AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.892

Förbereda BMW 320i- 04 inför europa-resa

Sida 1 av 2
Långresan genom Europa närmar sig. Armstödet har kommit fram till Theanders i lund och jag ska hämta det idag.

Frågan är, behöver bilen någon annan driftunderhållning innan resan?
Den har rullat 13700 mil. Vad är mest troligt skulle kunna hända längs vägen som får mig ståendes? Att vattenpump, bensinpump eller något sånt lägger av?

Den är som ni redan vet nyligen servad. Stora remmen har massor med sprickor i sig så den ska bytas så fort jag får tag på BMW:s fläktverktyg.

Tänkte skriva ut lite olika DIY på det vanligaste som kan hända så om det skulle vara framme slipper jag betala för dyr arbetskostnad och kan bara köpa delen och byta den själv.
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Tuta på bara! Det är omöjligt att försäkra sig mot allt. Nyservad och 13 700 mil hade jag varit bekväm med. För ett par år sedan åkte vi ner till Riviäran i vår gamla 328 från 1996 med 24.000 mil på mätaren. Inga problem...gick som tåget.

Men...om du känner dig orolig så kanske vattenpumpen kan bytas, mest för följderna om något mot förmodan skulle hända. Gör det i Tyskland! Garanterat billigare.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förutom servicen: Kolla bromsar och däck - de utsätts för helt andra påfrestningar på autobahnfarter, än här hemma...och glöm inte bromsvätskan för där fuskas det rejält vid service - ofta suger bara verkstaden ur vätskan ur behållaren och slår på ny, vilket gör att det står gammal vattenskadad vätska kvar ute i systemet = risk för ånglås när du bromsar hårt och lite längre (dvs. när bromsarna blir ordentligt varma) och då tappar du bromsverkan helt!

Vattenpumpen borde hålla mer än 20.000mil, så jag skulle nog inte bytt den vid så låga miltal. Beror ju iofs på hur "säker" du vill vara! Både hängslen och livrem = byt den.

BMW – Weltmarke aus München!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Vattenpumpen på min fd E46 gick vid 17' mil. Fick dessutom byta expansionskärl, kyl mm. Kostnad över 10' på BMW. Om bilen läcker det minsta kylvätska skulle jag byta vattenpump.

Bromsskivor+belägg runt om är bytta för ca 2 månader sedan. Dock har framskivorna blivit skeva. Suck. Men hinner inte få det utbytt innan jag åker så det får gå så! Har dock reklamerat dessa så kommer få nya. Det märks bara när jag bromsar i höga hastigheter, lite skakningar samt i hastigheter 140+ ,konstanta skakningar i framvagnen/ratten. Däcken är nya, 1 månad runt om. Balansering och fyrhjulsinställning gjord vid bytet. Servad. Bytat båda remmarna. Det är väll så bilens "skick" ser ut idag. Det jag stör mig på är framskivorna men men.

Jag kommer nog ha med mig bra DIY-instruktioner på vattenpumpen då.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Angående dina skakningar. Det är inte så att dina bussningar till länkarmarna är dåliga? Min bil hade liknande symptom som du beskriver. Dessa försvann helt och hållet efter att jag bytade länkarm och bussning.

Anders
uf
314
uffe12a
Bmw 325im-04
kolla kylaren hur den ser ut.
Min såg ut som en boll vid ca 9400mil trodde först jag hade läckage på vatten pumpen men visade sig vara från den svullna kylaren det kom.

Nu är ju jag en otursförföjd människa så kan ju ha varit min gammla otur det där med kylaren men välvärt att kolla iaf.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle också gissa på att bärarmsbussningarna fram är dålig, brukar vara de bakre bussningarna som ger sig först och därefter spindellederna.

Jag bytte bärarmar på min E46:a och då skakade det vid inbromsningar samt kom lite intermittenta skakningar vid körning.
Det gick inte att se att någon enskild bussning var direkt dålig men bussningarna och spindellederna/styrlederna var nog alla lite slitna för efter bytet var vibrationerna borta.

Jag bytte till de förstärkta MII-bärarmarna med hårdare bussningar och icke gummilagrade spindelleder, de är lite mer "stumma" men mer stabila.
Köpte ett komplett framvagnspaket från Claus-autoparts.se och delarna var tillverkade av Febi-Bilstein.

BMW – Weltmarke aus München!
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Med dina förberedelser är det bara att tuffa iväg, går något sönder så är det i definitivt inte dyrare att fixa än i Sverige.

Leta inte upp en BMW verkstad om något händer, utan ta närmsta verkstad. Dom kommer att fixa det, till en vettig peng och snabbt.

Merkostnaden är i värsta fall en hotellövernattning, eller två, i någon liten by i Tyskland (men även den minsta avkrok kan laga en BMW, som är lite till åren....).

Men, ha med kontanter (eller kort att ta ut kontanter med), man tar nästan aldrig kort utanför storstäderna.

MVH Calle

Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Europaresa i en 3-Serie E46... Låter inge vidare om du frågar mig.
Så jag skulle ta med sitt dyna o lårstöd och sådant. Även E90 är ganska obekväm.
Min nya F31 är ganska bekväm. Men skulle till och med tveka med den.
5-Serien har betydligt bekvämare stolar för sådana resor.

Så bekvämlighets grejer är tips från mig.
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Eller så kvitterar han ut en Rolls-Royce Phantom. Bekvämare en 5 serien!

Hur tänkte du nu?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag körde 600 mil europaresa i min E92a med sportstolar och m-sportchassie förra året och 510 mil tidigare i år. Det är en helt underbar långfärdsvagn :-) skulle gärna åka ett par veckor till redan i år...

/DJ
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Åk du bara iväg!

Du har gjort en massa bra saker åt bilen redan. Likt några innan sagt så misstänker jag bärarmsbussningarna som orsaken till skakningarna i framvagnen.

Att hålla på och fundera på vad som ev kan gå sönder på resan gör bara att du inte kan njuta av själva resan, varför oroa sig för en massa saker som kanske inte händer? Händer det mot förmodan något så finns det en lösning just då, just där. Inga problem att fixa. Tänk inte på det bara nu i förväg!!

Så släpp tanken på en massa DIY-tips och liknande och åk bara. Njut av resan, njut av Europa!!!

Niklas

Fransosen
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Kyl brukar svälla i underkant och tillslut börja läcka. Hade kollat det sen kört
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
werpa... Hur jag tänkte.

Att han ska åka i sin E46. Och då kan behöva lite bekvämligheter.
Sa inte att han skulle byta bil eller inte åka.
Säger bara att det kan bli lite obekvämt i den bilen annars.
Ni
958
Nip
320i-04
Vad är det mer man skall ha - det är väl internationellt körkort och grön försäkringslapp vad det nu heter så man kan få hjälp fort.

Något papper för sjukförsäkring har jag för mig också, vad det nu heter. Så det inte blir snack vid sjukdom.

Och kom ihåg svensks körkort duger inte som pass - riktigt idkort eller pass skall det vara.
Det svenska körkortet är giltigt inom alla EU-länder. Beträffande försäkring så är det bra att ha ett "European health insurance card" vilket går att beställa ifrån försäkringskassan. Sen kan det vara bra att teckna någon ytterligare reseförsäkring ifall olyckan skulle vara framme.

Tänk på att olika EU-länder har olika krav på vad som ska finnas i bilen. Vissa länder kräver att det måste finnas reflexvästar i bilen till alla passagerare och de måste finnas lättillgängliga inuti kupén. En del länder har krav på att det ska finnas reservlampor till all utvändig belysning (dock ej xenonlampor och LED-belysning).

Frankrike kräver att alkomätare finns i bilen. Jag vet att det diskuterades att avsaknad av alkomätare vid en eventuell kontroll skulle resultera i dyra böter. Om detta införts för utlandsregistrerade fordon än vet jag inte.
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Det svenska körkort är just ett körkort, inte en internationellt godkänd ID- handling (på körkortet saknas nationalitet). Så precis som Nip skriver, man skall definitivt ha med sig pass eller nationellt ID-kort.

Sedan kan jag rekommendera denna hemsida, redovisar vägtullar, vignetter mm. Dessutom kan man beställa allt där.

Länk

Calle

fzmoto: Jag syftade på att det inte behövs något internationellt körkort då det svenska körkortet är giltigt i alla EU-länder.
Självklart krävs pass eller nationellt id-kort på utlandsresor, det anser jag är en självklarhet som inte behöver nämnas. =)
Ni
958
Nip
320i-04
Liten checklista från motormännen:
Länk

Har för mig att storbrittannien hade något undantag att idkort inte gäller, bara pass eller hur det var. Lade det på minnet för egen del om jag skulle skaffa pass eller inte.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Reflexväst o alkomätare.
Krav att det finns i bilen i frankrike.

/G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.