AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.489

Värmer dieselvärmaren både kupé samt motor? (E61)

Sida 1 av 2
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Halloj!

Köpte mig en 530D E61 LCI i veckan. Svensksåld med fabriksmonterad dieselvärmare.

Funderade på om dieselvärmaren även värmer motorn eller om det bara är till för att värma kupén?
Enbart kupén, såvida inte någon byggt om den.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ok, misstänkte att det var så. Tråkigt då jag anser det lika viktigt att motorn får värme som kupén. Känns ju knepigt att behöva montera en elektrisk motorvärmare utöver denna.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Går som sagt att bygga om så motorn blir värmd också finns en del trådat och DIY
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Men går inte returvattnet från värmepaketet ut till motorn?
Alla mina andra bilar med diesel eller bensinvärmare har värmt motorn med returvattnet. Är ni säkra på att det inte är så? Så fall måste där ju sitta elektriska magnet ventiler som styr om vattnet. För det sitter väl inte ett separat värme element enbart för diesel värmaren?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det sitter en elektrisk ventil som stänger kretsloppet till motorn, så det endast är ett litet kretslopp (kupén) som värms.
He
437
Henrik 77
Ok. Vet någon vad det är för värmare och vilken effekt den har?
Känns ju dumt att inte värma motorn.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Också intresserad av att veta detta, känns ju som man vill få bort den där ventilen.

Volvos dieselvärmare har väl motorvärmande funktion?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det står i motorrummet på vänstra framskärmen. Webasto 5kW har jag för mig.
He
437
Henrik 77
Kan inte förstå varför man inte använder retur vattnet för att värma motorn. Jag har haft bensinvärmare i olika bilar dem senaste 12 åren. Alla har varit kopplade så att motorn värms av retur vattnet. Olika värmare mellan 4 och 6 kW. Nu har jag en Saab 9000 med eberspächer 4 kW som går ca 20-25 min när det är minusgrader ute. Det ger varm kupé och ca 30-40 grader motortemp. Det är inte så att den elektriska ventilen öppnar först vid en viss temperatur? Tex när vattnet eller kupén är varm så öppnar den mot motorn. Jag tycker någon ska traktörs sin en stund och känna på motorn om den verkligen förblir kall.
Detta låter ju helt vansiningt. En modern dieselmotor kommer sällan upp i rätt arbetstemperatur under vinterkörning, utan en tillsatsvärmare (bränsledriven eller el-element) Den primära funktionen måste natueliftvis vara att hjälpa motorn att hålla rätt arbetstemperatur vid körning, ej att värma kupén - detta är mest att betrakta som en bonus av att motorn går på rätt temperatur. En motorvärmare hjälper ju inte motorn under körning i minusgrader. Såväl Citroen (större motorer) samt Volvo fungerar på detta sätt med hjälp av Webastovärmare. Så fort motorns temperatur sjunker under ett visst gradantal, så aktiveras den bränsledrivna tillsatsvärmaren, det är ju det som är poängen med en fabriksmonterad tillsatsvärmare. På en mindre dieselmotor räcker det ofta med ett. s.k. el-element. Fördelen med dessa är att de som regel håller och är underhållsfria. En diesel som körs ofta och sällan når rätt arbetstemperatur under vinterkörning tar slut rätt fort och det gäller inte bara partikelfiltret. Det är bakgrunden till att t.ex. Volvo har bränsledrivna tillsatsvärmare standardmonterade på de bilar som säljs i de nordiska länderna. Att bilen också får anständig kupévärme med hjälp av dessa värmare är att betrakta som en bisak i sammanhanget. Det finns väl en anledning till att många biltillverkare tagit bort/gömt motortemperaturmätaren på senare år. Skandal, enligt mig !
Gourmand: Vem har sagt att värmaren inte värmer motorn under färd? Självklart gör den det. Det som sagts är att den inte värmer motorn när bilen är parkerad då en elektriskt styrd ventil minskar värmesystemets kretsloppet till att enbart innefatta kupén.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
När tempen på vattnet i lilla systemet når 78C (har jag för mig) öppnas ventilen och webaston hjälper även motorn att komma upp i temp.

Orsaken till att det endast är kupén som värms, är att det går snabbare och att folk söderut bryr sig mer om isfria rutor och varma skinnstolar än varm motor.
He
437
Henrik 77
Precis så jag tänkte också. Smart för att få varmt fort i kupén. Men givetvis bör man utnyttja 4-5 kW för att värma motorn också.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Sim: Med andra ord så värmer den också motorn efter systemet nåt 78 grader? Även vid stillastående bil?

Hur länge innan avfärd bör man aktivera värmaren? Räcker 1h?
He
437
Henrik 77
Det brukar räcka med ca 20-30 min. Glöm inte att det drar ganska mycket ström. Så det gäller att har ett friskt/bra batteri. Strömförbukningen ligger på ca 8-10 Ah. Hälften av det är kupefläkten.
Borde ju rimligen gå att avaktivera kupévärmarfunktionen, så att man slipper urladdat batteri. Återigen, det måste väl rimligen vara viktigare att motorns temperatur prioriteras och inte att kupén blir varm.
He
437
Henrik 77
Ibland har jag kopplat bort klimat anläggningen/kupefläkten. Det står för ca halva strömförbrukningen. Enbart diesel/bensinvärmaren drar ca 5 Ah. Tror nog inte det är lämpligt att koppla ifrån på såpass moderna bilar som E60/E61. Speciellt inte om där sitter en elektrisk ventil. Vad jag vet så har alltid det varma vattnet från värmaren gått först till kupén. Alltså prio 1 har varit att värma upp kupén så fort så möjligt sen har motorn fått rest värmen.
Det är det som är feltänket, menar jag. Prioritet nr 1 borde rimligen vara tvärtom, att prioritera motortemperaturen inte kupévärmen. Detta är särskllt viktigt om bilen ofta används för korta körningar, vilket i sig är direkt olämpligt med en dieselmotor.
Ve
107
VecTor
320 dT -10
Det finns några trådar om dieselvärmare i 3 serien, borde vara samma princip i 5 serien:

Länk

Länk
Intressanta länkar, som tyvärr tyder på att BMW:s svensksålda dieselbilar ej är anpassade till svenska vinterförhållanden.
Trist historia, men väl så typiskt. Fler billtillverkare verkar göra så här nu för tiden. När bilägare börjat klaga på att motorn ej uppnår rätt arbetstemperatur på vintern. så har man helt sonika valt att ta bort ett av de viktigaste instrumenten, nämligen motortemperaturmätaren, eller dolt den under en massa undermenyer och liknande trams. Jag gissar att vi kommer att få många exempel på motorskador på den moderna dieslarna inom kort och då handlar det inte bara om i förväg igensatta partikelfilter. Volvo och Citroen ska ha heder av att de tänker som riktiga mekaniker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.