|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har precis bytt motor på en 325iA E46 Vi behöll gamla kabelhärvan, boxar, och allt annat. Efter montering lyser inte motorlampan i displayen när man vrider på tändningen och ett utropstecken med ett kugghjul finns på växelväljarens display i instrumenthuset. När jag vrider om tändningen är den helt död. Ström finns. Vad kan felet vara ifall allt är kopplat rätt! Väcellådan har fått ny olja i rätt mängd. Jag kommer ej åt bilen genom autocom heller, den säger "kommunikation misslyckad" eller något. Kan det behövas uppdatering av mjukvara eller nollställning av något efter motorbytet? Bilen har varit strömlös i ca 14 dagar. Tacksam för hjälp! | |
| Låter som du behöver gå igenom kablage och kontakter igen. Något sitter onekligen fel. Mvh Emil. | |
|
Hur mycket kan sitta fel egentligen?? Har lyckats ta fram två felkoder: 5E15 CAN avbruten EGS (styrning automat växellåda) 5E14 CAN: Ingen komunkation med motorstyrdon |
|
|
Vet inte 100%, men behöver du inte programmera om boxen. Tänkte mer på om du tex enbart byter styrbox så kan man göra det på tex Bmw för c:a 1000 lapp om jag minns rätt. Nu har du behållit allt sådant skriver du och enbart bytt motor, men jag vet som sagt inte. Bara spånade en tanke. |
|
| Jordkabel mellan motor och kaross? | |
|
Sitter bra den osso!! Ska fan kolla åter igen imorgon hehee |
|
| Kan vara startspärren som spökar med. Den bryter även startmotorn, men frågan är ju varför den trätt in nu? :O Har du en till nyckel att prova med? | |
|
Prövat med båda nycklarna.... Fattar inte heller. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kolla så säkring 15 är hel. (troligtvis samma säkringsnummer som e39) oljenivågivaren, växellådsindikeringen, generator, mm Är det kortis i oljenivågivaren så säkringen går startar inte bilen. Pga ingen växellådsindikeringen för P /N läge är blockerad. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kollar säkring 15 direkt!!! |
|
|
Alla säkringar i handskfacket är hela. Nr 15 verkar inte stämma i E46:an i alla fall. |
|
| Säkringar finns endast i handskfacket om jag inte har helt fel? | |
|
Nu har vi lyckats få igång bilen men direkt på starten och ej med nyckel.... Batterilampan lyser konstant, kan det vara något felkopplat mellan generatorn och startmotorn? |
|
|
Bytte nyligen motor på min 520. Det var rätt många kontaktstycke att hålla reda på. Dubbel kolla kontaktstycke på växellåda, gen. och start, kablarna på start är olika stora ( 2st ) och kan inte kopplas fel. Är kabel mellan generator och start korrekt inkopplad? Min hade varit strömlös många månader men hoppade igång utan problem, inget borde ha tappat minnet som har med motorn att göra. Hoppas du hittar felet mvh |
|
|
Har kollat det mesta, kabeln mellan starten o gen. är också kopplad!! |
|
|
Kan det vara något spökerie med EWS:en?? Alla boxar samt nyckel är original från bilen. När startspärren klyddar borde den i alla fall gå på starten men inte starta?? |
|
|
Den hade antagligen inte startat alls om EWS:en spökar, startar när man kör på startmotorn! |
|
|
Bra med ström i batteriet? Har du låst/larmat och låst upp så att inget spökar för den saken? Det sitter en lägesgivare på lådan, ryck i spaken och se om den glappar. Hade du 0 spänning på startmotor vid startförsök. Sitterkanske nått relä som har med lådan att göra. mvh |
|
|
Batteriet är nyladdat och enligt autocom ca 11,48volt. Har även testat med att låsa och låsa upp bilen flera ggr. Eftersom batterilampan lyser när vi startat upp den misstänker jag att kanske någon av plus kablarna mellan start o generatorn sitter fel? Kan det vara så? Har inte hunnit kolla upp det men ska göra ett försök imorgon. |
|
|
Just nu felkod 0F33 (okänd felkod) när jag läser av felkoder startspärrs området med autocom. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nyladdat batteri= minst 12.7V spänning under 12 Volt så erhålls inte fullgod elektronisk funktion. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.