AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.040

Felkod M3 E46

Sida 1 av 2
Som rubriken lyder så får jag en felkod i bilen, årsmodell 2003.

P1344 - Misfire during start cylinder 2

Tändspolen är bytt och har testat byta plats på stiften men felet återkommer.
Motorlampan tänds bara ibland men felkoden finns alltid där som en 'pending code'.

Några tips eller idéer på lösningar?
Ingen som har någon kunskap i detta ämne?

Att tvåans cylinder drar in tjuvluft fick jag en teori om..
Hur testar jag det smidigast?
Startgas runt insuget till tvåans cylinder?
Har gjort lite efterforskningar och tror att det kanske är en lambda som spökar..

Hur många lambdasensorer sitter det på en M3?
Och var är dom placerade?

Fick dessa värden i datorn, tycker att den med ? ger konstiga och ojämna värden?
Och säger namnet på sensorn er vilken av dom det är?

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Man kan säga att det behövs tre saker för att en bensinmotor ska fungera:
1. Rätt uppmätt och insprutad mängd bränsle
2. Tillräcklig kompression av bränsle/luft blandningen
3. Tillräcklig gnista vid rätt tillfälle.

Eftersom du har problem med bara en cylinder så kan man antagligen bortse från saker som att kamaxlarna skulle vara förskjutna eller att timingen för gnistan kommer vid fel tillfälle. (en felaktig vevaxelgivare hade påverkat alla cylindrar te.x).

Du har bytt en del tänddelar, men hur fungerar tändsystemet (jag kan inte detaljerna för en M3E46), vad är det som skickar signaler till tändspole nummer två? Här finns en möjlig felkälla som kanske inte är så lätt att felsöka. På vissa äldre system där man tänder alla tändstift samtidigt, kan man ju växla på inkommande signal mellan två cylindrar för att se om det ändrar något, det blir nog antagligen lite svårt i detta fall.

Kompressionen kan man testa att den är ok med en kompressionsprovare, bara att skruva i och köra runt motorn för att läsa av om det ser bra ut på de olika cylindrarna.

Att man har rätt bränsleblandning betyder att systemet först mäter att korrekt luftmassa har kommit in i cylindrarna, sedan ska rätt bränslemängd pytsas in. Fel på luftmassemätare hade orsakat fel på alla cylindrar, så den borde kunna avskrivas eftersom luftmassa inte mäts in inddividuellt. Sen kan det naturligtvis vara som du säger att den tar in tjuvluft på tvåans cylinder, och visst kan du pröva med startgas, men det borde orsaka problem hela tiden och då ska du få en annan felkod.

Jag har följande idéer som du kanske kan gå vidare med:
1. Växla spridare mellan cylinder 2 och 3 och se om felet flyttar på sig. (fel på spridare menar jag är det troligaste problemet om du har bytt de flesta tänddelar).
2. Kolla slangar och anslutningar på insuget så att det inte finns några skador eller läckor. Spruta med startgas och se om tomgången ändras.
3. Ta isär insuget och rengör/kontrollera speciellt kanalerna från tomgångsmotorn. Problem med luftflöde via tomgångsmotorns kanaler kan inverka vid start av motorn, även om jag tror att man hade märkt det vid vanlig körning/tomgång också.
4. Rengör vevhusventilationen, en igensatt vevhusventilation kan få motorn att trigga felkoder för "misfire" enligt kursmaterial till S54 motorn.

Jag ska fundera på om jag kommer på nåt mer, men det var några tankar i alla fall.

Honda s2000 -04
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
En m3:a har 2 lambdasensorer, en för och en efter katalysatorn. Det var väldigt svårt att se något på din film, men ett fel på en lamddasensor hade inte gett misfire på ensam cylinder, det hade bara gett en felindikering "check engine light" och eventuellt tvingat styrsystemet att gå i open-loop. (ingen återkoplling for att nå lambda=1 vid obelastad körning) man märker normalt inte av det utan det påverkar egentligen bara avgasreningen.

gO
1.407
gOry
335i Touring
blir väl ändå 4 sensorer totalt då, om den även har "monitorer", motorn är uppdelad i 2 banker! Skulle börja med att kolla tändstiften..
Alla tändstift och tändspolar är bytta..
gO
1.407
gOry
335i Touring
Sa inget om att byta, sa kolla! Men om du gjort dig av med dom gamla så kanske de inte är någon större idé att inspektera stiften! Kanske kan se ifall 2ans är blött!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
gOry: Det stämmer, fel av mig. Den schematiska skissen för styrsystemet visade bara för en bank, den har 2 per katalysator = 4 st totalt.
02b2s1 borde alltså vara bank 2 sensor 1?
Vilken blir det då?
Glömde skriva att den ligger i closed loop men hoppar in i open loop när man kör och ibland står det att den felar..
Eller det kanske var tvärtom.. Måste kolla igen..
Fuelsys ligger i CL när man kör men när man släpper gasen så lägger den sig i OL_Fault .. Gissar att nåt är fel när den säger Fault?

O2B2S2 verkar ju inte fungera, gissar att den ligger i något felsäkert läge när den bara ligger på samma värde hela tiden?

Hoppas ni ser nåt på filmen..

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag tycker det ser helt normalt ut, den säger att den ligger i closed loop när du ligger med konstant gas då är lambdaregleringen igång och ECU ändrar öppningstiderna med input från den första lambdasensorn. När du släpper på gasen så ska bränslesystemet stänga ned sig (alla spridare stängs tills du kommer ned på tomgångsvarvtal) och lamdaregleringen slutar. Sedan börjar allt igen när du gasar.

ECU håller själv reda på när något blir fel och sätter då en felkod baserad på reglerna för att detektera problem med avgasreningen. De lamdasensorer som sitter efter katalysatorn håller egentligen bara reda på om katalysatorn fungerar genom att jämföra så att output INTE är detsamma som den första (testet sker bara under vissa speciella förutsättningar). Men jag håller med att det ser lite skumt ut att den visar 0.450V hela tiden, har då fått en felko på detta. Om O2 sensorn efter katalysatorn inte funkar så ska den tända MIL lampan och ge en felkod.

Vilka felkoder har du fått mer än P1344?

iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Förresten, går att det att få ut den riktiga BMW koden från ditt testintrument, typ det hexadecimala värdet som styrsystemet sätter? Det kan ju vara så att flera olika felkoder i ECU:n triggar just P1344 enligt OBD2 standarden då det oftast finns fler koder än vad som krävs.
P1344 är den enda felkoden som finns i bilen, och det är en pending code..
Men ibland tänds motorlampan och då blir den en vanlig lagrad felkod..

Ska se om jag lyckas få fram någon annan version av felkoden..
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Pending menar jag också innebär att den har ett intermittent fel, så att den har fått en missfire men att den inte återkommit. Om den återkommer inom en viss tid så ska den bli en riktig felkod och tända MIL. Har du raderat koden sen du bytte alla tändstift och tändspolar? Har den tänt MIL efter detta?

OT:
Misfire detekteras för övrigt genom att analysera signalen från vevaxelgivaren för att se att man fick rätt acceleration när de olika cylindrarna skall tänder. Nyare BMW (och Saabar sedan urminnes tider) använder tändstiften för att mäta joniserande strömmar efter förbränningen och på så sätt ta reda på om man hade en misständning eller inte.

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Kompprov!!!!
Kunde inte kompprova idag då det var för liten gänga i toppen..

Bytt plats på spridare 2 o 6 samt plats på tändspole 1 o 2.

Får se vad den säger efter lite körning..
gO
1.407
gOry
335i Touring
vågat att byta plats på 2 saker samtidigt! Hur såg tändstiften ut? Kika du ner i brunnarna också? Oljekladd där kan göra så de misständer!
Stiften såg bra ut och såg inget konstigt i brunnarna.

Nu efter lite körning och att ha kollat med en annan felkodsläsare får jag fram:
- 40 Please refer to vehicle service manual .. Vad nu den betyder?
- 57 Knock sensor 1 .. Säger väl sig självt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.