AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.513

Bra stötdämpare till E39 med sänkt chassi?

Sida 1 av 3
Jag tror stötdämparna på min gamla 540 E39 skulle behöva bytas. Har kollat lite ebay.de och Schmiedmann. Bilen är en 540 Touring med nivåreglering och sänkt chassi.

Hos Schmiedmann 1270 kr / st bak och 1590 st fram. Det blir 6000 ink frakt.

Vad är det för fabrikat de säljer, och finns det bättre alternativ?
Jag har hittat Bilstein B8 Sprint på ebay för 6000 ink frakt, och det vet jag är bra grejor. Original sitter väl Sachs, men min är sänkt (inte standard), så vilka passar sänkta bilar? Jag vill ha ganska hårda stötdämpare, åt det sportiga hållet.

Vill inte köpa skitgrejor, men vill ju såklart inte betala onödigt mycket heller.

Tips?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Jag monterade nyligen Bilstein b6 fram på min e39. B6 och B8 ska vara jämförbara i hårdhet, bara att B8 har kortare kolvstång och är avsedd för sänkta bilar.
Det där med vad som uppfattas som hårt och för stötigt är ju väldigt subjektivt, men min uppfattning är att de är snäppet hårdare än m-sport dämpare. Absolut inte stenhårda som coilovers iaf.
M-dämparna är ju underbara tycker jag - rätt komfortabla på normal väg, men progressivt mycket hårdare när det behövs.

Det var så jag uppmärksammades på att min 540:s stötdämpare är vissna. Inte slut, men vissna: jag köpte en M5 som sommarbil i våras, och dess stötdämpare är riktigt fräscha, och helt underbara. Det blir som en helt annan bil - skulle säga att det är viktigare än däcken.

Jag tänkte byta alla fyra; bak är de ganska slut, och de fram bytte jag för tre år sedan men är missnöjd med. Det är rätt dåliga grejor, alldeles för mjuka tycker jag.

Bäst - tycker jag - är en stötdämpare som är ganska mjuk första centimetern eller två, men sedan snabbt blir mycket hårdare. Som jag uppfattar M-teknik-dämparna.
Schmiedmann svarade och rekommenderar Bilstein B8, men de kostar 8350 med frakt hos dem.

2350 dyrare än att själv beställa från Tyskland.

Jag tycker redan 6000 känns mycket på en gammal E39 540iAT som inte är värd så mycket i sig, annat än att det fortfarande är en trevlig bil. Bilstein B8 är bland det bästa man kan köpa, det blir förmodligen de.

Men har någon erfarenhet av de andra dämparna Schmiedmann säljer; M-technik t ex, på en 540 ?

Min 540iAT har ju inte M-chassi original, men har sänkts i efterhand med vad jag tror är original M-fjädrar fram (nivåreglering bak). Passar M-technik-dämpare, eller är det något problem där?
Ingen som har mer att säga om stötdämpare till E39?

En sak jag undrar är om det skiljer på stötdämparna fram mellan sedan och touring? Enligt Schmiedmann passar de inte emellan. Själv tycker jag det låter konstigt eftersom allt annat är samma från B-stolpen och framåt. Vet någon om detta verkligen stämmer?

Schmiedmann är lite hemliga med vilket fabrikat och modell det är de säljer. T ex dessa:

Fram: Länk
Bak: Länk

De säger att det är Bilstein, men är i övrigt mycket svävande om exakt vad det är eller egenskaper. Och jag hittar ingen modell på bilsteins hemsida som passar in på dessa, så vad ska man tro? Det är en affär på 6000 kr, så lite information om vad det är man köper tycker jag skulle vara på sin plats.

Och jag är rätt noga med att få rätt hårdhet på dämparna -- så nära en M5:a som möjligt. Kan inte hitta ett dugg information om hur dessa är.

Är orolig för att Bilstein B8 blir för hårda - jag vill inte ha en bil som är betydligt stötigare än en M5.

Ingen som har erfarenhet av dessa stötdämpare?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Ja du, på ett amerikanskt bmw-forum hittade jag uppgifter om att b6 och b8 är ca. 10% hårdare än original, enligt Bilstein själva. Men folk skriver även att b8 kan upplevas som hårdare än b6.

Om du är så rädd för att bilen ska bli stötig, varför köper du då inte original m-sport dämpare istället? Touringen såldes med m-pkt, således borde det finnas m-dämpare att tillgå.
Tack för svar. Och ja, det har du rätt i : jag ska fråga hos BMW. Anledningen att jag inte ens frågat dem, är att jag undermedvetet antagit att de ska ha såna priser att det blir orimligt. BMW Sverige har tyvärr haft en tendens att dubbla de tyska priserna, utan att tillföra något - anser jag personligen.

Om M-dämpare kostar t ex 20 000 så blir det orimligt, med tanke på att bilen - även om den är fin - inte är värd mycket mer än dessa fyra dämpare.

Schmiedmann brukar sälja originaldelar till rimliga priser, men de har inga original M-dämpare till 540 touring med nivåreglering. Det är väl Sachs vad jag förstår, som tillverkat original M-dämparen åt BMW?

Bilstein B8 får jag för 6000 från Tyskland, och är de inte mer än 10% hårdare än M, då är det ju ingen fara! M5:an tycker jag är bekväm. Det jag var orolig för, är att de skulle vara *dubbelt* så hårda - så man får en stenhård racebil (det här är min året runt-bil som jag har till och från jobbet, och som får dra mycket virke t ex till husbygget). Vad jag förstår, så är B8 även högre kvalitet än M original?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Länk

364 dollar för en m-dämpare enligt realoem, brukar betyda ca 4000 kr översatt till SEK. Så det är kanske lite blodigt...

Och nej, din bil kommer inte bli stenhård med B8-dämparna.
Så hårda är de inte. Vad som passar och inte passar på en bil med nivåreglering vet jag dessvärre inte.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
För Sachs/Boge
Länk

Rätt prylar för dig bör vara:
556 838 Sachs Advantage
Fitting Position : Front Axle
for vehicles with M-technics / for vehicles with sports suspension
Länk

311 952 Sachs Super Touring
Fitting Position : Rear Axle
for vehicles with sports suspension, for vehicles with lowered chassis
Länk
Stort TACK för svar: Erik__W, Snart525i och hasso (via powerpost)!!

Jag hade nästan gett upp att få någon respons här - det är semestertider och många kanske inte heller bryr sig så mycket om vad man har för stötdämpare, mest däck och fälgar som gäller?

Jag har kollat pris hos BMW Bavaria; 3900 kr styck bak och 3400 kr styck fram för M-dämpare, dvs 14 600 kr. Inte prisvärt jämfört med Sachs / Bilstein anser jag själv.

Sachs-dämparna hittade jag för 720 Euro inkl frakt, dvs kring 6600 med växlingsavgifter.

En sak som jag inte fattade med Sachs är varför de inte har samma dämpare (Advantage) både fram och bak? Super Touring är en annan typ av dämpare, men det kanske går lika bra?

Jag har beställt Bilstein B8 - de gick på 6200 kr från Tyskland. Jag vet inte om Sachs eller Bilstein är bäst kvalitet - är det ngn som har synpunkt på det?

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, jag köpte Sachsgrejorna som Snart525iA länkade till i våras för ca 4800 kr inkl frakt (bak och fram). Bytte samtidigt framfjädrarna till ett par Eibach Pro-Kit (Nr. E2065-120) som sänkte mitt M-chassi med 20mm ca. Blev väldigt bra och absolut inte stötigt.

Har varit på semester så jag har inte sett din tråd.

Köpte stötar här:
Länk

Fjädrar:

Länk
olaO: tack för svar! Och även om jag hunnit köpa mina Bilstein B8 så kan länken vara ett bra tips för andra som behöver nya stötdämpare.

Jag tror personligen att Sachs är ruggigt bra kvalitet.

Jag har BMW M original sänkfjädrar, som jag tror sänker 15-20 mm. Men jag skulle kunna tänka mig att sänka 30-40 mm utöver standardchassi, alltså ytterligare ca 15-20 mm.

olaO: Menar du att eibach sänker 30-40 mm utöver standardchassi? I så fall kan de fjädrarna vara intressanta för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Precis Lasse! Ska sänka 30mm på standardchassi och 15mm på M-chassi.
I mitt fall sänkte den 20mm men av någon anledning var min aningen högre än den skulle vara från början. Om jag mäter från nederkant på min 18" fälg och upp till skärmkant har jag 585mm nu, exakt 15mm lägre än de 600mm som original M-chassi ska vara.

Bifogar en tabell på "Ride Height"

M-Sport suspension Front:

15" rim 559 mm
16" rim 572 mm
17" rim 587 mm
18" rim 600 mm

M-Sport suspension Rear:

15" rim 548 mm
16" rim 561 mm
17" rim 576 mm
18" rim 589 mm
Tack för info, var ute och mätte på min och jag har prick 600 på mina 18-tumsfälgar fram och 585 bak.

Är inte omöjligt att jag köper två Eibach-fjädrar i samband med byte av stötdämparna. Har den ju året runt, men kör den aldrig i "terräng" så... Upplever du något negativt med sänkningen olaO?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Möjligen att dålig vägbana känns något mer i ratten men absolut inget som stör. Vi får se sen vad jag tycker när det börjar snöa men man kan ju alltid hissa upp den lite i bak.
Håller på att få på Bilstein B8 med nya Eibach sänkfjädrar ist.f. M-fjädrarna fram - återkommer med rapport i helgen.

Byter även bussningar i dragstagen och en yttre styrled, de glappade. Ena bussningen till dragstaget var mer eller mindre helt slut. Före bytet kunde man känna skakningar i ratten när man började bromsa, nu är alla skakningar borta.

Jag är ganska säker på att de problem med skakningar i ratten som ofta tillskrivs att "nu har de nya bromsskivorna slagit sig igen" i själva verket beror på slitna bussningar i framvagnen. Byt de så försvinner alla vibrationer.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Vad kul, ska bli intressant att höra hur du upplever dem! Kom ihåg att köra in dem lite först bara - mina B6 blev aningen mjukare efter typ 50 mil.

Jag tror också att dåliga bussningar i många fall är det som ger vibrationer vid inbromsning, eller i alla fall gör så att vibrationerna urartar sig.
Sedan håller inte de främre skivorna på E39 särskilt länge, om man har de mindre som sitter på 520, 523, 525, 528 och 535 upp till 1997/06(brytpunkten när min bil tillverkades...:)) De är underdimensionerade som bara den.
Nu har jag testat dem och de är betydligt hårdare än M-dämparna. Bra om man vill kunna köra fort, men inte så bekväma.

Det är ju en smaksak, men för mig är de för hårda på en bil man kör till vardags.

För den som vill vässa sin E39a och få ännu vassare chassi så är detta rätt dämpare - de är ganska rejsiga.

Men själv vill jag ha M-dämpare eller motsvarande lite mjukare, detta blir för rejsigt för mig - så dessa är till salu om det är någon som vill vässa sin E39 V8. Jag gav 7600 för fjädrar och dämpare och ger du mig 6000 så är de dina, endast provmonterade. Nya i Sverige ligger de kring 12000 kr.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse, trist att det inte blev bra. Prova Sachsgrejerna jag länkade till ovan!
Jag är som sagt väldigt nöjd hur det blev.
OlaO: köpte du Sachs Advantage fram och Super Touring bak? Eller Sachs standard?

Bilstein B8 är enormt bra kvalitet, och det är ju en smaksak hur hårda man vill att de ska vara. När jag jämför med min M5 så är de ungefär dubbelt så hårda som den, och det är för hårt/stumt för en vardagsbil tycker jag personligen.

Däremot kränger M5 väldigt lite, så jag tror den har hårdare krängningshämmare än 540 men mjukare stötdämpare än Bilstein B8. Är det någon som kan säga säkert att M5 har starkare krängninghämmare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.