|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Själv skulle jag vilja ha en elbil att åka till jobbet med! Problemet är ju att tillverkarna av elbilar (snarare politiker och allmänheten) inte fattat grejen: En vanlig bil har ca 700kWh energi ombord som man fyller på på 2 minuter, varav 150-200 kWh kan användas till hjulen eller för att kyla kupen på sommaren, dessutom finns lika mycket att tillgå för att värma kupen och frosta av rutorna! Med dagens och de närmaste årens batteriteknik har de vadå, 20kWh? (Opel Ampera 16 kWh) som ska räcka till drivning, kylning och värme. Ändå försöker de leverera samma upplevelse som förut: Storlek, vikt, komfortnivå, utrustning, ljuddämpning etc. Eftersom det uppenbarligen inte går (energibrist!) får man antingen nöja sig med begränsad räckvidd till ett HÖGT inköpspris eller så sätter man i en förbränningsmotor lik förbaskat och betalar ÄNNU MER för bilen.. Jag skulle vilja ha en liten skitbil, typ SMART (som ändå har en viss krocksäkerhet), och som INTE försöker vara en "riktig bil" utan som är en liten ful och plastig "åka till jobbet låda" och som kostar därefter. Då skulle den automatiskt fungera bättre som elbil också eftersom den skulle väga betydligt mindre och kosta betydligt mindre att producera/köpa. Så kan jag ha en E39 540i i garaget att använda för längre transporter och njutning, och den skulle bara rulla 2-300 mil/år. :) |
|
|
Dina 700kWh är väl en full tank? Tanken med elbilen är ju att utnyttja att väldigt många bilar faktiskt står parkerade 8 timmar på en arbetsplats och sedan kanske 12-14 timmar vid bostaden. Den Golf jag provkörde hade 26,5 kWh medan dem serieproducerade enligt uppgift ska ha 24,5 kWh. Den kommer säkert att testas av allt från Vi Bilägare till Top Gear när den kommer så då får man väl lite mer objektiv info än från killen på Autostadt... Priset kunde han inte säga något om men 400' + har jag läst någonstans... ___ //Ulf |
|
|
Absolut, men det gäller att inte för många skaffar elbilar för det finns inte (lokala) elnät till det. Ska man tex ladda en halv tank till den där Golfen på 8 timmar behövs nästan 2kW och har man då några såna bilar på parkeringen måste någon vara beredd att slanta upp de hundratusenlappar som behövs för att bygga ut elnätet på parkeringen t.ex. Men en liten "Smart" i elvariant lär inte göra av med många kWh till och från jobbet och jag behöver inte ha 20 grader i bilen på vintern eftersom jag gärna sitter kvar i vinterkläderna man normalt ha på vintern, även den korta sträckan till jobbet. :) |
|
Karl-Hilding |
Nu får många mackar slanta upp en mille för att gräva ner en tank för etanol (E85) när i princip etanolbilar fasas ut... Domstol avgjorde till miljöpartisanernas fördel. Detta betyder att vissa småmackar lägger hellre ner när de endast säljer 100 liter E85/dag. Bättre i så fall att ha detta i 5 kubiks tank på plan. Men om det är godkänt vete fan. |
Karl-Hilding |
När det gäller ShellPower som hade 99 okt tidigare så finns det ingen anledning att ShellPower 98 okt idag. Är inte samma soppa längre. Min 530 går bäst på Volvos Tanka 98 plus att den är 20 öre billigare/litern. Fördel är ju att man har den nästan runt knuten. |
|
marin; om du hittar ett ex av el02orna så får du bra betalt av mig Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
trucker: Vad är det för något horribelt som står närmast kameran i bilden längst ner i första inlägget?! "Lycka är att vara nöjd med vad man har - så skaffa tillräckligt" Hagbard Handfaste |
|
Karl-Hilding |
I vissa blaskor, mest de som tillhör oppositionen, så framhålls det att etanolförsäljningen ökar. Ja tro f-n det när bensinbolagen blir tvingade att blanda 10% i 95 okt och 5% i 98 okt. |
| Fast det är fortfarande "bara" 5% etanol i 95 oktan. | |
Karl-Hilding |
Är du 100 på det? Iså fall så skall det inte vara någgra % etannol i 98 heller. Det hette 2012 att 5 % etanol i 95 okt. Noll % etanol i 98 okt. Juli 2013, 10 % etanol i 95 okt och 5 % i 98 okt. |
| Det är tillåtet med 10% etanol men det säljs fortfarande ingen 95 oktan som har det. När det blir 10% inblandning kommer bensinen att säljas som E10 och inte 95 oktan. | |
|
Förstår inte varför alla är så negativa till etanol? 10% inblandning skulle inte innebära någon större skillnad mot hur det är idag. Och bilarna (de flesta) skulle klara det utmärkt. Betänk också att det oktantal som anges på bensin är det lägsta tillåtna värdet, det kan vara högre. Som jämförelse så håller E85 104 oktan. Förstår heller inte kritiken och åsikterna att grejerna inte håller om man kör på etanol. Tål det bensin så tål det etanol då bensin är mer aggresivt och innehåller över 500 olika kolväten medans etanol innehåller ett kolväte. Kör du motorn driftsvarm, dvs över 78 grader C så kokar all etanol bort medans flertalet kolväten från bensin blir kvar (högre kokpunkt). Att man servar en etanolbil med tätare intervall är för att använda både hängslen och svångrem. Har ca 14000 mil med E85, dessutom i en konverterad bensinbil (Volvo 960 E 3,0) utan missöden eller driftstörningar. Inte ens vintertid var det några problem. //David |
|
|
Nja, VISSA metaller och plaster/gummi-delar tål etanol sämre än bensin, vilket även bensinbolagen erkänner. Bara för att ett material tål en typ av kolväteförening innebär det inte automatiskt att det tål alla kolväteföreningar! T ex. skriver Preem följande på sin hemsida om E85: "E85 är inte avsedd för att användas i vanliga bensindrivna bilar eftersom de inte är anpassade för detta. Etanolen reagerar aggressivt mot vissa metaller och slang- och packningsmaterial i en vanlig bensinbil." Anledningen till att man byter olja oftare i etanolbilar är att oljan INTE trivs med etanol - och det läcker alltid förbi lite bränslerester via kolvringarna ner i oljetråget där oljan finns. Att vissa bilar tål etanol innebär inte heller att alla bilar gör det. BMW som tillverkare gick tidigt ut och motsatte sig inblandning av 10% etanol i bensinen, eftersom de som motortillverkare insåg problemen. Men efter kraftiga politiska påtryckningar backade BMW och sa motvilligt att etanolinblandningen fungerade i nyare bilar. I USA börjar man också "vakna" och inse att etanolen i bensinen inte är någon höjdare, förvisso handlar artikeln om höjning från 10 till 15% men grundproblemet är ändå etanolen som sådan och problemen förvärras med inblandningshalten: Länk BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.