AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.516

Bra stötdämpare till E39 med sänkt chassi?

Sida 3 av 3
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ok ska nog satsa på sachs till nästa år har eibach krängningshämmare både fram o bak väghållning är grym som en gokart men som sagt ingen komfort..annars hade jag behållt m3an
mvh
Kolla schmiedmann.se, de har m-tech dämpare. Lite förvirrande bilder dock, plus att de inte skriver vilka tillverkare det är. De gula dämparna med blå smutsskydd är ju definitivt Bilstein B6/B8, och de är *mycket* hårdare än M-technik. (med reservation för att de går att justera så de blir mjukare) Ring och fråga.

En möjlig fördel med Bilstein är deras extrema kvalitet - de håller väldigt länge, medan Sachs ska ta slut fortare. OBS - detta är dock bara vad jag läst på forum, det kan lika gärna vara snack som inte stämmer. Men tittar man på grovleken på B8:ornas rör så inser man att det är heavy duty.

Är ju f.ö. en myt att man får grym väghållning med stenhårda dämpare. Det enda man kan vara säker att man får är en obekväm, stötig bil med sämre väghållning på normal väg (hoppar fram på ojämn väg).

Vitsen är ju att däcken ska ha kontakt med asfalten hela tiden, inte studsa och hoppa.

Dämparna måste alltså anpassas till underlaget för bästa väghållning:

Fin, slät asfalt och hög fart = hårda stötdämpare
Ojämn, asfalt, skarvar = mjukare dämpare

Catch_me: leta efter Sachs Advantage till M5 på tyska ebay, jag tror det är exakt samma som BMW original M, fast till ett helt annat pris, BMW Sverige vill ha 14600 för fyra M-dämpare, men Sachs Advantage får man för 4800 ink frakt från Tyskland. Då får du tillbaks komforten och körkänslan som finns original i M5, i kombination med Eibach krängningshämmare lär den bli helt fantastiskt skön att köra!

Vet dock inte om de mår så bra av extrem sänkning. Ställbart chassi tänker jag på, och att många tycker det är snyggt med en extremt sänkt bil. M5 har 15 mm sänkt original, och Eibach pro ger 30 mm sänkning. Personligen tycker jag det är snyggt, och skulle inte sänka mer än det. Vill man sänka t ec 50 mm så måste man nog ha stenhårda dämpare för att det inte ska slå igenom.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Gula Koni ska ha dämpare som ska M motsvarigheten men ska kolla Sachs Advantage..Lite sänkt ok för mig stance inte min stil direkt..
Tack för tipset
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Nu när jag tänker på saken så låter det som att sachs advantage och eibach fjädrar blir en bra kombo har ju redan eibach Krängningshämmare fram o bak så det blir säkert jätte bra,har ju grym hållning idag kränger ingenting och det vill jag absolut behålla..

Men jag varken eibach pro som sänker 30mm eller sachs till min M5a på ebay
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag kan återigen säga att jag är helnöjd med mina B6 och 40 mm sänkfjädrar(med samma hårdhet som original). Bilen blir enligt mig inte stenhård, absolut inte så hård att däcken studsar på underlaget och med följd att väghållningen försämras - detta har jag aldrig upplevt. Dessutom "sätter" sig bilen i högre hastigheter på ett förtroendeingivande sätt.

Och nej - vill man ha en bil som sväljer ojämnheterna på det sättet den gör med ett fräscht standardchassi, då bör man inte köpa Bilstein B6. Men bilen blir absolut inte stenhård eller stötig vid normal körning, jag tycker det är viktigt att betona att bilen upplevs som komfortabel med B6:orna om man jämför billigare coilovers, som jag själv kört med tidigare, det är alltså en enorm skillnad. Och billiga coilovers - ja där snackar vi stötigt med njurbälte som ett krav.

Sen är det även en fråga om hur mjuka dämpare man kan ha med kort fjädringsväg som sänkfjädrar medför... Man får nog kompromissa en gnutta om man vill undvika att dämparna bottnar stup i kvarten för att de är för mjuka.
Intressant. En djungel detta, och dessutom kryddas det av att alla har individuella sätt att uppleva en bil. Erik, har du prövat en M5:a med M-Tech2 och kan jämföra med den?

Enligt Bilstein själva så är B6 och B8 lika hårda, skillnaden är bara att B8 är kortade och till för sänkta bilar till skillnad från B6.

Men jag har hört flera beskriva B6 som kanske något hårdare än M-chassit, men inte mycket. Själv uppfattade jag dock mina B8 som betydligt hårdare än det M-Tech2 som är på min M5.

M-chassi på M5 är inte samma som M-chassi på 540, krängningshämmarna är betydligt stabilare (typ 60% vridstyvare) på en M5 jämfört med M-chassit på en 540.

Själv gillar jag komforten i B4, men jag skulle vilja ha Eibach krängningshämmare, det tror jag skulle bli en (för mig) perfekt kombination, så som jag använder bilen. Jag kör inte aggressivt i trafiken, och uppskattar komfort, men jag märker på M5:an att jag verkligen gillar en bil som ändå uppmanar till att styra hårt in i kurvor -- körglädje, när situationen tillåter det.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Lasse, jag har tyvärr inte kört någon M5. Däremot kan jag säga att min bil är hårdare än en E91 m-sport som jag körde ett tag. Svårt att uppskatta hårdhet mellan olika bilar procentuellt enligt mig, val av däck, fälgar, knarr från inredning spelar in i den subjektiva bedömningen en del...
330:n har standardchassi med 18" RFT och känns numera rätt svajig(fast det tyckte jag inte innan!) i jämförelse - och E90 är betydligt hårdare än E39 original, om det säger något.
Jag vet inte hur en M5 E39 står sig komfortmässigt mot dessa bilar, fast det kanske du har koll på?

Jag tycker grövre krängningshämmare låter som en perfekt idé, fast det kanske jag har sagt innan...
Jag håller med, det är svårt att jämföra. Och jag har tyvärr inte kört någon E90/91, så jag kan inte jämföra med den.

Det jag kan säga att min E39 528 med standardchassi är ganska mjuk, E39 540 med B4 är stabilare, och M5:an är ännu stabilare. Men alla tre är ganska komfortabla.

Men det är ändå värdefullt att bolla erfarenheter, tack för din input. Alltid kanske det hjälper någon annan som också har svårt att bestämma sig?
Jag följer upp detta med att berätta att B4:orna är lika mjuka som originalen efter ett tag.

I mitt fall skulle jag säga att Sachs Advantage/Super touring förmodligen hade varit rätt kompromiss - som ett M-chassi. Gärna kompletterat med Eibach krängningshämmare.

Men B4:orna är sköna, jag gillar personligen inte hård fjädring på vardagsbilen -- inte på svenska vägar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.