|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Givetvis tvingar man motorn att gå baklänges!! Med ettan i och motorn igång brukar en slående majoritet av alla bilar köra framåt? :) Om man med samma växel fortfarande i tvingar hjulen att snurra bakåt istället (medan motorn är avstängd) tvingar man givetvis också motorn också bakåt. |
|
|
En manuell bil har ingen "gearbox interlock". En kickdown på 3 an i 50km/h med en AUTOMAT är knappast ett problem om växellådan fungerar som den ska, dvs gör en ryckfri korrekt nedväxling! En klantigt utförd manuell växling (t.ex. nedväxling till tvåan i 80km/h utan mellangas och så släpper man bara upp kopplingen) kan dock få det att smälla till rejält i bilen, men då går ju motorn hela tiden åt rätt håll och det som tar mest stryk är alla bussningar och upphängningar (bakvagn, länkarmar, diff, växellåda, motor) och drivaxlar, differential, kardan, växellåda, koppling samt förarens självkänsla och förhoppningsvis även samvete... |
|
| Och då till frågan igen.. Är det farligt för motor/växellåda, eller inte? | |
|
Du förstod inte vad jag menade, skit i samma det är inte viktigt 1ettan framaåt ja det stämmer. och lägger man i backen så brukar den gå bakom helt rikigt. Men du har en ingående axel i lådan och en utgående. Så när du lägger i backen vad händer då? |
|
| Bilen rullades bakåt i ca 3-5 km/h och hackade i 1an's växel 3 kopplingsförsök tills jag sade till. | |
| Nä det är inte farligt, det är ingen kraft av att putta bilen men däremot kan det lpta lite. | |
|
Jo de skrammlade en del därav min oro. Också nämnt att det varken känns eller låter annorlunda än vad de gjorde tidigare. Bara en spinnande skön 6a :) Dock jävligt sopigt att gubben att inte fatta hur man lägger in R. |
|
| Det står ju på spaken så han borde inte kunna missa det. | |
| Haha! mmm eller hur! De skall kännas nästan som man knäcker spaken då man går över backspärren och gubbfan som kör sin slappa volvo (?) tyckte väl 1an var detsamma. Fyfan vad irriterande att jag irriterar mig över att han inte kunde förstå hur en bmw skall brukas. Hade lust å slå han på käften. | |
|
Delorian: Det som händer är att oavsett om det är ingående eller utgående axel som driver och i vilken riktning de snurrar så snurrar alltid in och utgående axel åt olika håll när backen är i? Kamkedjan är nog största risken, vet ej hur stor marginal det är på M54 att ventilerna går i kolvarna om kedjan är lite fel eller för slapp? Motorn kan väl inte tända eftersom även om motorstyrningen skulle skicka in bränsle och försöka tända på så har ju inte ventilerna rört sig i rätt ordning. Kanske kan man få en baktändning i insuget? Jag tror dock man får ta i lite mer än några försök att putta bilen, såvida man inte puttar upp lite fart på den först. |
|
|
Vi pratar om olika saker, skit samma. men du har rätt knuffar man bilen på ettan ja då går allt baklänges. Vad som händer med kamkejdesträkaren kan jag inte svara på, men man kan ju tycka att det inte borde påverka spännfunktionen för att kedjan går åt andra hållet. det borde vara samma tryck på skenan hela tiden och inte ändra löpningen på kedjan. |
|
|
Skojar ni? I morgon bitti när jag backar ur garaget skall jag prova att peta i "D". Det måste ju gå ändå, bilen går alltid åt samma håll ... mvh/ Anders |
|
| Gör så och låt oss veta resultatet gärna med bilder. | |
|
LOL! Den metoden fungerar utmärkt, men om man ska byta R mot D måste man även göra det på vägen IN i garaget. :) |
|
|
Vissa fordon bilar backades på det sättet för i värden. Motorn stängdes av för att startas i andra riktningen och då backades bilen. Messerschmitt är ett exempel. (Upp till var och en och bedöma om det är bil eller inte). Jag har i bakhuvudet att jag läst om att någon modern småbil ska få samma sak av miljöskäl. Spara vikt genom att ta bort backväxeln, men jag kanske har fel. Till frågan så kan inget speciellt ha skett vid dessa staplande försök. Om något hade hänt skulle du märkt det redan. Jag kan inte tänka mig att något dyker upp i efterhand. **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
delorian, Det gick bra att backa ur garaget i morse. Jag glömde av mig och petade i "R" men bilen gick bakåt så ingen skada skedd. ;-) mvh/ Anders |
|
|
Mats Dem bilarna man gjorde så med var två-taktare med dubbla tändspolar. Det var också vanligt bland gamla golf bilar. Alltså sådana golfbilar man kör med när man spelar golf. Idag är dem flesta väl el drivna. |
|
| Kul tråd! :D | |
|
Haha ja de kom upp lite funderingar :D Men för att summera så var det helt ofarligt att gubben klantade sig så pass, och för att inte säga hur mkt han skämde ut sig! Kul för er som får backa ut ur era garage istället för att knuffa. Jag beställde startmotorn i förrgår och den lär inte dyka upp idag precis. Hade vart perf dag för det idag då de regnar här. På måndag börjar man jobba, så då får man väl en anledning att laga punkteringen på cykeln tills dess :( |
|
| Hoppas du är förberedd på ett mindre kul jobb när du ska byta den då... ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.