AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
47.961

Beställt 320d xDrive Gran Turismo

Sida 4 av 8
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Bood hur känns bilen?
Har du hunnit bilda dig en uppfattning så här långt?
Min bil kommer att produceras v 50 med leverans ca v 2.
Har börjat fundera på om jag ska byta ut sport line mot m paketet.
GTn blir riktigt snygg med den outfitten.
Hur är klädseln Hexagon? Om jag räknat rätt så borde prispåslage bara bli ca 14:000:-. ( Från sport line till m paketet )
Mycket frågor men hoppas du tar dig tid med några....:)
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Oj. Här har jag inte varit på länge ser jag :)

Vi har bara kört 80 mil under snart fyra veckor. Den är mycket tyst och grabbarna uppskattar utrymmet i baksätet. Connect-funktionerna har jag inte tittat något på ännu.

Eftersom den är Estorilblå behöll jag standardinteriören med de blå inslagen i klädseln och listerna. Jag tycker det passar riktigt bra ihop. Däremot tycker jag det ser konstigt ut i en vit bil t ex. Hexagon listerna har jag inte varit så förtjust i tidigare men nu när jag har haft lite mer tid på mig att se hur det verkligen ser ut gillar jag det allt mer. Mönstret går igen i textilen i stolar och på dörrarna. Snyggt, säger jag idag.

Gummimattorna som följer med är kass. Det finns bara längsgående räfflor vilket gör att höger häl glider framåt hela tiden. Jobbigt att sitta och flytta tillbaka foten en gång i minuten. X3an är 2 år och där är mattorna av gamla typen med räfflor åt båda hållen. Jag ska köpa velourmattor istället. De håller väldigt bra året runt. Vi hade det i 325an och det fungerade bra.

Vi får en del frågor om vad det är för modell och: "Behöver ni ingen kombi längre?" Att den här är större än en touring är inte lätt att se. Men så är det, utan tvekan.

Jag har köpt Hakka 8 RFT. Vi får se (höra) om de låter lika illa som AlpineProphet säger. Jag hoppas inte. De åker nog på i helgen.

BMW har fått till samspelet mellan 20d och manuell låda betydligt bättre nu än på tidigare bilar jag kört. Svärfar har en 320d -08 och själv hade jag en manuell X3 2.0d -08 innan. Den här är mycket trevligare att köra. Den drar bättre från lägre varv. Men hade det inte varit för att vi ska övningsköra de närmaste åren hade jag valt automat. Den är suverän. Jag saknar t ex start/stop funktionen. Den finns där men nu måste jag sköta den själv.

15000 kr extra för M-paket jämfört med sportline är väl använda pengar, tycker jag. Vi hade dessutom inget val eftersom vi ville ha den här färgen.

I mina ögon är 3GT minst så bra som jag trodde och hoppades. Den känns lite "mer" än en vanlig 3 touring.

"BMW six appeal"
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Tackar för en utförlig rapport:)
Jag har uppdaterat till m-sport och sport automatlådan så nu är jag nöjd!
Vilken tum har du på v-hjulen?
Är lite sugen på 18" eftersom bilen verkligen blir snyggare i större fälgar.
BMW original 18" är ju inte billiga direkt........
Bara däcken kvar nu sen så får man vänta på tomten:)
Hej!

Tack för rapporten. Jag är en annan Passat 2012 ägare som är sugen på en BMW igen. Grymt sugen på F34, men F11 lockar också som sagt..

Några detaljfrågor:

Har iDrive reglaget Touch input som på 5-serien, dvs att man kan "skriva in" bokstäver i Navin?

Har bilen "trottoarkantsautomatik" som std, dvs att den vinklar ner höger ytterspegel när man backar och backspegelreglaget står till höger? Bra funktion för att undvika fälgskrap. Beställer man el-man stolar med minne så står det att det då ingår, men jag hade tänkt lägga pengarna på annat (bl a M-pkt), och det blir dyyyrt nog ändå...
"Min" utrustning:
-Xdrive
-Sportauto
-Metallic (Estorilblå eller Glaciärsilver)
-Advantage Edition
-M-pkt
-H/K ljud
-Drag
-Navigationspkt
-Backkamera
-PDC fram
-Adaptiv farthållare
-Adaptiv M fjädring
-Bränsledriven p-värmare (eftermonterad, blir då klart dyrare än på 5:an där den fortfarande kan fabriksmonteras)

Bumpar också tidigare fråga från annan om någon vet om/när 330d GT kommer? Egentligen hade jag sagt till mig själv att nästa bil inte skall vara en diesel, men o andra sidan blev jag inte så sugen på 328i som jag trodde innan jag provade. Då får det i en jämförelse bli 335i, och då drar det iväg rejält med lite utrustning. Ja, det gör det säkert med 330d om den kommer också... Synd att den inte finns en 330i, det hade varit mitt val annars. Just nu lutar det dock åt det förnuftiga valet, dvs 320d.

la
20
larlar
320D GT x-drive -14
320 D GT xdrive Luxury beställd =)
Kalahari beige, Advantage pkt
Tonade rutor, dragkrok
Hakka 8 på 17" (hoppas det var rätt val)

Lev v 51 längtar =)

la
20
larlar
320D GT x-drive -14
Glömde ju ett av de viktigare valen
Harman Kardon =)

Fu
3
Fulltryck
320d GT x-drive M-sport
Hej, är ny här så det blir nog en del tid här framöver. Beställde just min GT men kan fortfarande ändra. Tycker ni det är något som jag borde ha med mer? Klistrar in listan så får vi se om det funkar:

320d xDrive Gran Turismo

Safirsvart metallic

Läder Dakota Svart

Extrautrustning:

- Advantage Edition

- Navigationspaket Prof

- Emissionskod

- M Sportbromsar

- Låsbultar

- [337] 19" M LM fälg Dubbeleker 598 M

- Servotronic

- Eluppvärmd ratt

- [337] Multifunktion i ratt

- Runflat däck

- [ZCE] Stöldlarm med fjärrkontroll

- M Sportpaket

- Armstöd fram

- [337] Accentlist Svart högglans

- [337] Interiörlist Aluminium Hexagon

- Tonade sidorutor bak samt bakruta

- Velourmattor

- Varningstriangel

- Sätesinställning elektrisk, med minne

- [337] Sportstolar

- Svankstöd

- [ZCE] Förvaringspaket

- Stolsvärme fram

- Strålkastarspolare

- [ZCE] Park Distance Control (PDC) bak

- [337] Dimljus

- [ZCE] Regnsensor

- [ZCE] Xenonljus

- Klimatautomatik

- [ZCE] Farthållare med bromsfunktion

- Hastighetsmätare

- [ZCE] Belysningspaket

- Extra 12 Voltsuttag

- Intelligent emergency call

- TeleServices

- [ZNN] ConnectedDrive Services

- [ZNN] Remote Services

- Internet

- [ZNN] BMW Apps

- [ZNN] Bluetoothförberedelse Professional samt

- Svensk språkversion

- Traffic Information

- Instrumentkluster med utökat innehåll

- [ZNN] Navigationssystem Professional

- Harman Kardon högtalarsystem

- Landskod 2 för DVD

- [337] M Lädersportratt

- [337] M Aerodynamikpaket

- [337] Individual Högglans Shadowline

- [337] Individual Anthracit innertak

Vinterhjul är bekymret nu, läser om RFT buller, vad rekkommenderar ni?

/Henke
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Jag hade slängt in Comfort Access också. Annars verkar du ju fått med det mesta!
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
P47: Du får touch med Navi Professional om du beställer nu. Att högerbackspegeln fälls ner när du backar får du av att du beställer antingen infällbara backspeglar eller elektrisk sätesjustering med minne.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Touch på idrive känns lite udda i början men man vänjer sig nog. Låtinfon från Spotify uppdateras inte alls när man kör med splitscreen. Lite dåligt.

Lite vindbrus från rutorna hörs annars är komforten alla tiders.

På tal om komfort. Idag har jag kört med Hakka 8 17" (inte runflat) på X3an och måste tyvärr hålla med om att de låter en hel del. Då har jag ändå åkt på 20" Dunlop under sommar/höst. Det hörs ett tydligt vinande ljud som kommer vid ca 70 km/tim. Det ökar inte så mycket mer upp till 110. Ljudet är det typiska dubbdäcksvinandet men är lite vassare och mer påträngande än jag upplevt tidigare. Jag undrar om det hänger ihop med att Hakka 8 har så väldigt många dubbar. Återstår att se (höra) hur det blir med runflat-däcken till GTn.

"BMW six appeal"
la
20
larlar
320D GT x-drive -14
Hej! Har ngn beställt GT´n med klädsel Move bärnsten ?
i Luxury skall den ingå om man ej väljer läder
Men konfigurerar man bilen på BMW.se blir det färgen antrazit.

// Lasse

St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Funderar fortfarande över vinter däcken.....
Är sugen på 18" eftersom jag tycker Gtn gör sig så mycket bättre med lite större fälgar på. f31 är inte lika känslig där tycker jag.
BMW original springer iväg ordentligt i pris om man väljer 18" så det får bli någon piratfälg. I dealen jag gjort så ingår 17" BMW fälgar.
Är det någon som har några tips på bra vinterhjul till GTn? Hakka R2 hade jag tänkt mig. Kör dubbfritt nu och kan aldrig tänka mig annat i fortsättningen.
( Nu har jag lagt till M-paketet i beställningen + sportautomaten )
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag tog mina 17" Sportline fälgar och krängde på vinterdäck på dem. Sedan så köper jag en uppsättning nästan nya 18 eller 19 tum från eBay till våren, typ dessa: Länk . Samtidigt så kan jag sälja mina 17 tum helt nya sommardäck. Borde inte bli så farligt mellanpris.

Köpte Good Year Ultragrip 8 och de går riktigt än så länge.. Har ju inte blivit någon kyla söder om Hallandsåsen än.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Tänk på det bara att F34 har större hjul än F30/31.

"BMW six appeal"
la
20
larlar
320D GT x-drive -14
Får min GT 320 D x-drive nästa onsdag längtar ...

Lasse
ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
Min 335GT kom med Pirelli RFT, har skiftat till Continental Winter, TS830P, samma storlek som pirelli var, origfälgar men ikke RFT - VILKEN SKILLNAD! Tidigare var det hård oavsett vilken inställning, comfort/sport (har Msportchassi), men nu känns det precis som det ska. Tidigare på RFT kändes det som om man hade pumpat till 5-6 bar istället för 2,6

/jans
St
74
Strömming
118d Lci f20
320d GT xDrive M-Sport
Då var vinterdäcken köpta och skickade till bilfirman.
Det blev 18" med nokia Hakka R2 235/50 r18
Rullomkretsen blir 3 cm längre ( 1.3% mer.)
Kommer att bli bra tror jag. Har pratat mkt med både BMW och däckfirmor innan jag beställde och alla försäkrade att det inte ska vara några problem med den något större omkretsen. Kommer faktiskt att "tjäna" några mil vintertid.
Min bil kommer v 3 så jag får min julklapp sent i år...:(
Al
149
AlpineProphet
Passat Variant TDI170 DSG 4Motion -12 (i väntan på nästa BMW)
Jans: hur upplever du rullkomforten och ljudnivå på asfalt?
ja
21
jans
E39, 525iA -02
F34, 335iA -13
AlpineProphet: med nuvarande Conti Winter TS830P är det precis som bilen i den klassen ska kännas, komfort och ljudnivå är helt ok, inget att klaga på, hur blir det på snö och is, får jag uppleva när det kommer vinterväg, men jag är så nöjd efter byte till ikke RFT att det kan hända att jag kommer att överväga ikkeRFT till våren/sommaren också

/jans
Ja
24
Jarlhamre
120d m-sport - 07

320d GT M-Sport -14
Väntat i 3 månader på min 320 GT och får tyvärr vänta ytterligare 1 månad.

Det finns inte så många alternativ till vinterdäck och fälgar än till denna modell va? Säljaren sa att det skulle gå på ca 20 000 kr med 17", är det vad ni andra betalt också?

I övrigt tog jag det mesta i utrustningsväg förutom x-drive och navi. Läckert vit med m-sportpaket är denna modell helt otroligt snygg och hoppas på ett bra andrahandsvärde nu när man satsat på helt ny bil för första gången.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.