AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.893

Förbereda BMW 320i- 04 inför europa-resa

Sida 2 av 2
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Kommer du som svensk i tex frankrike och inte har alkomätare eller väst i bilen så händer inget. Man kan inte rätta sig efter allt sådant från alla länder när man ska åka igenom europa. Då får man packa bilen full med skit.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Jag har en påse skit i bilen.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
2013 får du dra på dig reflexvästen när du kör hoj i Frankrike.

I år klarar du dig men från och med nästa år så måste alla som kör motorcykel på över 125 kubik bära reflexväst i Frankrike. Reflexerna ska sitta på överkroppen och täcka en yta av minst 150 kvadratcentimeter, så du kan faktiskt komma undan med en hyfsat diskret väst om du hittar en som skippar allt det neongula och bara uppfyller kraven på sammanlagd reflexyta. Tro inte att det bara gäller sig som förare, passageraren måste också ha en. Och ja, det gäller även turister. Struntar du i det hela så kan det kosta dig cirka 700 kronor i böter.

Tror att kravet på väst i bil också krävs av turister.
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej Karate,
Har en lika dan bil som du, med i runda slänga samma miltal på räknaren. Jag har det senaste året gjort två tur/retur resor mellan Malmö och södra Frankrike – en runda på ca 400 mil per gång. Jag kollar oljan när jag tankar och servar enligt plan fast byter olja ca varje 1200 mil. Jag ser inte anledningen till att oroa sig för att saker och ting KAN hända. Detta forum är fantastiskt bra när saker och ting har hänt, för man får god hjälp med det mesta, men det kan också bidra till någon form av "bilhypokondriskt" beteende, där man tror att sin gamla E46'a ska falla i bitar så fort den ska användas. Uppvisar inte din raket några särskilda ålderskrämpor inför resan så är det väl bara att dra iväg o njuta av semestern (och det nya armstödet)! Håller vattenpumpar, bussningar, bränslepumpar och allt till du kommer hem igen är det ju kanon:)
/M
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Jag tycker att du överdriver lite faktiskt, e46 är en sjukt pålitlig bil och den kommer förmodligen hålla utan några som helst problem så ser ingen mening med att byta en massa delar i förebyggande syfte om dom inte är dåliga sen innan.

Vi brukar åka ner genom Europa varje sommar och det blir ungefär 500mil per resa och vi har gjort det i 15 års tid nu utan att en enda del har gått sönder eller behövt bytas på vägen.
Sådär ja!! Hemma från resan igen :) Pärlan gick kanon på både slingriga bergsvägar och på spikraka autobahn-sträckor! Armstödet var värt varenda krona! Vilken skillnad. Det enda jag märkte av var på hemvägen, kö i uppförsbacke så började bilen skaka väldigt mycket i dragläge på ettans växel. Jag märker ingenting av det nu när bilen fått stå och vila en stund men just där och då skakade det oroväckande mycket. Någon som vet vad det kan tänkas vara? Tack för alla tips och trix innan avfärd :)
Pe
79
Pelle.A
320i, M-tech II, 2005
Kul att det gick bra.
Vad hade du för toppfart? ;)
Har också en 320 -04 men bara åkt till södra Tyskland. Den gick som tåget.
Ingen aning vad skakningarna beror på...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.