|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nu dök kod 121 och 45 upp också.. | |
| Vad betyder de olika koderna enligt felkodsavläsarna då? | |
|
Jag vet inte alls vad felkoderna betyder! Var in på en verkstad som kollade på den och dom sa att mest troligt så är det styrboxen. Förra ägaren bytte alla tändspolar och alla stift förra sommaren. Börjar nästan tro att det här felet funnits sen dess och att han sålde den åt mig vetandes att det var nåt värre fel på den.... :( |
|
|
Kunde de motivera varför de drog den slutsatsen? Verkstäder har generellt rätt dålig förståelse för moderna styrsystem och byter ut en jävla massa saker i onödan när de inte förstår eller orkar felsöka ordentligt. Jag tycker du ska försöka läsa felkoder med ett officiellt BMW verktyg så att du får veta exakt vad som faktisk datorn har registrerat, nästan alla fel som kan uppstå genererar en felkod. Ta reda på den hexadecimala koden som har genererats så går det googla lite också. Eftermarknads OBD2 läsare generaliserar många av koderna så du inte får ut tillräckligt detaljerad information. Jag har inte så bra koll på vad det finns för system som funkar bra till BMW. Till VAG så finns det ju det eminenta VAG-COM som man kan göra precis allt med. Jag ska antagligen köpa min en M3 E46 när jag flyttar tillbaka till Sverige om nåt år, så det hade varit intressant och veta vad som finns på marknaden. Du har ingen tabell som kommit med dina felkodsavläsare som ger information om vad de olika koderna betyder? Den första läsaren som du använde, vad visade den efter att du bytt plats på spridare? |
|
|
Ja hur motiverar man det? Bilen misständer.. Tändspolar och tändstift är bytt och även skiftat plats på dom.. Den drar ej tjuvluft.. Ingen motorlampa eller liknande tänds.. Förvärmning till en lambda fungerar ej.. Vad är nästa steg? Har ej någon felkodsläsare som kan ge mig hexadecimala koder eller vad dom hette.. Ska försöka få felkoderna lästa hos en BMW verkstad, tyvärr så är närmaste 35mil bort.. Får inga vettiga svar på vad felkoderna betyder tyvärr.. |
|
|
Felkoden jag får med min obd: P1344 Misfire during start cylinder 2 Med en annan obd: 40 Please refer to service manual 45 Please refer to service manual 57 Knock sensor 1 121 Please refer to service manual |
|
|
För att motivera ett byte av ECU så tycker jag antingen den ska vara heldöd eller att man verkligen identifierat att den har ett fysiskt fel. I de flesta fall så menar jag att styrenheten fungerar men att den inte får rätt input från några av sina sensorer. Om man följer koderna för M3 motorn från följande länk så hittar man: Länk 40 Lambda Sensor Heater Post Cat Bank 2 (Det verkar ju stämma med observationen att lambda efter katalysatorn visade 0.450V hela tiden) 45 Electronic Throttle Motor MDK 57 Mass Air Flow Sensor Left 121 Electronic Throttle Both Potentiometers Faulty Den här länken Länk säger följande: 40 P0161 Oxygen sensor heater after cat., cyl. 4-6 45 Electric throttle: servomotor 57 Signal, mass air flow sensor, left 121 YES Electric throttle: both potentiometers faulty Det är mycket möjligt att någon eller flera av dessa orsakar också P1344. Det finns två potentiometrar på gasspjället, den ena visar 0.5V vid stängt spjäll och 4.5V vid öppet spjäll. Den andra visar omvänt 4.5V vid stängt spjäll och 0.5V vid öppet spjäll. Det kan ju vara värt ett försök att mäta lite på spjällen eller se om det går att få ut datan via din felkodsavläsare? hur går bilen annars, går den bra och kan motorn nå höga varvtal, eller verkar det som om den går i LIMP-HOME? (Det finns 4 steg i limp home och de första stegen är inte så uppenbara). |
|
|
Nu har jag varit in hos Englunds i Luleå och dom har kollat på bilen.. 3st felkoder fick dom fram: - 206 (P1344) Tändningsmissar cyl 2 utan cyl.frånkoppling - 207 (P1346) Tändningsmissar cyl 3 utan cyl.frånkoppling - 40 (P0056) Lambdasondvärme efter kat cyl 4-6 Det enda dom sa att jag skulle göra var att byta tändspole till cyl 2, för den visade fel 10ggr under den tiden dom hade datorn inkopplad. Jag försökte förklara för dom att alla tändspolar och tändstift var bytt förra sommaren och att jag i sommar bytt tändspole på cyl 2 och sedan bytt plats på tändspolarna 2ggr och plats på alla tändstift en gång men att det fortfarande visar fel på cyl 2. Så.. Vad ska jag ta mig till nu? Vad är nästa steg? Ska jag anta att det är styrboxen som den första verkstaden sa? Jag kan ju inte byta saker som jag vet att det inte är fel på...?! |
|
|
Jag har inga el-ritningar på motorn tyvärr, men jag menar att styrenheten kopplar tändspolen till jord med sin utgångstransistor och därmed triggar gnistan. Du skulle kunna följa denna kabling baklänges från tändspolen och se till att det inte är några kontakter som har ärjat eller rostat. Om det är dålig kontakt fram till styrboxen, eller om styrboxen är dåligt jordad så skulle det kunna vara ett problem. Detta kan vara enkelt att kolla innan du ger dig på att byta/fixa med boxen. Hur gick det förresten med byte av spridare, hände det nåt med felkoderna då du bytte? Var spridarna i en ny position när du åkte till BMW? |
|
|
Tråkigt med din bil. Min erfarenhet är att många verkstäder som läser av felkoder (även märkesverkstäder) har obefintliga kunskaper och föreslår konstiga eller onödiga åtgärder som bara kostar massor. Förvånar mig inte att verkstäderna som du varit hos säger helt olika saker. Bevisar bara att de inte har en susning på vad felet egentligen beror på. Försök hitta en verkstad med folk som har kunskaper på just din bil. I Stockholm har vi Per Larssons bil och motorteknik. Många med "svårtolkade" problem gick till Per efter flertals resultatslösa och kostsamma besök hos BMW, och där fick de sina problem lösta direkt. /Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.