AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.981

Oljeproblem e39, ryker och trycker ur sig olja.

Sida 1 av 3
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Jag införskaffade mig en e39 523 för ca 1 vecka sedan.

Den trycker ur sig olja från påfyllningslocket, vilket gör att det luktar bränd olja när man står stilla.
Och vid kallstarter bolmar den en gråaktig rök, även ibland om man kört lugnt för att sedan göra en omkörning.
Luktade på avgaserna idag och tyckte dessa luktar olja.
Hur löser jag detta?
Är vevhusventilationen igensatt och därför oljan trycks upp genom oljepåfyllningslocket ?
Kan avgasröken bero på kolvringarna och kanske lösas med wd40 metoden ?

Behöver verkligen lite hjälp här, har tidigare aldrig meckat med bmw.

/ john
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Du ska Inte ha ett tryck när du öppnar oljelocket, däremot ett svagt undertryck. Är det övertryck när du rycker ur oljestickan?
Inte bra att köra om du har fel här, behöver i så fall åtgärdas först, kan du ta reda på om vevhusventen är åtgärdad av tidigare ägare?
FAF

Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Hej!
Jag ska kolla upp det med olje stickan i morgon.
Nej tyvärr inte, förra ägaren hade bara bilen i 1 månad.
Dock så har den service bok som är ifylld upp till 29000 mil, den har nu rullat 31000 mil.
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Idag tog jag bort oljelocket och la handen på det verkade inte vara något tryck, kände inte direkt av något undertryck heller.
Drog ur oljestickan samtidigt som jag fortfarande hade kvar handen, men märkte ingen skillnad.
provade detta på tomgång med varm motor.
Kollade oljan samtidigt, var lite olja i slutet på stickan.
Jag har kanske åkt 80mil sen oljestickan visade fullt.

Hur går jag vidare med detta ?
/John
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Idag skruvade jag bort tändspolarna för att se om någon olja runnit ner till stiften men det såg torrt ut, dock så låg det lite olja på kanten.
Länk

Jag tog sedan bort slangen som leder in i ventilkåpan, drog ur oljestickan och blåste. Man hörde hur det gurglade ur röret som oljestickan är placerad i.

Startade sedan bilen och tog av oljelocket för att se om det fanns något övertryck men det verkade lugnt, man hörde ett svagt vinande ljud och tomgången ändrade sig när jag tog bort locket.
Länk

Så här ser röken ut, dock så bolmar det mera just vid uppstarten för att sedan avta.
Länk
Jag har åkt ca 80mil på en vecka så någon kondens borde det inte vara, tycker det luktar olja om avgaserna.

Upptäckte att den här bälgen såg rätt torr ut med sprickor, vet inte om den läcker.
Men det händer ibland att bilen dör när man frikopplar.
Länk

Någon tanke bakom detta ?
Vore väldigt snällt om någon kunde hjälpa mig med lite idéer.
/John
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut?

Om en bälg är så dålig, är det troligt att alla gummibälgar är dåliga.

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Hej Johan!
Jag skruvade aldrig ur stiften men gör det i morgon, ska jag ta ur samtliga eller räcker det med hälften för att få en uppfattning?
Vart sitter det mer gummibälgar, vilka symptom ger dessa om dom är spruckna ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skruva ur alla stiften och håll koll på vilket stift som kommer från vilken cylinder - sedan "läser" du stiften för att se hur de olika cylindrarna verkar fungera.

Följ gummibälgarna från insugsljuddämparen/luftrenaren och in mot insugningsrören. Det är en del gummidetaljer:
Länk

Tjuvluft kan ge ojämn/dålig motorgång och felaktiga avgasvärden då motorn får för mycket luft i förhållande till vad luftmassemätarens signaler ger motorstyrningen.

Dock är jag tveksam till om det skulle kunna leda till dina "oljeavgaser".
Skulle gissa på att det läcker genom olja antingen via en ventiltätning eller via kolvringarna i en eller flera av cylindrarna. Därav mitt råd att "läsa" alla tändstift.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vid närmare fundering skulle jag lägga min gissning på en eller flera dåliga ventiltätningar eftersom bilen blåryker ordentligt vid uppstart.

När ventiltätningarna är dåliga rinner det ner olja i en eller flera cylindrar när motorn är avstängd och den oljan förbränns sedan när man startar motorn.

Hur ser servicehistoriken ut för bilen?

Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Serviceboken är stämplad upp till 29000mil och den har nu gått 31400mil.
Vad kan det kosta att låta en verkstad byta ventiltätningarna ?

Om jag inte har något övertryck på tomgång, törs jag köpa en ny packning till oljelocket eller är risken att eventuellt tryck blåser något dyrare ?

/John
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
tycker att du bör börja där det kostar minst, riv ner allt i vevhusvent och kolla att allt är helt och rent. kolla övriga slangar och bälgar och byt vid minsta tveksamhet.
Byt olja och kör sen 50mil nånting och ha koll på oljenivå, läckage och ev blårök .
om du har fortsatta problem kanske det blir aktuellt med ventiltätningar.
FAF
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Vart kan man köpa vevhusventilation billigt? Eller är det original delar som gäller?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
finns på ebay eller schmiedmann t.ex.
FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser stiften ut?

Utseendet på dem kan ge viktiga ledtrådar till vad som falerar!

Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Så här ser det första stiftet ut som jag tog ur, det närmast kylaren.Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det stiftet visar tydliga tecken på att bränna olja!

Kolla om övriga stift ser likadana ut.

Om alla stiften ser likadana ut, är problemet troligen inte relaterat till en enskild cylinder utan t ex vevhusventilation eller liknande.

Om minst ett stift ser "normalt ut", är problemet troligen relaterat till de enskilda cylindrar som har igenkoksade stift - t ex läckande ventiltätningar och/eller otäta kolvringar.

Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Alla såg ungefär lika ut, några bättre och andra sämre. Lägger upp ett par bilder till när jag kommit hem.
Hittade ett kvitto på ny ventilkåpspackning och även ett kvitto från en verkstad där dom bland annat kontrollerat vv men det står lite lustigt.
Jag förstod det som att den skulle behöva bytas.
Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Alla såg ungefär lika ut, några bättre och andra sämre. Lägger upp ett par bilder till när jag kommit hem.
Hittade ett kvitto på ny ventilkåpspackning och även ett kvitto från en verkstad där dom bland annat kontrollerat vv men det står lite lustigt.
Jag förstod det som att den skulle behöva bytas.
Ett komp-prov/test kan avgöra om någon cylinder inte håller tätt jämte andra cylindrar,men man bör veta hur man går tillväga även där med komp-testet.

Blåröken kan bero på en mängd fel.

*Kolvringar
*Ventiltätningar
*Sprickor
*Packningar (Topplockspackning)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett komp-prov avslöjar inte alltid (eller egentligen ganska sällan) ett läckage som leder till oljeförbränning pga. dåliga kolvringar och inte heller läckage via ventiltätningar.

Ett övertryck i vevhuset som inte kan ventileras bort korrekt via vv och oljeavskiljare kan dock ge olja in i cylindrarna som då följer med luften in i cylindrarna.

Lossa insugningsgummit och kika in om det är olje-sörja i insugningsrören, då har du troligen olja från vevhuset som går in i insuget - dvs. oljan kommer "utifrån" cylindrarna och inte via läckage direkt in i varje cylinder.

Ba
110
Bargis
Bmw 540i/6 -97
Ford Mondeo -11
Ford focus -03
Då jag kommer jobba hela helgen så får jag fortsätta felsökningen nästa vecka.
Frågan är om jag ska beställa ny vv på nätet undertiden.
jag har inget övertryck på tomgång, kan man få övertryck när man gasar ? Eller varför letar sig en del av oljan ut genom oljelocket?

Här är lite bilder på stiften från idag
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Här är ena kvittot jag pratade om tidigare idag.
Länk

kan vv ha fryst för förra ägaren vilket medfört en ny ventilkåpspackning.
Har dom sen valt att köra vidare med den gamla vv.

/John
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.