|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Så var det inte på äldre BMW. Min bror hade en 528 E39 typ en 98:a. Den värmde både och med en webasto 5 kW. Det räckte även här med ca 20-30 min beroende på hur kallt det var ute. Om vi nu snackar E6x startar inte värmaren när man kör om tempen inte är uppnåd? Det gör det på VW. Och den behöver gå ganska mycket om det är riktigt kallt. Själv har jag precis köpt en 530 d 2009. Men har ännu inte vågat knappa mig in i undermenyn för att kolla motor temp. Är det någon av er som upptäckt att den inte kommer upp i temp vid sträng kyla? | |
|
Har alla Dieslar fabriksmonterad bränslevärmare?? Volvo har det på sina dieslar, |
|
|
kenzoo: Nej - de har en elektrisk tillsatsvärmare. Webasto är extra. |
|
|
Sammanfattningsvis så prioriterar det standardmonterade el-elementet kupévärmen, framför motorns arbetstemperatur. Mycket oseriöst, enligt mig och diskvalificerar BMW-dieslar som vinterbilar. Det är ju under körning som tillsatsvärmaren, oavsett om det är en bränsledriven sådan eller ett-el-element behövs. |
|
| Hur fungerar denna tillsatsvärmaren? | |
| Är också nyfiken på hur och var den där el patronen sitter. Och framförallt vilken effekt den har. Känns som att så mycket effekt som hade behövt finns inte tillgängligt. Jag menar 500 watt är väl vad man kan tänka sig som Max på 12 volt. Det blir ju ändå ca 40-45 A. Och 500 watt hjälper ju inte mycket till att värma vatten med. | |
| det är motorn som värms | |
|
Har motorvärmare o kupévärmare, båda elektriska ( motorn har vattenvärmare med cirkpump) monterat och används flitigt på vår 525da-08. På vår Volvo sitter det en dieselvärmare sk tillsatsvärmare på volvospråk. Den värmer först motorn sedan kupén när motorn blivit tillräckligt varm, tar bort is o snö från bilen mycket bra, drar väldigt lite bränsle. Värmaren går även till under färd om inte värmen skulle räcka. Förr när man var liten hade far bensinvärmare som slukade bensin i massor. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.