|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Då alla stiften är tydligt oljeförorenade är det inte helt otroligt att just vv är boven i dramat, särskilt med tanke på att tidigare verkstadskvitto antyder problem med den. Om vv är igensatt kan det bli så högt tryck att ventilkåpspackningen börjar läcka - vilket kan förklara bytet av densamma enligt kvittot. Kan ha varit en ispropp som orsakat problemet från början. Detta kan även ha skadat oljeavskiljaren/membranet i vv. BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad tror vi om detta Länk | |
|
Det fick bli från schmiedmann. Hoppas allt är med 11611432559 Slang från ventilkåpan till vevhusventilaitonsventilen 1 stk. 0,055 KG SEK 123,44 SEK 123,44 11-61-1-440-317 FÖRBINDELSELEDNING OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 13 arbetsdagar. 1 stk. 0,035 KG SEK 213,87 SEK 213,87 11157532649 Slang till vevhusventilationsventilen OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 6 arbetsdagar. 1 stk. 0,070 KG SEK 87,81 SEK 87,81 11-72-7-545-323 Vakum slang svart 3,5X1,8MM till t.ex vakum ventilen på ljuddämparen bak och på insugs systemet, till tändjusteringen på äldre modeller med fördelare på motorblocket etc. OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 6 arbetsdagar. 1 stk. 0,044 KG SEK 88,20 SEK 88,20 11-15-7-520-035 RETURLEDNING OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 13 arbetsdagar. 1 stk. 0,039 KG SEK 216,76 SEK 216,76 11617501566 Vevhus ventilationsventil 1 stk. 0,251 KG SEK 253,25 SEK 253,25 13-54-1-740-931 Gummibälg luftinsug OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 6 arbetsdagar. 1 stk. 0,170 KG SEK 88,29 SEK 88,29 13-54-1-703-693 KONTUR-PACKNING OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 13 arbetsdagar. 1 stk. 0,011 KG SEK 29,40 SEK 29,40 13-41-1-740-950 FORMSLANG OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 13 arbetsdagar. 1 stk. 0,175 KG SEK 55,73 SEK 55,73 13-41-1-733-217 GUMMIMUFF OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 13 arbetsdagar. 1 stk. 0,019 KG SEK 66,10 SEK 66,10 13-54-1-703-703 FÖRBINDELSESTYCKE OBS!: Inte i lager för tillfället. Förväntad leveranstid 13 arbetsdagar. 1 stk. 0,002 KG SEK 11,34 SEK 11,34 |
|
|
Askan på dina stift tyder på att motorn förbränner olja. Blötsvärtan tyder på att motorn glödtänder, dvs att Förbränningen är långsam. Det sker oftast när kompet är dåligt. Troligast är att dina kolvringar eller ventiltätningar är slitna och att kompet läcker den vägen ut. Liksom att oljan trycks in i cylindern. Vid förbränningen sticker en del av explosionstrycket ut i vevhuset därav övertrycket som trycker ut oljan vid högre varv och belastning. Om jag va du skulle jag börja med att kolla avgasvärdena. Du kommer troligen finna hög hc och hög co. Vilket tyder på ovanstående. Nästa steg blir att göra ett komp test och ett leakdown test på cylindrarna. Sen är det bara riva o laga. Eller byta motorn. /F1 |
|
|
Tror inte att ett komptest ger så mycket information - olja i cylindrarna kan t om. täta vid komptest och ge bra värden även om det läcker. Läcker det via ventiltätningarna kommer inte det att synas på komptestet eftersom ventilerna är stängda vid testet och då kommer man inte att få någon indikation på läckaget vid komp-test. Leak-down-test kan ev. ge lite ledtrådar. Men då alla cylindrarna visar tecken på att bränna olja skulle jag gissa på att det är något "yttre" läckage såsom vevhusventilationen. Men det ser man rätt tydligt om man lossar gummimuffarna i insuget och kikar/känner in i insugningsrören - är det olja där (skall vara helt torrt/rent då det enbart skall sugas in filtrerad luft där) är det troligen den vägen som oljan kommer... En HC-mätning ser jag som direkt onödig då man redan nu kan säga att HC-värdena är höga pga oljeförbränningen. Har bilen eller har haft sportluftfilter? BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I morgon ska jag kolla om jag ser någon olja i insuget, räcker det att ta bort lmm och bälgen för att se om det ligger olja? Jag köpte bilen med orginalluftrenare, på vilket sätt påverkar ett öppet filter ? Märkte idag att bilen lägger puffar om man kört lugnt ett tag och sen gasar ordentligt. Rökpuffarna verkar uppstå runt 4000rpm. |
|
|
Det bör räcka att öppna upp så du ser och känner hur det är i själva insugningsrören av plast. Sportluftfilter kan släppa in mer skit och i vissa fall kan det leda till att cylindrarna repas och blir otäta vid kolvringarna. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej igen! Har precis lossat bälgen och där fanns det rejält med olja. Är det någon mening med att lossa resten fram till insuget? Lär väl hitta olja där med? Borde väl bli bättre med ny vv? Lite bilder då. Länk Länk Länk Länk |
|
|
Hej igen! Har precis lossat bälgen och där fanns det rejält med olja. Är det någon mening med att lossa resten fram till insuget? Lär väl hitta olja där med? Borde väl bli bättre med ny vv? Lite bilder då. Länk Länk Länk Länk |
|
|
Vevhusventilationen är numer huvudmisstänkt på "synnerliga skäl" som det brukar heta när det är bovar inblandade... ;) Om det inte är den som spökar, har du troligen något större haveri/otäthet som gör att trycket i vevhuset blir extremt högt - dvs att det går ner avgaser i vevhuset via väldigt otäta cylindrar/kolvringar. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då är det bara att invänta delarna från schmidmann, tyvärr var många av slangarna restade och hade leveranstid på 14 dagar. Men då kan vi stryka Ventiltätningarna? Om detta inte fungerar borde jag göra wd40 behandlingen då? Detta är en bil i 10.000:- klassen och jag vill inte kosta på en ny motor eller motorrenovering. Väldigt tacksam över hjälpen jag fått. |
|
|
Tror du kan stryka ventiltätningarna som misstänkta - de är i alla fall inte huvudproblemet, något annat trycker ut rätt stora mängder olja i insuget som sedan sugs in i cylindrarna. Tänk på att du kan behöva köra rätt många mil (mer än 100) innan all olja är borta från systemet efter du bytt vevhusventilationen. Har du otur har katalysatorerna tagit stryk, men det är inte säkert - de behöver dock säkerligen minst 100mil innan de har bränt bort sotet från oljan...så det är nog nästan meningslöst att besiktiga bilen precis strax efter bytet av vv. Vänta och se vad du får för resultat av vv-bytet. BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack ändå en gång för hjälpen Johan. |
|
|
Har fortfarande inte fått prylarna från schmidmann och nu har bilen börjat tappa ork. Den tvekar och är skit trött, små rycker lite också. Känns som om man har 3 husvagnar kopplade efter bilen. Kan det vara något samband med vv eller är detta ännu ett fantastiskt fel? Med vänlig hälsning John |
|
|
Kan ev. vara stiften som slagit igen pga olja. Hur ser stiften ut? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dom såg förjävliga ut sist jag kollade, finns bilder tidigare i tråden. Fullt med bränt oljekox, kanske göra rent dom med lite smärjelduk ? Tänkte köpa nya efter jag bytt vv. |
|
|
Det låter inte som vv. Det typisk syptom på misständningar. Antagligen så är stiften igen bekade av olja så gnistan uteblir. Jag är övertygad att du har en dålig topp eller kolvringar. Och övertrycket skjuter in oljan i insuget via vv. /F1 |
|
|
Om du inte gjort rent dem innan du skruvade i dem igen, är jag inte förvånad över att bilen går som en potta skit. Jag skulle nog undvika att köra med bilen i nuvarande skick eftersom du troligen kommer att ha ihjäl katalysatorerna med tanke på mängden olja som motorn bränner just nu... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Idag tog jag bort stiften och gjorde rent dom. De 3 som var närmast fronten var vit aktiga. Efter rengöringen så gick inte bilen bättre. Lyckades få någon form av insugssmäll också. Började ryka när jag tog bort bälgen vid lmm. Märkte också att förbrukningsmätaren vid varv mätaren visade att bilen dricker en kopiös mängd med bränsle så fort den belastas lite granna. Idag hade iallafall schmidmann skickat mina prylar. Hoppas kunna börja riva vv nästa vecka. |
|
|
Hur vita var dem. Om de är för vita o rena kan det tyda på mager blandning och överhettning och det kan sluta med brännhål i kolvarna. Då sticker kompet den vägen. Det riskerar bränna ventilsätena med och då får du läck den vägen med. Kan du fixa en bild på de vita stiften? /F1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.