AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.514

Bra stötdämpare till E39 med sänkt chassi?

Sida 2 av 3
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Ja m5 har grövre krängningshämmare.
Trist att stötarna inte passade din smak. Vad ska man säga, det är väldigt individuellt det där. Kanske har lite att göra med fjädrarna också?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
lasse, precis så som du skriver Advantage SACHS 556 838 fram och Supertouring SACHS 556 473 bak. Jag gick efter Sachs egna websida.
Länk

Verkar alltså som det är samma bakstötar på alla touring med nivåreglering oavsett om det är m.-chassi eller ej. FRamgår av denna skiss:
Länk

Detta förklarar varför det inte finns "advantage" till bak.

Vi bor väl rätt nära varandra, du skulle kunna få känna på min kärra innan du bestämmer dig.
Tack Erik_W och olaO,

jag blev kär i M5:ans uppförande på vägen. Den är inte hård som en M3:a, utan flyter liksom utan stötighet på normal (lite småskadad) asfalt. Och den uppmanar till att köra fort i kurvor, det är väldigt kul att köra den. M5 har väldigt lite krängning om man jämför med min 540, och den känns *väldigt* stadig, trots att den fortfarande "flyter" på ojämn asfalt - den sväljer små ojämnheter. M5 är bekväm på landsväg och *extremt* stabil i högre fart : bitvis marschade jag 220 - 230 på Autobahn på väg hem, och det var hur stadigt som helst!

När jag fick M5:an märkte jag att 540 inte alls var lika sofistikerad att köra.

Det var den känslan jag vill ge tillbaks min gamla trotjänare 540, som har fått stånka på sommar som vinter och frakta allt möjligt från folk, hundar, ved, virke -- och gjort det med den äran får man säga. Jag köpte den för 37000 för fem år sedan, och även om jag gjort reparationer och bytt saker på den, så har den fortfarande inte kostat särskilt mycket - och nu går den som en klocka trots sina 30 000 mil. Jag skulle gissa att värdeminskningen är noll över dessa fem år.

Alltså kan den vara förtjänt att kosta på några tusen för nya stötdämpare tycker jag!

Tack ola, det är verkligen ett schysst erbjudande. Då skulle du kunna få känna på Bilsten B8? Men glöm inte njurbälte isf! :) B8 är stenhårda, minsta ojämnhet i asfalten på småvägar känns. Den blir som en M3, fast tyngre och inte lika rapp.

Det är möjligt att de blir lite mjukare efter några mil, men jag tror ändå tanken med dem är att de ska vara rejs-sportiga.

Smaksak. Men jag vill ha komfort, stötisarna måste svälja ojämnheter i asfalten - jag har ingen lust att känna minsta ojämnhet.

Så jag lär byta till Sachs för att få tillbaks komfort. För de är väl inte stenhårda? Mina B8:or är så hårda att om man hänger hela sin vikt på framskärmen och gungar den, så niger den på sin höjd en centimeter. Dubbelt så hårda som M5:an.

Jag skulle vilja ha krängninghämmarna från M5 också - gillar INTE när bilen kränger - men de lär väl inte passa bak på en touring?
Tänkte komplettera med att berätta att Bilstein B8:orna blivit betydligt mjukare efter några dagars körning. Nu är de acceptabla, men när jag precis fått på dem var de enormt stumma.

De är fortfarande lite obekväma, men nu känner man inte längre PRECIS ALLT av ojämnheter i asfalten upp genom stolen.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Vad var det jag sa... :)

Sen ja, jag körde lite i Stockholm i dagarna - och visst, det är inte helt komfortabelt på dåliga småvägar. Men på långfärder är de komfortabla enligt mig, om det inte nu är så att B6 är mycket mjukare än B8. Fungerar mycket bra i högre hastigheter utan att vara farliga som mina TA Technix var!
Sedan är även sänkfjädrarna jag köpte rätt mjuka den första biten, det gick liksom att klämma ihop nån cm för hand när jag skulle skruva på topplagringen.

Är du fortfarande inne på att byta?
Jo, jag är fortfarande inne på att byta -- även om B8:orna efter en vecka blivit civiliserade ifrån att från början vara stenhårda. Det är fortfarande rejsiga dämpare och jag vill egentligen ha mer komfort -- vill att dämparna ska dämpa ojämnheten från hål och fula sår i asfalten. :)
För de som fastnat nere i stötdämparträsket och grottar (som jag), så kan jag berätta att jag nu beställt 4 st Bilstein B4 till min 540 E39 Touring.

Det gick på 3800 kr ink frakt från Tyskland, okej pris tycker jag. Man måste komma till skott! :)
Här finns B4:or, 408 Euro + 30 Euro i frakt för B4:or till 540i Touring (inte exakt samma som de i annonsen) -- 438 E = 3815 kr.

Länk

Är det någon som prövat Eibach starkare krängningshämmare? De verkar gå på ca 3400 för fram + bak -- vore kul att höra om ngn har prövat dem?
540 har 24.5 mm krängningshämmare fram (25 mm med sportchassi) och 15 mm grov bak.

M5 har 27 mm fram och 16.5 bak.

Eibach ger 28 mm fram och 18 mm bak.

Jag gillar ju verkligen M5:ans kombination av att den inte kränger, men ändå är rätt komfortabel i fjädringen -- så jag undrar om inte B4 + Eibach krängningshämmare skulle vara toppen på en vardagskomfortabel bil som min 540. Den går året runt, lastar och drar ved, virke, samt tar mig till och från arbete -- den kommer aldrig att köras på bana. Plus att jag vill ha komfort på normal väg, men rejäl stabilitet i kurvor -- ogillar krängning!

Självklart ingår nya bussningar, och pendelstagen / knarrstagen (de som håller fast krängningshämmarna) byter man samtidigt i så fall.

Någon som erfarenhet av dessa?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Låter som B4 blir perfekt för dig, de ska ju vara lika mjuka som standard. Hoppas du blir nöjd nu då :)

Det räcker med att byta den bakre krängningshämmaren om du vill ha ett mer överstyrt beteende hos bilen, fast det kanske du redan visste.
Hur är touringen i uppträdandet? Är den också lite mer åt det understyrda hållet som sedanen är(ej M5)?
Tack, det är nog få som är lika insnöade på chassi, stötdämpare och krängningshämmare som jag är för tillfället. :)

Tack, visste inte om ang överstyrning och krängningshämmare. Kan bara svara för min touring, och den är just nu stenhård men tämligen krängningsbenägen....

Allt är relativt dock - provade kompisens VW Passat -10, och den var slingrig som en hal ål på vägen, och det är tydligen så de är.

Skulle inte förvåna mig dock, om det visar sig att B4 är FÖR soft. Har väntat med beställningen - har jag tur så kan jag möta upp med olaO nästa vecka och pröva hans 540 Touring med Sachs Advantage / Super touring.

Är dock rätt övertygad om att 540 Touring *aldrig* kommer att bli lika stabil som min M5 - den är vridstyv som en damsko och passar nog bättre som bekväm landsvägsångare med lastkapacitet och extra krut under huven vid behov.

Ang mysiga bilar så är jag just nu så sugen på en svart 450 SL med amerika-ljus, vilka otroligt mysiga kärror!
Tack till olaO som mötte upp idag så att vi kunde pröva varandras bilar. Kul, våra bilar är väldigt lika - två svarta 540iA Touring med svart skinn och mycket utrustning.

Det är exakt samma fjädrar på våra bilar (Eibach -30mm) och nivåreglering bak. Men jag tycker mi bil med Bilstein B8 är betydligt hårdare. olaO:s bil passar mig bättre i fjädringen, den är mjukare - men inte svampig - och sväljer mindre ojämnheter i asfalten på ett bättre sätt - bättre komfort. Sachs-dämparna är väldigt nära dämparna som sitter på min M5, om de inte är samma sak - så lika känns de.

Den som vill ha max prestanda för asfalt och kanske bankörning, passar nog bäst med Bilstein B8. Men den som vill ha komfort gör ett bättre val med Sachs Advantage / Super Touring.

Tack olaO - kul att ses - snygg bil du har!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack själv Lasse bara kul att hjälpa till.
Detta är vad jag gav för Sachs grejerna från Wagner:
Länk

2 st Stoßdämpfer SACHS (556 838) Gasdruck vorne = 264 EUR
2 st Stoßdämpfer SACHS (311 952) Gasdruck = 267 EUR

plus frakt 16 EUR

totalt 547 EUR ca 4800 kr.
Tack,

och det blev så att jag köpte en svart Mercedes-Benz 450 SL -77 med svart skinn ikväll. Alltid velat ha en - spännande! :)

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Härligt, grattis!
Tänkte följa upp detta med att berätta att jag redan hade beställt Bilstein B4:or till min bil när jag fick provköra Olas bil.

Nu är B4:orna på och jag väldigt nöjd -- de är som Sachs Advantage/Touring, lite hårdare än standard original, ungefär som M-sport utan att vara hårda. Passar mig bra på komfortbilen. B8:orna passar bättre för den som vill köra på bana, lite "rejsigare" körning.

Själv är man ju numera en gammal gubbjävel som inte förtjänar bättre än B4! :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Skönt Lasse att du nu till slut blir nöjd ;-)

Tänkte bara rapportera hur Bilstein B4 blev på min E39 540iAT med Eibach Pro sänkfjädrar (-30 mm):

Jag är otrooooligt nöjd - den går som en dröm nu. Bilstein B4 är definitivt hårdare än standarddämparna, men kanske något mjukare än M-dämparna. Jag har ju en M5:a också, och när jag jämför med den, så kanske B4:orna är något mjukare.

Svårt att säga, för M5:an har betydligt grövre krängningshämmare än 540 med samma motorvikt, och det spelar ju in också. 540 utan M-chassi har 24.5 mm krängningshämmare, M-chassi har 25 mm, M5 har 27 mm. Vill minnas att varje mm motsvarar ungefär 30% styvare mot krängning.

Det finns som sagt krängningshämmare från Eibach som är 28 mm. De skulle jag gärna pröva på min 540 -- jag tror det blir en helt underbar kombination med B4:orna - både komfort, men stabil som en klippa i kurvor - mumma! Men problemet är att det är rätt mycket jobb att byta krängninghämmaren -- hela framvagnsvaggan måste ner. Något för nästa år kanske - man ska ju ha något att se fram emot, i det isiga vintermörkret! :)

B8 är något för den sportigare föraren, som gillar att det är lite stötigt.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag har HR ställbar chassi på min M5 och tycker dom är hårda och jag ogillar det som bara den,Nån som vet ifall bilstein har nåt som motsvarar original m5 dämparna men ändå ställbara?

Lite läskigt i höga farter nämligen och hårda accelerationer mista lilla ojämn väg eller lite gupp bilen kan hoppa till och döda hela upplevelsen...Suck trötsamt

Tacksam för tips
mvh
Vet inte om Bilstein har; de har ju B4, B6, B8 etc. B6 och B8 är ställbara till viss del tror jag, men det är mycket jobb - mer eller mindre så att man måste skruva bort hela dämpare för att komma åt att justera.

B8 är betydligt hårdare än M5 original, B4 är något mjukare. Det finns folk här som kör på B6, vore kul att höra vad de tycker om dem.

Det är Sachs som tillverkar M5:ans stötdämpare tror jag, och de har en variant med EDC - elektroniskt styrd hårdhet. Perfekt, om det inte vore för priset - de är rätt dyra.

Håller med dig om att det är jobbigt med för hårda bilar. Skulle vilja säga att de flesta bilar är för hårda. Väghållningen blir ju lidande på normala vägar, och även komforten.

Skulle rekommendera dig att hitta Sachs originaldämpare -- ruskigt sköna att köra! Min M5:a är bekväm, inte alls stötig, men är en riktig jävel på att locka fram hornen i pannan : den mer eller mindre uppmanar mig att köra fort- FORT in i kurvor, trots komforten. Otroligt skön bil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.