|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej. Som rubriken lyder så hade ja min bil hos däckia och min startmotor e död. Bilen e en e60 2004. M54b30. Manuell. När vi skulle ut med bilen så satt personal i förarsätet å ja skulle knuffa på. När vi rullade ut min bil baklänges lade han i 1an och försökte starta. 3försök gjorde han tills ja skrek LÄGG I BACKEN!!!!!!! Sedan gick det. Nu till frågan: kan det ha hänt något med min manuella växellåda? | |
|
Nej det måste den tåla utan problem. |
|
| Vad skulle ha hänt? | |
|
Ja de tycker man ju! Men man blir ju nojjig fan! De skrammlade ju gött om man säger så! Jag vill ju engentligen bara vara säker. Jag bygger tyvärr inte växellådor så jag har inte en susning över vad som kunde ha hänt. Därför jag måste fråga. Han hade verkligen aldrig suttit i en BMW. |
|
|
Det var alltså inte att han var trögtänkt och trodde man kunde rullstarta bakåt på första växeln, utan han hade problem med backspärren och trodde det var backen han hade i? __________ Mvh Grelle |
|
|
Ja precis! Nä fan, nog tror ja han fattar att man inte kan rullstarta en bil som puttas baklänges i 1an. Det var ju som du säger backspärren han inte fattade hur man gjorde. Man trycker rätt hårt till vänster sen upp mot 1an. Jag trodde jag skulle sköta den delen med att starta rullandes eftersom ingen känner väl min bil som jag gör. |
|
|
Okej, jag är väl van BMWs backspärr så först tänkte jag inte ens att det kunde vara problemet, det gick upp först när du sa att han aldrig suttit i en BMW tidigare. Jag var först så fascinerad att ni provade tre gånger innan ni insåg att backen skulle vara i, men nu förstår jag bättre hur situationen uppstod. Nästa gång, om du inte planerar att byta startmotorn snart, är det väl bara att du sätter dig i bilen och låter andra skjuta på. Är ju bara att säga åt personalen "att bilskrället måste rullas igång, ställ dig redo att putta!" =) __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag funderar på om det kan vara något i lådan som kan ta stryk och det kan det förstås vara eftersom den gått baklänges. Jag skulle dock oroa mig mer för motorn som också gått baklänges. Exempelvis har kamkedjan gått åt fel håll vilket kanske också kan skramla en del. Oavsett är det väl bara vänta och se. Verkar väl möjligt att någon mer i världen lyckats med detta så prova att googla på någon engelsk site. cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Haha, nä exakt! Jag vart själv jävligt förvånad, jag trodde de va för lite fart. Men endå lyckades jag själv knuffa den imorse backandes och snabbade mig in och startade. Den behöver inte ens ett kvarts vart på däcken för att den ska gå igång me rätt teknik. Jo självklart har ja planerat att byta den, så fort den kommer med posten. Det hände för en vecka sedan, men då tog jag hammaren och slog på startmotorn och sedan startade den varje gång i en hel vecka tills igår. Då bara skrammlar den. Och dum som man e så trodde ja att jag "lagade" startmotorn genom att slå på den och sket därmet att beställa en ny på en gång och fick sota för det idag bara för att jag hade en tid inbokad på hjulinställning. Jag öppnade bildörren och skulle kliva in när den stod på enkelliften efter inspektion, sen skulle vi byta lyft till den som har en 3D kamera. Sedan sa dom "låt han sätta sig eftersom han vet vilken port han ska in i" jag ba "jaha, då få ja hjälpa knuffa istället" Ja å efter det så fick gubbfan inte i backen för som sagt, han har aldrig kört BMW. Nu har man lärt sig de! Nästa gång de händer nåt liknande så kör jag! |
|
|
cmagnuse: Det har du rätt i. Nu blev man nojjig igen -.- Jag har ju kört bilen i efterhand och det finns väl egentligen inte så mkt att säga om de, förutom att den beter sig som den brukar. Frågan är ju; Är det farligt eller ofarligt när motorn/kejda/låda gått baklänges? |
|
|
För att förtydliga Länk |
|
| Haha tack för peppet ;) Ja borde inte oroa mig så mkt me andra ord :P | |
|
:D ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag skulle inte oroa mig i onödan (gjort är gjort...). Om du kollar på bilden med kamkedjan så inser man att när motorn går baklänges så blir dragkraften i kedjan på fel sida vilket kan få kedjespännaren att röra sig. Nåt kanske kan gå sönder och om det rycker kan man möjligen få kedjan att hoppa (roller chain jumping...). Länk Som sagt, det har hänt så det är inte mycket att göra åt i nuläget. Om ingen annan här på forumet säger annorlunda så är det väl bara att vara uppmärksam på eventuella missljud. Oljepumpen har också gått baklänges... cme "Ska man ha nåt gjort får man göra det själv" |
|
|
Men motorn rotationsrikning är väl alltid samma oavsett om man puttar bilen framåt eller bakåt? Det är ju i växellådan som omvändningen sker eller? |
|
| Rotationriktningen blir fel om bilen puttas bakåt med en framåtväxel i eller om den puttas framåt med backen i. | |
fredde 7 |
delorian:Hmmm....så växelådan sitter mest där för att ha ngt att stoppa kardanen i eller? Tänk nu en gång till så sa du se att det ordnar sig;) |
|
Så när du lägger i backen så ändrar sig vevaxeln menar du? Så det är inte växel i lådan som ändrar riktning på kardan? |
|
|
om du kör framåt kopplar ur och håller 1500 varv motorn snurrar åt ett håll. och lägger i backen så går din varvräknare ned till 0 och upp igen? |
|
| ahh inte 0 då men runt 1k | |
|
Kul med lite funderingar! Även fast ja inte fattar riktigt om nu kedja/motor/låda går åt fel då detta händer som jag beskrev tidigare. Just för att alla inte är överens. Alla säger olika och jaa.. Vad ska man tro. Jag har i alla fall pratat lite med en mekaniker (inte svensk) som har en BMW verkstad och han sade följande då jag frågade samma sak till honom som till er! "Dont worry about it. Much more danger is hard kickdown while driving 3 gear at 50km/h Gearbox have interlock and gear-shift mechanism. You cant put gear knob to reverse and etc-etc if it is not safe. it is covered by solenoid botom gear knob leather. " |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.