AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.835

'Däcknoob' behöver lite hjälp angående sommardäcksköp - M3 E46

Sida 2 av 2
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Här är ett svenskt test på detta däck: Länk

Jag kör Hankook Ventus V12, dom ger extremt bra prestanda för pengarna. Har haft dom på fem olika BMW och aldrig blivit besviken. Jag tycker att dom är minst lika bra som Michelin, och dom har även vunnit över Michelin PS2 i flera tester.

Det är dock alltid en smaksak med däck, man får tyvärr prova sig fram. Det finns så många andra faktorer som spelar in, så det är svårt att bilda sig en uppfattning.
Ma
128
Magnlar
BMW M3 E90 2009
Vet inte hur seriöst testet är.
Man har läst överallt t.ex på Rejsa.nu att folk oftast rekommenderat Michelin PS2 för gatbruk & lite bana. Super pilot sport gäller när man vill gasa av sig på banan. Påståenden är baserade av förarnas egna erfarenheter.
Yokohama ska också vara riktigt bra.

Jag skulle ALDRIG chansa på mindre kända och billigare däck. Jag vill ha optimalt grepp när jag gasar i kurvorna. Förstår inte att man ska snåla på däck. Däcken är den enda kontakt mellan asfalten och den dyra M-bilen.

Har Michelin på min M3. Fortfarande mkt bra grepp även de nu är lite slitna. Nästa gång blir det Michelin igen!

Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Magnlar: Oroa dig inte, skall inte slänga på något okänt inte, har bara lite beslutsångest. Vill dock få däcken så fort som möjligt! Antar att jag skulle få dem denna veckan ifall jag beställer från däckonline och de finns i lager.
Is
157
Isty
M3 e46 -02
M2 juli/aug
Ingen som har någon erfarenhet med märket Vredestein? Deras Ultrac Sessanta verkar vara ett par bra däck och de finns dessutom i lager så man kan hämta dem under morgondagen.

235 + 265 Länk Länk

245 + 275 Länk Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, 7:a av tio testade däck 2009....jag skulle letat efter ett bättre däck.

Länk

BMW – Weltmarke aus München!
Is
157
Isty
M3 e46 -02
M2 juli/aug
Det må stämma att de inte lyckades så bra i det testet, men har kollat här: Länk samt läst runt i denna tråden bland m3 e46/e90-ägare och de verkar rekommendera däcket: Länk
Is
157
Isty
M3 e46 -02
M2 juli/aug
Nu blev det såklart fel igen och vet fortfarande inte hur man redigerar.. www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Vredestein/Ultrac-Sessanta.htm skall vara den första länken.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var och en gör givetvis som de vill, men bara det faktum att däcket har rätt många år på nacken utvecklingsmässigt gör att jag skulle välja bort det direkt om det gällde däck till en prestandabil som M3.

Min personliga åsikt är att man bör köpa premiumdäck i allmänhet och till prestandabilar i synnerhet - det lite högre inköpspriset betalar sig i princip alltid genom längre livslängd, bättre kvalitet (inga problem med obalans efter några hundra mil, inga ståplattor eller andra problem), lägre rullmotstånd (lägre bränsleförbrukning), bättre komfort (lugnare gång och lägre ljud) och inte minst bättre säkerhet/grepp.

Ett däcktest från 2009 är fortfarande mycket nyare än bilen från 2002. Alltså förmodligen ett bättre däck än bilen hade när den var ny
Men det hindrar ju inte att bilen kan gå än bättre med färskare däckkonstuktioner. Ventus V12 är väl idag känt som ett hyfsat komfortabelt däck med lite mjukare stomme. Kanske inte helt optimalt på en M3 enl. min mening.

Länk Länk

mvh/ Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kanske, men det innebär inte med automatik att ett av de sämsta däcken i testet är bättre än de bästa däcken var när bilen var ny...

Tycker också att det haltar lite att man rättfärdigar ett däck som kommer bland de sista med hänvisningen att det kan vara bättre än vad däcken var 7 år tidigare. Det intressanta är väl vilka däck som är bäst nu!

Absolut inte. Var å en får dra sin egen slutsats men att bara såga ett däck vara för att det inte heter michelin tycker jag låter lite löjligt
Jag har följande däckfabrikat på mina bilar, o är "nöjd" med alla...

Passat 1996 Federal SS595 205/45/17
M3 Cab 1998 Federal SS595 235/45/17
M3 Cab 1998 Michelin Pilot Sport 225/45/17 + 245/40/17
M5 E34 1994 Hankook Ventus K104 235/35/19 samt Falken FK452 235/45/17 + 255/40/17
M5 E39 1999 Hankook K107 245/40/18 + 275/35/18 (bytesmogna med råge...)

O då till 999999999 kronors frågan: Märker jag nån skillnad på Michelin däcken kontra Federal vid vanlig körning på torr väg, inget "busande"...Svaret är: NEJ.
Vilket däck är bäst av dessa två? Sannolikt Michelin. Men när det blir dags att byta på "Michelin bilen" så är jag tveksam till att det blir Michelin igen, kommer förmodligen satsa på nåt annat, lutar åt Hankook V12 eller vad de heter, har fått bra kritik, dessutom privärda...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, tvivlar inte en sekund på att du inte har känt någon större skillnad...MEN det är först vid en extrem undanmanöver eller inbromsning och då oftast i väta som du kommer att märka skillnaden (eller egentligen inte märka skillnad eftersom du inte har något att jämföra med i exakt samma situation) då det bättre däcket kan klara dig ur situationen med enbart ett kalsongbyte som följd och det sämre däcket skickar dig eller någon annan till bår- eller sjukhuset...

Det är ju just därför däcktesten är så viktiga då man testar olika däck under samma förutsättningar.

En vanligt återkommande fras (direkt uttalad eller underförstådd) i däcktester är "Det är inte svårt att bygga däck som fungerar bra på torr asfalt, det är i väta man ser skillnaden mellan bra och dåliga däck!".

Johan B: Mja...Men nog är det som så att Federal är sämre, men som vi diskuterade i en annan tråd, är de mer än 3 gånger så dåliga som Michelin tex? Knappast. Kör man med insidan, sänker farten lite mer när det är blött (vilket jag gör, oavsett däck!) så ökar man sina chanser att klara sig, oavsett vilka däck man kör med...
Sen finns det fler saker än däck som skall vara "tip top" för att få en bil med bästa möjliga egenskaper, för kom ihåg alla däck testas på nya bilar i regel. Samtliga mina bilar har ny hjulupphängning (bärarmar, leder, dämpare fjädrar osv) så rent teoretiskt kan bilarna prestera ungefär som det var tänkt ner de konstruerades...Så jag ororar mig inte för Federal däcken det minsta, MEN visst är det som så att jag har det i minnet att vid regn är de INTE LIKA BRA som märkes däck, o sänker därför farten lite extra...
Köra försiktigt är bra.
Jag hade tidigare (under en kort period) Kumho KU39 som gick tyst och fint men som halkade lite på blött. Bytte till Asymmetric 2 och vilken skillnad - som natt och dag. Bättre på allt, inte minst i väta. Nu kunde man stå på också när det var blött. Inte bara säkerhet utan också nöje! Väl värt priskillnaden.

mvh/ Anders
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Michelin ps2 funkar riktigt bra för mig på m5an stabila i höga farter 250+ bra grepp i kurvor faktiskt över förväntan så dom kan jag rekommendera som ett bra "allround" däck.

Att folk ens funderar på att snåla på däck gör mig totalt oförstående....
däcken är det ENDA som har kontakt med marken varför ens tänka några tusen hit och dit när man sitter i en bil som är värd så mycket mer dessutom med livet som insats när de börjar gå undan.
Nej köpa riktigt bra däck är aldrig en förlust bara en säkerhet om man ska "använda" bilen,pengar är ju bara en världslig sak när allt kommer omkring.

Ha en bra dag.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, problemet är väl oftast att de som köper billiga däck OCKSÅ struntar i att hålla övriga delar av chassit i trim...

Dvs. de får en bil med halvtaskigt chassi som redan där ger dåliga förutsättningar för däcken att greppa och som lök på laxen har de dåliga däck.

Att tala i termer som "inte fyra gånger så bra" är också missvisande, då det räcker att de har några få meters längre bromssträcka, vattenplanar eller tappar greppet i väta i några få km/h lägre hastighet, för att en olycka skall vara ett faktum.

I en perfekt värld kan man förutsäga allt som händer i trafiken, men det faktum att vi har tusentals svåra trafikolyckor varav flera hundra av dem är dödsolyckor, talar sitt tydliga språk.

Lite off-topic, men nedanstående statistik är rätt intressant (hämtat från Länk ):

Statistik över trafikolyckor (olycksstatistik)
•Antal döda: 250–400 per år.
•Svårt skadade: 4 000 per år.
•Lindrigt skadade: 22 000 per år.
•70 personer per år dör i alkoholrelaterade trafikolyckor.
•25–40 % av alla som dör i trafikolyckor var alkoholpåverkade.
•15 % av befolkningen står för 50 % av alla trafikolyckor, de så kallade ”olycksfåglarna”.
•40 % av alla som dödas i trafiken använde inte säkerhetsbälte.
•80 % av alla som dör i bilolyckor är män.
•25 % av dödsolyckor är mötesolyckor.
•45 000 viltolyckor med större djur (exempelvis älgar) sker årligen.
•Trafikolyckorna kostar samhället 25–50 miljarder kr årligen.
•Oskyddade trafikanter: ◦100 döda per år.
◦4 500 lindrigt skadade per år.
◦1 000 svårt skadade per år.

•Risk för fotgängare att dödas: ◦10 % dödsrisk vid 30 km/h.
◦80 % dödsrisk vid 50 km/h.
◦Nästan garanterad död vid 90 km/h.

Olika åldersgrupper
•18–19 år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.
•45–54 år: Har bäst reaktionstid och är inblandade i minst antal olyckor.
•65–74 år: Är erfarna och anpassar körningen efter sina begränsningar (de undviker till exempel mörker och tät trafik).
•75+ år: Löper 5–6 gånger större risk att råka ut för en trafikolycka.

Jag köpte nyss 245 och 275 GY asymetric och där är bra bett i däcken både på vått och torrt det ända som kan vara lite negativt med dom är vägljudet vilket kan upplevas som högt specielt i sverige med varierande asfalts kvalite. Har dock ett styvare chassie än orginal vilket leder vägljudet mer.

MvH Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.