|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Jag har redan kollat upp var den sitter, hur den sitter fast och med vad ;) Visst, det är trångt men det är nog den värsta delen :) Det lär inte va drygare än att byta VV som man gjorde för nåra veckor sen. |
|
|
Första gången den dog för mig var för nån vecka sen. Efter det knackade jag på den me en hammare och bilen startade klockrent i en hel vecka efter det. Tills den började rassla ist. Då va de kört. Så jag borde ha beställt en ny startmotor då problemet visade sig ist för att tro att ja lagade den med ett knack på motorn -.- De e vanligt att va efterklok. |
|
|
Tur du har kedja på bilen:) problemet när motorn tvingas baklänges är att allt slack hamnar på motsatt sida där spännaren sitter,och har man otur så hoppar den nån kugg. Vet tex om flera husbilar som kört upp på nivåklossar framåt på ettan och slagit av maskin,när man sedan ska ner från klossarna så har motorn inte startats utan man har "bromsat" med kopplingen,,resultat remmen har kuggat:( Kan ju vara bra att tänka på för alla att lägga i den växel som är rätt för motorn med tanke på lutning Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Kul tråd!!! Som kuriosa kan jag nämna att på äldre Volvo-lastbilar kunda man lyckas skjuta ur en av axlarna ut ur lådan (genom växellådsväggen) om man la i backen för hårt. Det som kan hända är att på grund av att kuggväxlarna är snedskurna så vänder axialkraften riktning vilket man inte kontstruerat lådan för och då kan det uppstå en del oväntade saker. Moderna bilar har styrelektronik som förheindrar att man misshandlar bilar på det sättet, exvis lägger i backen i motorvägsfart. Det man kanske inte kan konstruera sig ifrån är "uppfinningsrika" användare som som kompenserar ett fel med ett annat, exvis att putta igång bilen med felaktig rotationsrikting på vevaxeln. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Som alla sagt så borde inget ta skada. Kom att tänka på en gammal moped jag hade som gick baklänges om man ville. Skitkul när polaren ville prova den att i smyg rulla igång den bakåt. Snacka om förvånad min när han släppte ut kopplingen!! |
|
|
Det funkar med tvåtaktare eftersom förbränningen inte är beroende av några ventiler. Däremot blir väl förtändningen lite fel (eftertändning) så motorn borde gå lite sämre men det märks nog inte på tomgång. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Tack för allas inputs!! Om vi säger så här, vi vänder på det ;) Hur mkt skit får motor/växellåda ta när man rullstartar en bil normalt på rätt sätt, framåt i 1/2ans vxl ^^ Nåt annat istället för startmotor får ju ta smällen om man säger så :P Har rullstartat ett par ggr nu i nåra dagar i väntan på den nya startmotorn. |
|
|
Inte värre än en lite osmidig start på /Martin |
|
|
ettan. Dvs efter 10000ggr är diverse gummibusningar lite slappare. Om man släpper upp kopplingen måttligt fort och trycker ner den genast när motorn snurrat till o börjat tända är det inget problem. /Martin |
|
| Alright! :) Precis så som ja brukar göra.. Bara en liten halvsekunds "dutt" på kopplingen å motorn snurrar igång. Den e sjukt lätt att rullstarta, behöver max 1 km/h och inte ens ett kvarts varv på däcken ;) | |
| När du rullstartar så ska du göra det på 2an och inte 1ans växel. | |
|
Beror på hur fort man rullar och hur snabbt motorn startar. Det blir misshandel på tvåan om man rullar sakta eftersom kolvarna inte kan tryckas ner så fort de vill när motorn tänder. (Jämför att köra på tvåan och bromsa så att motorn tvingas gå på 300rpm, host hack knack skak) /Martin |
|
| Jag kan inte rulla bilen så pass snabbt själv så att ja kan få igång den i 2an. 1an känns rätt eftersom ett riktigt snabbt hack får igång den. Dvs knappt ett kvarts varv på däcken. Sjukt lättstartad bil :) | |
|
Med rätt känsla så går det. Springa igång en VW bubbla: Länk Härligt postiv man. Tänke er F-Tars ansiktsfärg när en mer än dubbelt så tung E60 skall springas igång. ;-) mvh/ Anders |
|
|
"Now the key is, DON'T STALL or turn the car off until you get to the place you gonna get to. Then you'll be good. Cause if you stall then you have to go out again, and that would SUCK". En mycket vis man. :) |
|
|
HAHAHAA :D:D Rödblå i fejjan! Som tur har ja hyffsad kondition sedan rätt smidig in i sätet! Riktigt så där positiv är inte jag när min bjässe ska igång ^^ Det e mer en stor suck, men de känns dubbelt så skoj när ja får köra iväg den efter knuffat istället för med nyckel, då har ja förtjänat en sväng med älsklingen :) Men jag måste erkänna att de ska bli en lättnad då startmotorn dyker upp och jag får grotta mig ner under motorhuven :D Synd bara att man börjar jobba på måndag så de hinner man nog inte på en kväll :P Det värsta är att jag måste putta den baklänges på ungefär ca 12meter med en väldigt lätt sluttning, sedan så står det en byggnad bakom + en stolpe rätt nära. Därför kan jag inte backa in eftersom dörren kan vara i vägen för stolpen om jag inte är extra snabb. |
|
| Varje ställe jag far till måste ja ha en nedörsbacke (finns en bra nära systemet i stan :D ) Eller ha en polare med mig som kan putta om de e helt plant :P | |
|
Hehe, Hoppas du får startmotorn snart nog. Det måste vara lite pinsamt med rödblå feja om vartannat. ;-) Denna film illustrerar tydlig vad som händer med en automatisk spännare om "draget" kommer på fel sida (det Trucker var inne på). Jepp, fel motor, obegripligt språk och kamrem men budskapet borde nå fram. Länk mvh/ Anders |
|
|
Ja, jag hatar att de e fönster överallt så alla kan se också från sina lägenheter :( Mitt blåa nylle :) Ja startmotorn bör komma på måndag :) Så man längtar lite! Fattade inte va de sa riktigt, men ja.. Det var nån typ av JZ motor såg de ut som, och rem. Kedjan bör vara stummare. Jag bör vara "safe" eftersom jag inte kan känna någon skillnad på varken motor/låda. De beter sig som vanligt. Om de dåliga hänt redan så borde de märkts tycker man ju. |
|
|
Går motorn bra så har det nog klarat sig. Men gör inte om det, alltså tvinga motorn baklänges! Annars är det ingen skillnad mellan kedja och rem. Det kan bli slappt på den givande sidan med automatisk spännare om motorn går åt fel håll. Är marginalerna på fel sida, d.v.s. rem/kedja KAN kugga över när den automatiska spännaren trycks ihop - ja, då kan de gå illa. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.