AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.559

Köpa olja från tyskland till bmw 320d

Sida 3 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
AKN:
Länk

Dock verkar det som att oljan är uppgraderad utöver själva klassningarna och detta förefaller vara senaste databladet:
Länk

Skillnaden i viskositet är dock väldigt liten, så jag tror inte att det spelar så stor roll i praktiken.

Det är dock stor sannolikhet att det är exakt samma olja som Castrol Edge 0W40 eftersom de har samma klassningar och görs på samma linor i samma raffinaderier av samma ägare och tappas på samma typ av flaskor men med olika färger på emballaget, men under olika produktnamn och givetvis andra etiketter...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Såg nu att den har ingen A3/B3/B4 klassning??

Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Johan B:

Vilken Castrol jämnför du med?

Johan B.

Bakgrund till mina funderingar;

Jag är känslig för motorljud - en tillgång såväl som en belastning.
Med Castrol Edge (kanske äldre blandning) med cst@100 =12,8 hade jag en aning mer ljud. Ungefär som en axel med aningens stort axialspel. Med Shell Helix kan man bara förnimma ljudet, inte mer, när motorn (oljan) är riktigt varm. Med Castrol hörs det tydligt under samma förutsättningar.
Ljudet är beskrivet och kan höras här: Länk Jag hade alltså en mycket mild variant av detta oljud. Har man detta oljud skall man inte välja Castrols cst@100 =12,8 blandning har jag fått erfara.

mvh/ Anders
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Rätt nöjd med frakten iallafall. Tog inte mer än 3,5 arbetsdagar att få det skickat från Hamburg hem till dörren.

bl
270
bluetrain
x3 msport
Köpte själv en dunk aral 0w40 och måste säga att jag är grymt imponerad av oljan. Riktigt smidigt att få hem direkt till dörren också.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Polaren var på ett Mobilseminariun eftersom hans bilverkstad använt Mobiloljor i många år.
Det var precis när Bmw börjat med partikelfilter och då var Mobil den enda oljetillverkare som hade rätt klassad olja till Bmws dieslar.Castrol hade då ingen olja som dög.(det har dom för övrigt aldrig haft inte åt mig i allafall ) :)

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skall beställa hem ett par stordunkar med Araloljan 0w-40 och ha som allround till hela bilparken tror jag. Spelar ju ingen roll om det i vissa fall är något overkill för den lilla pengen. Billigare än Biltemas helsyntet även hemkört.
bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
Jag kör Arals 0w-40 i "bilparken" - och givetvis korta intervall (max 1000 mil/1 år).

Böt på 525:an idag med hjälp av Julas 199-kronors oljepump och funkade klockrent (tack för tipset Johan B). Fixade oljefiltret medans den tömde motorn.

Funderar på att även fylla med samma pump nästa gång .. bara att vända på slangarna så att säga, köra ner sugsidan i 20-litersdunken och blåssidan i den vanliga oljepåfyllningen .. har du testat det Johan B? För att inte överfylla skulle man ju kunna köra typ 10-15 minuter till att börja med och sedan toppa upp manuellt med en 4- eller 1-litersflaska (så slippar man söla med 20-litersdunkarna). På sikt kan man nog få en hyfsad känsla för hur länge man ska köra vid fyllning för att hamna nära 6,5 liter (beroende på nya oljans temp bl.a.).

Alternativt fylla 4- och 1-liters från 20-liters med pumpen.

Speed is irrelevant when you're going in the wrong direction
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.