funkar och vad man kan göra med den förutom nödassistansen. Kan man öppna bilen med mobilen tro? mm. Färgen även den kanon! Trodde ett tag att den skulle kännas lite väl ljus men så är inte fallet. Lite fundersam på PPK men ska nog köra in den ordentligt först innan jag bestämmer mig. Ska byta olja snart. Tror det är väl investerade pengar. Verkaren på BMW uttryckte sig som så att han inte kände till någon åkare som " smort " för mycket.... Säljaren däremot tyckte det verkade onödigt. Mer intryck får vi ta senare. |
|
| Grattis till bilen! 6 månader... en evighet ju. :) | |
| Connected Drive, eller framförallt appen BMW remote, är just nu helt värdelöst, men kan säkert bli bra på sikt. Att kunna låsa samt låsa upp bilen på distans samt flasha med blinkers känns inte som nåt man skulle vara beredd att betala pengar för. Dessutom är det otroligt segt. Skicka iväg ett meddelande och i bästa fall en minut senare händer något. För mig funkar det dock typ 1 gång på 4, de övriga gångerna blir det diverse olika felmeddelanden... | |
|
Ja med tanke på priset för BMW App så verkar det inte vara värt de, bättre att lägga pengarna på sånt som märks. Fortfarande fruktansvärt nöjd med GT´n, komforten är trots m-sportchassi riktigt bra och samtidigt svarar den bra mot vägen, ingen gunghäst. Ska bli roligt med sommardäck och torrt väglag. Först va det snö och nu blask, inte läga att testa den då. Vingen funderar jag lite på, har tryckt upp den manuellt men får inte tillbaka den i autoläge, kan man kolla de via "instruktionsboken"? Mot alla odds så höll jag på att skrota bilen förra helgen, fick punktering i 130 km/h, när räckena på både höger pch vänster sida innan den stannade... |
|
|
Jarlhamre kolla så det inte bildats is bak vid vingen. Min hade frusit fast så jag fick ta varmvatten och tina upp den. // |
|
|
Hittils går bilen underbart bra! Mycket kvalité känsla. Motor och växellåda imponerar mest på mig. Det pratas mycket om knattrande kall motor men det tycker inte jag är så farligt. Nu har jag inte startat den i 15 minusgrader utan alltid haft den i garage så det kanske är det....... Har varierat min körning så här i början och måste säga att den känns väldigt pigg för att vara en 184 hk diesel. Gamla 177 hk motorn som jag hade i 520d känns inte på långa vägar lika rapp. Första rutten blev en långstyrning på 70 mil och enl färddatorn så landade förbrukningen på 0 56 l mil. Då var det ju "fin" körning men jag tycker det lovar gott! Spoilern på min bil har då aldrig fastnat men det är ju inte så konstigt då is aldrig fått någon chans att bildas eftersom den står i varmgarage. Men nog känns det lite när den åker upp i -17 grader som den gjorde under hemresan. Är det bara jag som älskar den höga sittpositionen och markfrigången? Kan någon svara på rak arm vad markfrigången är? Däcken känns klockrena. Nokian Hakka r2 kör jag på och 18" tum. Allt för nu...... |
|
|
Vingen ska enligt uppgift åka upp automatiskt vid 70 km/h, men eftersom jag tryckt upp och ner den manuellt så gör den inte det längre. Känslan är SUV när man kör bilen, dock om man hamnar bredvid en på parkering eller vid rödljus är den ju betydligt lägre, vet inte hur dom lyckats. Långkörning hamnar jag på 0,5 enligt datorn och det lovar gott fram över när den gått 1000-2000 mil, redan kört 250 mil på 2 ½ vecka. |
|
|
Visst är det så att vingen ska åka upp vid 110 km/h och ner vid 70 km/h? Kör man den manuellt så kanske detta rubbas på något vis jag vet inte. Jag har inte kört den manuellt så mycket jag har har för lite på fötterna ännu... Min stolsinställning har jag med avsikt ställt in så högt jag kan och min känsla är att när man kör förbi en xc 60 så känns min bil lika hög. När jag däremot stått bredvid en x3a så ser man med blotta ögat att Gtn är lägre. Men markfrigången känns härligt hög. Måste kolla vad den ligger på.. |
|
|
Ser att den ligger på 17 cm. 3 cm högre än f31. Mercedes glk ligger på drygt 18 cm..... x3an däremot har över 20 cm i markfrigång. |
|
|
Har för mig att den går upp först i 120... Ned vet i tusan... GTn är betydligt lägre än både X3 och XC60. Den sistnämnda är högst med högst markfrigång likväl. Däremot cirka 7-8 cm högre än 3:an... Nu menar jag totalhöjden dvs... |
|
|
Vinge upp i 110 och ner i 70. Man kan höja den manuellt i lägre fart men man kan aldrig sänka den över 110. BMW vill väl inte skapa en ny Audi TT :) SUV och SUV. I garaget ser man att det är stor skillnad på höjden. Och nu kommer 4-serie Gran Coupe... hur ska man nu göra nästa gång? Den är ju ännu snyggare. Men förmodligen blir utrymmet för dåligt för oss. Grabbarna lär inte vara kortare om 3 år :) "BMW six appeal" |
|
|
På torsdag ska jag äntligen hämta min GT, M-bromsarna gjorde att jag blev tvungen att välja 18" 400M till vinterhjulen men de ska nog sitta bra även om det blev lite dyrt. Blev en iPhone 5-docka och lite mer hk dessutom. Trodde tuningmjukvaran skulle ge lite mer. Byter de hårdvara också? |
|
|
"Fulltryck"Vad fick du ge för ppk? Funderar på att skaffa det........ Lite dåligt insatt men vad ger den i extra hk? Vrid ? |
|
| Kan de varit 13000 kanske, lite osäker men mjukvara borde kostat runt 8 tycker jag så det bör vara lite hårdvara också i priset. Tror det ger 200hk/420nm. Har 215/460 på min nuvarande bil så jag hade hoppats på lite bättre effekt på en 320d. Vet inte vad turbon klarar men det är säkert några torquebegränsande prylar som hindrar mer effekt. | |
|
Ok tack för svaret. Känns lite lockande. |
|
|
Har du kvar din 325:a? eller är den såld nu? |
|
|
Efter drygt 500 mil kan vi konstatera att GTn går finemang. En STOR plump i protokollet dock: lyset är helt kass. Helljuset är svagt och halvljuset är nog det kortaste ljuset jag sett någonsin. Det känns som att åka med dimljusen tända istället. Det är väldigt ljust de närmaste 5 metrarna sedan blir det totalt mörker. Inte alls bra. "BMW six appeal" |
|
|
Har du Xenon? Får jag fråga specifikt hur upplever du upplever ljud- och fjädringskomfort efter dessa dryga 500 mil? Hur är det med fjädringen, är den för mjuk? Provade en 320 GT xdrive med std fjädring nyligen och den kändes för mjuk för min smak, men det satt också nordiska friktionsdäck (Nokian R 17 tum förmodligen Run-Flat) på bilen som säkert påverkade negativt såklart. Velar lite mellan F11 och F34. GTn tilltalar mig verkligen på många plan men det går heller inte att bortse från 5:ans kvaliteter... mvh |
|
|
JAg har precis passerat 500 mil efter snart 2 månader och upplever att även GTn med M-sport är lite svajig, dock tror jag det beror på däcken faktiskt, ska kolla lufttrycket och se om det hjälper att fylla på lite. Jag får styra aktivt mycket mer än t.ex. min 120 m-sport, men som sagt, tror mycket kan avhjälpas med däcken och när sommarhjulen åker på sen tror jag det blir helt annorlunda. För övrigt är jag tvärnöjd med allt egentligen, bränsleförbrukning blandad körning och automat runt 0,5 l/mil. |
|
|
Xenon, ja. GTn är svajigare än en "vanlig" bil eftersom den är lite med högbyggd. Som ett mellanting mellan 3-serien och X3. Tydligen sitter man lika högt som i X1. Efter att ha åkt stumma bilar ett antal år nu uppskattar vi komforten i GT. "BMW six appeal" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.