|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon här som hade bråttom hem från badet på Gålö igår? Var köer som gick i krypfart hela vägen från badet till Gålö handel (ca 2km), blev omkörd av en 325 coupe EBT741 som tog hela kön. Höll på att bli en rejäl smäll då han fick möte efter en skymd kurva. Jag blev omkörd strax före Gålö Handel, så jag såg att det inte verkade vara en nödsituation då han fortsatte mot Brandbergen. Den typen av körning ger inte direkt goodwill för bmwförare... Eller någon som har annan åsikt? | |
|
Blev omkörd av en 335i coupe igår på e4 runt västertorp in mot stan kl 15 ca. Jag låg i vänster fält men hade klart snabbare takt än övriga så jag låg kvar där. Blir då omkörd av BMWn på insidan i kanske 135-140 och jag låg som sagt själv i lagligt plus moms...såg lite illa ut....men han kanske ville köra om en 550 och stila lite vad vet jag. Men klart onödigt, ingen bra reklam det heller för BMW förare. De gånger man själv blåser ur den sker när man är ensam på bred torr väg. |
|
| Zog: Konstigt att du blev omkörd när du "hade klart snabbare takt än övriga". Det är inte heller någon "bra reklam" med BMW-förare som ligger i vänsterfilen bara för att de kör så snabbt så ingen borde köra om. | |
|
Zog: Hmm, om du hade klart snabbare takt än övriga så är det konstigt att du missade just denna bil? ;-) Han höll åtminstone en snabbare takt än dig? Hur som helst, bilar som fräser om på högersidan med plattan i bott tar alltid en risk, visst är det så. Risken finns alltid att bilen i vänsterfilen är på G att svänga höger när som helst och brister i uppmärksamhet. Sedan att det är oerhört irriterande med folk som stannar i vänsterfilen är en annan sak. Stannar man i vänstefilen under perioder för serie omkörningar bör man ha jäkligt bra uppsikt på vad som händer bakom så att man snabbt kan flytta sig vid behov. |
|
|
Håller med Mats_epost, irriterande och idiotiskt att ligga kvar i vänsterfilen. Vad är problemet, jobbigt at vrida ratten? Förövrigt skulle det vara intressant vem som "gör mest fel" om det smäller. Du får ju inte byta fil utan att titta (vänjningsplikt råder vid filbyte) samt att du ska utgå från höger fil (inte ligga och dra i vänster) o andra sidan ska omkörningar ske till vänster. Två lagbrott vs ett men vilket väger tyngst? Sry för lite off topic. |
|
|
Ja, oftast när jag ser någon blir omkörd på insidan (på trefilig väg) så är det för att personen som låg i mittenfilen eller vänsterfilen inte ligger i korrekt körfält, utan borde återgått till högerfilen. __________ Mvh Grelle |
|
|
Kan nästan garantera att polisen ser betydligt mer allvarligt på att man kör om på "insidan" än att någon ligger kvar i vänster körfält "för länge". Det är inte uttryckligen förbjudet att ligga i vänstra körfältet, men det är uttryckligen förbjudet att köra om på insidan annat än i kö-körning. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej jag kunde vika in men såg han inte förrän han blåste om på insidan som jag tyckte var onödigt. Han måste ha kommit väldigt fort för jag är normaluppmärksam tycker jag. En ljustuta från han så hade jag vikt in men platta i marken och blåsa om på fel sida är inte ok. |
|
| Är det fel av mig att ligga och köra om i vänsterfilen om alla kör 10-15 under mig ? Det är väl omkörning om något ? Att gå in och ut för varje bil man kör om är ju direkt löjligt om det är ett pärlband man åker förbi och än mer trafikfarligt. | |
| Zog du har aldrig kört bil i Tyskland va? Där viker man in i högerfilen mellan varje bil! De är bara vi Svenskar som är så trötta och självupptagna! Och finns de någon annan som kör för fort så ska man själv försöka stoppa detta med sitt egna fordon! | |
|
Zog: Ja, det är fel av dig att ligga i vänsterfilen om det finns så mycket plats högerfilen att den andra BMW:n kunde göra två filbyten och köra om dig. Att du inte upptäckte bilen tidigare är inte heller något som du kan använda som försvar. Eftersom du blev omkörd körde du inte 10-15 fortare än alla andra. Om du bara håller bättre uppsikt bakåt kan du ligga kvar i vänsterfilen tills pärlbandet är passerat. Sålänge det inte ligger en snösträng på vägen samt att du använder backspeglar och blinkers ser jag inget trafikfarligt att byta fil ofta. Tvärtom så skapade du en trafikfarlig situation genom att ligga kvar i vänsterfilen fast du borde varit i högerfilen. Om du inte orkar byta fil eller kolla i backspegeln så är det högerfilen som gäller för dig ;-) |
|
| Det går ju inte att inte låtabli att köra om i höger eller mittfil runt stockholm där folk campar i vänsterfilerna... | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Flesta svenskar ligger kvar länge i vänsterfil på motorväg, jämfört med Tyskland. Jag erkänner att jag kört om flertalet på insidan. Men jag är snabb in till höger efter omkörning , och tror inte många gnällt på min i vänsterfil |
| E4 innan stockholm söderut när det är 3 filer är det ju alltid fritt i höger i princip. | |
|
JohanB: ja ser polisen de två scenariona så reagerar de nog mer på omkörningen men frågan är hur det blir när det smäller. Då tillkommer ju att bilen som byter fil (den i vänster som plötsligt kör in till höger) inte har kontrollerat att det är fritt innan (väjningsplikt). Zog:Tydligen fanns det ju tillräckligt med plats för att bilen kunde köra om så så tätt låg de tydligen inte. Märkligt också att man irriterar sig/anmärker på någon då du ju orsakar beteendet. Hade du gått in till höger hade situationen aldrig uppkommit. Detta börjar bli ett större och större problem på svenska vägar. Det förekommer ett antal gånger under rusningstrafik att det är helt tomt (!) i högerfilen men packat i vänsterfilen här nere i skåne. Absurt. Man har nämnt Tyskland innan och jag instämmer men det finns betydligt fler ställen där detta beteende knappt förekommer. Körde för någon vecka sedan i Frankrike och nog för man kan önska mer gällande fransosernas bilkörning så har de iaf fattat detta. |
|
|
Johan B: Fel, det är inte alls lagligt att ligga och blockera vänster körfält på motorvägen - givet under förutsättning att det är fritt i höger samt att det inte råder kö eller liknande. Har varit uppe ett antal fall där polisen faktiskt bötfällt söndagsbilister som blockerat vänsterfilen. Sen är troligen straffet lägre än att blåsa om en bil på insidan men i slutändan blir det polisens bedömning. |
|
|
Kristoffer_L, både ja och nej... Visserligen skall höger körfält användas om man inte kör om ett annat fordon, men man kan ju inte begära att någon skall slänga sig in i höger körfält så fort man har passerat en bil eller om det råkar vara en liten lucka där innan nästa fordon som skall köras om, även om det kommer någon bakifrån i mycket högre hastighet. Däremot håller jag med om att det enligt lagen inte är tillåtet att ligga kvar hur länge som helst i vänsterfilen om det inte finns anledning till det efter att en omkörning är gjord. Så frågan blir som sagt om det är "blockering av körfältet" eller inte... Jag håller med om att folk som inte ens håller skyltad hastighet och ligger kvar i vänsterfältet är extremt irriterande och även gör sig skyldiga till lagbrott, där §16 i trafikförordningen borde vara tillämpbar:" "16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." Däremot är omkörningar reglerade så att de skall ske till vänster om det andra fordonet (återigen trafikförordningen): "31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng. Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger. 32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara. Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning. Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster." Undantaget enligt ovan: "7 § ..... 4st: På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
De som framför Tyskland som föredöme har uppenbarligen inte varit där på minst 10år. Numera är det kö i vänsterfilen och tomt/nästan tomt i höger filen. Några glider i det läget om i höger filen och kommer förbi ett par bilar. Mycket vanligt är även att köra i vägrenen en eller ett par kilometer innan den avfarten man ska av på dyker upp. Fram till mitten av 90-talet var det bättre ordning. Det är tillåtet sedan 10-13 år att köra om på insidan om hastighetsbegränsingen är 70 km/h eller lägre: "Tillåtet att köra om på höger sida Här är det tillåtet att köra om även på höger sida förtydligande >> Ø om det finns två eller flera körfält i samma riktning och tät trafik i alla körfält och hastigheten bestäms av fordonet framför dig - tät köbildning Ø om det finns körfältsvägvisare som beskriver olika färdmål Ø om det finns skilda körfält i anslutning till vägkorsning Ø om den högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller lägre och det finns en synlig körfältsmarkering som skiljer körfälten åt och som går i samma riktnig Ø om körfältet på sidan om dig är ett kollektivkörfält" Länk Är det max 70 km/h får man välja själv vilken fil som man tycker är "lämpligast" "På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden." Länk Så hade Zog väntat till Västberga så hade det varit helt ok att ligga kvar i den vänstraste filen. Är det ingen som tycker något om den "polska" omkörningen som ts skrev om? Personligen tycker jag det är så många märkliga beetenden i trafiken att det inte finns någon mening att lägga någon energi annat än om det handlar om extremt trafikfarligt beetende, droger eller alkohol för om det ska göras något/bli upprörd varje gång det är trafikfarligt kommer man ha fullt upp. Mvh Stephan |
|
|
Jodå, kört i Tyskland flera gånger de senaste åren och känner inte alls igen det du skriver. Sen tror jag alla är överens om att omkörning ska ske på vänster sida (utom som Stephan påpekar vid 70km/h eller lägre) dock är det ju flera regler som bryts vid en ev kollision. Hur som helst, följer folk föreskrifterna så går det inte att köra om till höger och alla är nöjda! Tänk att det ska vara så svårt att vrida ratten lite... ;) |
|
| Vid kö får man köra om till höger även när det är över 70-väg. | |
| Bötfälla för söndagskörning om man ligger i vänster fil och kör 10-15 för fort och då för att man slökör ? Den vore go att få den bötern, skulle rama in den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.