AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
15.184

Åsikter om X5 på blocket

Sida 3 av 4
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Varudeklaration på kommande stod det på en lapp i bilen, den har ju bara varit till salu snart i 1,5 år så den kommer väl nog snart... :)
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Jag var och kollade på bilen i Huddinge i helgen. Inget fel påbilen men säljaren gav ju inget seriöst intryck precis. Då jag parkerade på gatan gick nån kille som antagligen tvättar bilarna förbi och glodde smutsigt på mig.

Då jag öppnade huven såg jag en installerad diesel trimbox. Frågade om detta och "det var inget jag känner till, vi har inte trimmat". X5an var antagligen den dyraste bilen i hallen, resten låg i 100k klassen vad jag såg. Inget ont om invandrare men det var knappt så vi förstod varandra då vi pratade. Bilen får nog vara för min del...
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Det e ju som vanligt :( Hittar man något fel vill de inte kännas vid det. Du gjorde helt rätt. Det finns gott om oskruvade och otrimmade X5:or utan trimboxar och annat skit.

Jag kollade lite snabbt på Blocket och fann denna som säljs av en privatperson:

Länk

Vet dock inget om den, men den ser fin ut på bilderna.
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Tack för tipset bimmer. Har sett den men söker egentligen en som har rullat runt 10000-12000 mil ist.

Den du länkade till var 7-personers. Är det mindre lastutrymme i en 7-pers? Det måste det väl vara, stolarna måste ju också ta plats? Jag har nämligen en barnvagn och tusen väskor som ska packas då vi åker iväg.
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Vad tycker ni om denna?

Länk

Den är importerad som ny från Luxemburg enligt carfax,,den var 17 dgr gammal då,den kom till sverige. Jag har mailat med ägaren och det var en firma som heter All import i gällivare som tog i den. servicebok i sverige. Bra utrustning på den, dock ingen adaptive drive.

Dom har sänkt priset duktigt på senare tid och jag tror att man kan få priset sänkt ytterligare, den har snart legat ute i två månader. Verkar vara dålig efterfrågan på X5or för tillfället. Bra för mig som köpare! :)

Är det något ni reagerar på denna bil eller nåt jag borde tänka på då den är gjord för mellaneuropa? Fattas ju naturligtvis "cold climate package" på denna. Hur viktigt är det?

/Andreas
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Hade du sökt lite info angående den firman så hade du både sluppit slösa din tid samt undgått hans bräckliga svenska...

BMW M-POWER
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
GINO: ditt inlägg hjälpte mig tyvärr inte så jättemycket.

Jag har både googlat och sökt på autopower på Allimport i Gällivare men inte hittat nåt alls.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Var det inte MIA i Huddinge som berörd X5:a du kikade på fanns i?

BMW M-POWER
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
antto777: Bilen du länkade till kan säkert vara ett bra köp. Med den verkar sakna värme i sitsen på förarplats och passagerarplats. Något som inte är standard på många bilar sålda söderut. På alla svesksålda BMW är detta standard. Kanske ingen jättegrej, men mycket värt med tanke på vart vi bor och hur vårt klimat ser ut.

Cold Climate Version är ju att föredra med tanke på vilket klimat vi har i Sverige. Naturligtvis går det att klara sig utan, men då får man kanske räkna med att det kan uppstå problem vid extremt kalla dagar med ex servo eller vevhusvent osv.

Beträffande 7 sits är bagageutrymmet inget att oroa sig för. De två bakre sätena går att fälla ner i golvet, så vips har du samma utrymme som på en 5 sits. Bara ett plus ifall det finns på bilen alltså. Dessutom är ALLA 7 sist utrustade med aut nivåreglering.

Hittade två andra bilar som kanske kunde vara intressanta?

Länk

Länk

De ligger strax över din budget och milantal, men prutmån finns det ju alltid. Hellre ett ex som gått 1000 mil längre än man tänkt sig än en bil som gått mindre och är misskött, eller??

Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
antto777: Jag vet inte vart du bor, men om du vill kan jag titta på bilen i Kungsbacka åt dig. Jag bor ju ändå i Göteborg.
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Bimmer75: som vanligt, tack för kommentaren. Värme i sitsen är man ju så van med så man missar det på importerade bilar. Du har helt rätt imatt det är en liten grej, men ack så viktig för mig. Hatar att frysa om rumpan på vintern. Tack!

Dom två du länkade till verkar vara fina. Den i kungsbacka saknar dock dragkrok vilket jag behöver. Kan man få en som redan har den installerad, väljer jag såklart en sån.

Den i andra verkar också vara fin och har dragkrok. Ska kolla in den noggrannare!

Hur är det annars med sport knappen på växelspaken? Vissa har det inte även om det finns ett sportpaket i bilen? Eller är jag ute och cyklar?

/Andreas
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Den anera du länkade till Bimmer75 verkar fin, men den säljs av en bilfirma där denna bil är den absolut dyraste. Finns en annan bmw för 100k och resten är gamla med en prislapp med start från 10k - 60k. Känns sådär att köpa en X5 av en sån firma, även om den kan vara fin? Man börjar alltid undra varför det bara finns EN dyrare bil och resten är skit.
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Jag förstår hur du tänker ang bara en dyr bil i samlingen. Kanske bättre att välja ett ställe som vet hur man hanterar bilar som är lite dyrare.

Beträffande sportknappen vid växelspaken så har den ingenting med ifall det är sportpaket på bilen eller inte. Det är helt enkelt så att har bilen sportknapp, så har den adaptive drive. Helt grymt med luftfjädring ifall man frågar mig!!! :)

Dragkrok kan man ju iof eftermontera. Dessutom behöver man ju inte registreringsbesikta bilen efteråt. Gäller fr o m 2013-09-01
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Bimmer: visste inte att man inte måste besikta efter september?

Vad tycker ni om denna?

Länk

Jag har min A6 ute till försäljning på blocket och i annonsen skrev jag att byte till X5 kan vara intressant. Han mailade mig.

Motorn är alltså bytt i bilen för att turbon skärt ihop och orsakat ännumer skada. Vet inte mer än det ännu, så skrev han i mailet. Bavaria stockholm har bytt ut motorn och det lär ska vara garanti på den ännu enligt säljaren.

Bilen är bra utrustad. Vet bara inte om man vågar köpa en bil där motorn blivit utbytt, även om det säkert är korrekt gjort på BMW. Jag körde en carfax rapport på bilen och den har stått avställd i två omgångar (2mån per gång) då bilen var ca 2år gammal.

Magkänslan är sådär, och man ska väl gå på den. 279k är oavsett för mycket för den. Har ni några tankar?
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Min första tanke är, varför har turbon skurit på en bil med de låga milen??
Är den misskött?
Finns det dokumentation att motorn har gått endast 5200 mil?
Satte de i en helt ny motor? Kvitton på det?
Motorbytet på Bavaria, finns det kvitton på det?

Det borde inte vara några problem att köpa en bil där motorn är bytt, bara dokumentationen runt omkring är i ordning. I detta fallet är det ju gjort på BMW-verkstad, så det är säkert ok.

Håller med dig att priset är för högt. Lite svårt att säga vad man tycker annars om bilen, med tanke på de små, suddiga bilderna. Man kan ju fråga sig varför annonsören inte satt ut reg nr, hade ju varit kul att kunna kolla utr. listan. Den har iaf Navigation Professional och fälgarna är inte original.
Det finns även rattvärme och förmodligen sportpaket bl a svart innertak) med tanke på sportratten.
Undrar också varför han bytt dem?? Tyckte ägaren att fälgarna var fula eller kantstötta och förstörda?
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Jag antar att all dokumentation finns, så lät det på säljaren. Han bor bara några km från mig så det är ju ingen längre resa att åka och kolla på bilen. Frågan
är bara om man ens ska våga börja fundera på denna.

Jag kan första att man inte alltid vill lägga ut reg.nr på en X5 med tanke på stöldrisken. Reg.nr. På denna är iaf FJR222.

Många frågor som jag hoppas ägaren isf har rimliga svar på. Kanske åker,och kollar på den i helgen så får man se.

Jag undrar också hur en turbo på en bmw kan skära ihop vid ca 5500 mil. Måste ju vara nån miss i produktionen isf, annars är den misskött!
Byter du till dig den så blir du 10:e ägaren..=) Skyddade personuppgifter på nuvarande ägare-Men det har väl iofs inte så mkt med saken att göra.
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Helt ok spec på den om kollar listan. Synd bara att 20" fälgarna som satt på när den såldes inte sitter kvar. Kolla ifall han har de kvar.
Här en länk på hur Y-eker 214 ser ut:

Länk

Skriv gärna här om/när du tittat på bilen
an
134
antto777
325iA Touring -03
VW Passat GT -13
Hej jag meddelar absolut om jag kollat på den. Tack för era kommentarer igen! Älskar detta forum :)

Bimmer: vad har du för utrustning på din e70 och hur länge har du kört med den?
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Jag har haft min bil sedan april-13. Det är inte så länge, men jag älskar verkligen X5. Jag var först inte säker på ifall jag skulle gilla att köra suv men jag gillar det skarpt. Jag hade dessutom vissa utrustningskrav när jag letade så att det tog mig ca 4 mån innan jag fann en bil som jag kunde tänka mig. Men det var det värt.

Här e specen på min bil:

VIN WBAFF01030L321260
Type code FF01
Type X5 3.0SD (EUR)
E series E70 ()
Series X
Type GEFZG
Steering LL
Doors 5
Engine M57Y
Displacement 3.00
Power 210
Drive ALLR
Transmission AUT
Colour CARBONSCHWARZ METALLIC (416)
Upholstery LEDER NEVADA/SCHWARZ (LUSW)
Prod.date 2009-08-04

Code

Description (interface)

Description (EPC)
S1CBA CO2 package
S217A Active steering
S230A Extra package, EU-specific
S233A Increased towing capability
S235A Towing hitch, detachable
S2M9A BMW M LA wheel, V spoke 227
S2PAA Lug bolt retainer
S2VAA Chassis & suspens. setup"Adaptive Drive"
S302A Alarm system
S316A Automatic trunk lid mechanism
S322A Comfort access
P337A M Sports package
S3MBA Indiv. Ext. Line, burnished aluminium
S3MCA Indiv. roof rail high-gloss Shadow Line
S402A Electric panoramic roof

S413A Trunk room net
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S456A Comfort seat with memory
S464A Ski bag
S488A Lumbar support, driver and passenger
S494A Seat heating driver/passenger
S4ADA Interior trim strips, alu, brushed, fine
S502A Headlight cleaning system
S508A Park Distance Control (PDC)
S521A Rain sensor
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning

S544A Cruise control with brake function
S5DAA Passenger airbag deactivation
S609A Navigation system Professional
S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth
S677A HiFi System Professional DSP
S698A Area-Code 2 for DVD
S6FLA USB/Audio interface
S710A M leather steering wheel
S761A Individual sunshade glazing
S775A Headlining anthracite
S7M5A M Exterior equipment
S840A High speed synchronisation
S842A Cold-climate version
S853A Language version English
S863A Retailer Directory Europe

S877A Delete cross-pattern operation
S885A On-board vehicle literature Swedish
S8SPA Control unit COP
S925A Transport protection package
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.