AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.540

Någon här som inte kan stå i kö?

Sida 2 av 2
Johan B: håller med dig och kanske utryckte jag mig klumpigt - naturligtvis är man inte tvungen att gå in till höger om det inte låter sig göras pga långsammare fordon framför som man är på väg att köra om. Det är ju inte meningen att man skall behöva kasta sig in i en lucka som "inte existerar".

Zog: en bra grundregel är att utgå från att man bara har skyldigheter i trafiken. Är du klar med din omkörning har du skyldighet att gå in till höger (om det är möjligt) för att underlätta för andra om du har bilar bakom.

Många tror att de har rättigheter att köra hur de vill - det är då problemen uppstår. Oavsett hur fort eller långsamt det går...
Zog: Innebär det att om en bil närmar sig med högre hastighet än din att du ändå väljer att stanna kvar i vänster fil? Oavsett om du ligger över angiven hastighet och vad du kör ;-)
Självklart inte Marjan. :)
Brukar vara rätt sällan jag blir omkörd så därför reagerade jag...
Off topic: Blev "omkörd" av en McLaren idag förresten vid Valhallavägen i köerna...Det känns rätt ok att bli "omkörd" av en sådan bil tycker jag, fy f*n vad grym den är!
Gosig försäkring och servicekostnad på den anar jag, det känns som en M5 är dagens fynd i jämförelse.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Angående Tyskland är det långt ifrån alla som lämnar vänsterfilen, eller mittfilen för den delen, när det är ledigt till höger. Jag kör visserligen inte mycket men jag bor i Tyskland så jag ser det i princip varje gång jag är på motorvägen. Sverige är dock värre eftersom alla vägar har hastighetsbegränsning och många tänker annorlunda än här. Om man kör i 110 eller 120 anser tydligen många att man inte behöver flytta sig för snabbare bilar.

Per: Tror du slog huvudet på spiken. Sen är det också lite besvärligt att hålla skyltad fart på 3-filiga vägar längst ut till höger. Då får man samsas med lastbilar som ofta körs långsammare. Inget större problem om man skall kortare sträckor men jobbigt vid genomfart. Därför väljer många per default att lägga sig i mitten.

Någon nämnde vägrenskörning som ett problem vid köbildning. Personligen tycker jag detta är vettigt, hade gärna sett mer pragmatism i trafiken istället för att man skall hävda sina rättigheter med paragrafrytteri.
I många städer ligger avfarterna tätt och det blir enorma köer vid rusning som kan blockera flera avfarter samtidigt. Då hade det underlättat enormt om kön kunde dräneras med hjälp av vägrenen där det kan låta sig göras.
Vill minnas att TEknikens Världs medarbetare polisen Ruben Börjesson svarat på frågan om omkörning på höger sida. Enligt honom var det ingen stor sak. Förmodligen blir läget annrolunda om det händer en olycka.

Länk
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Efter att i sommar kört 450 mil i Tyskland, Österrike och Italien, så kan man konstatera att många svenskar kör som en påse damskor dvs illa på motorvägarna.
Vi bilar nästan varje år i Europa och man får alltid en chock när man kommer in i Sverige igen.
Det värsta är ju att de flesta är lite finare premiumbilar som tycker att de håller en hög hastighet och ändå ligger i fel fil när man kommer farande bakom, vet inte om detta handlar om prestige el nåt typ att bara för man har en fet bil så ska man inte bli omkörd minsann. Jag vill påstå att många har inte koll på hur man ska köra.

Stundtals genom Tyskland i somras så hade vi väldigt lite trafik, och på de trefiliga motorvägspartierna med fri fart, där marchfarten är 180-200 i vänsterfilen, så är det jäkligt viktigt att hålla sig så långt till höger som möjligt då du inte gör omkörningar. Tycker man det är obekvämt så ska man kanske hålla sig borta därifrån... Ligger det en bil i vänsterfilen eller i mittenfilen som kör alldeles för sakta så är det nästan alltid en svensk eller norrman :) och tyskarna blir vansinniga :)
De flesta andra centraleuropéer har en annan mentalitet på motorvägarna även om de inte har fri fart.

Vidare håller jag med Per om att alla inte går in till höger, men håller de 180 och en snabbare bil kommer bakom så är de väldigt snabba att flytta sig. Jag anser Tyskarna vara en förebild för hur man betér sig på motorvägarna.

Jag är övertygad om att rytmen och säkerheten i Sverige blir bättre om folk kör som man ska dvs håll till höger då du inte kör om, spelar ingen roll om ingen kommer bakom just då eller om du har en i högerfilen 1 km längre fram - håll till höger! Detta med att köra om på insidan är fel.
Ja många norrmän är ju utsända stoppklossar i Sverige med. Kör genom Halland och bli inte förvånad om det plötsligt ligger ett koppel med norska husbilar i knappa 100 på 120-sträckan. Givetvis i vänster körfält :-)

Och varför är det "alltid" en norrman som blockerar betalstationen på Öresundsbron genom att försöka köra i filerna för pendlare med Easy-pass/brobizz? Det borde, 13 år efter öppnandet vara ganska klart att det inte funkar att smita igenom...
Detta borde tas upp i nordiska ministerrådet eftersom det är ett handelshinder.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
gustaf76: håller med dig helt och hållet. Har gjort dryga 10000 mil i Tyskland, Italien och Frankrike de senaste åren och stoppar det upp på autobahn kan man ge sig fan på att det är en dansk, norsk eller svenskreggad bil med takbox som ligger och masar i vänsterfilen.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
I Sverige går det inte att gå tillbaka till högerfilen, i alla fall inte om man ska vänster längre fram. Då gäller det att hålla i sin plats då det inte är en jäkel som hjälper till och släpper in en.
Nä ska man ta sig nånstans i sveriges trafik så gäller det tydligen att buffla och vara så otrevlig som möjligt. Helst reta upp de andra så mycket det bara går också...

///BMW - Was sonst!
JohanE: Du har en poäng faktiskt, det blir lite av en ond cirkel. Anledningen till att folk i allmänhet inte vill släppa in någon är att sen ligger bromsklossen där o vägrar gå till höger... O anledningen (vissa, andra ex är de som inte tittar i backspegeln alls eller Zog här uppe som åker "tillräckligt" fort) till att de ligger kvar är att de är rädd att inte komma in sen.

Blev snudd på chockad när man körde i västra USA, nästan samtliga släppte in och underlättade där borta. Total kontrast mot skåne...
@JohanE
Visst går det att komma ut i vänsterfilen om man planerar sin körning.
Man kan inte göra som vissa att tränga sig ut i vänsterfil, när man gör själv gör en omkörning av vederbörande fordon. Endast för att föraren inser att man måste bromsa för en lastbil längre fram.
Håller också helt och hållet med Gustaf. Nyligen hemkommen från Tyskland noterade jag att det är påfallande ofta som svenskar ligger och blockerar i vänsterfil för att man inte orkar gå in. När man åker av färjan från Danmark är det återigen svenskregistrerade bilar som ligger långa sträckor i vänsterfil.
Jag vet inte om det beror på att svensken inte vill bli omkörd, är orolig för att inte komma ut i vänsterfilen igen eller ren lathet och egoism. Hursomhelst är det irriterande.
Det finns inget försvar att vissa väljer att ligga kvar i vänster körfält, utav ingen anledning.
Problemet med att gå in i högerfilen igen efter omkörning är att många andra förare gör sina omkörningar så j%#€a långsamt. Så långsamt att man hinner ikapp framförvarande fordon och inte kan gå ut i vänsterfilen - för där ligger en segis å pyser.

Varför kan man inte gasa på lite vid omkörningar, så man slipper förstöra trafikrytmen för övriga bilister??? Jag hatar bilister som konstant använder farthållaren, de tänker bara på sig själva och inser inte att det finns andra bilister på vägarna..

Om alla insåg att man inte är själv på vägen och därför tog mer hänsyn, skulle vi inte ha denna diskussion.
För att inte tala om alla som svänger ut från anslutande vägar och tar 2 km på sig att nå 70 km/h. Så irriterande och gärna gör de det precis framför en.
Gasen finns där av en anledning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.