AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.557

Köpa olja från tyskland till bmw 320d

Sida 1 av 3
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Behöver lite hjälp med att köpa castrol olja från tyskland. Såg att levoil var lite billigare men frakten var dyrare så var 2euro i fördel bara när jag vill beställa 30L. Problemet är att jag är osäker på det här med rätt klassning. Det står LL3 på etiketten på bilden men samtidigt LL04 i beskrivningen. Är det samma olja till både bmw och vw? Köper jag rätt om jag väljer oljan som i länken? Länk

Eller ska jag ta en annan?
Är till en 2010 års modell med 184hk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle satsa på Aral SuperTronic 0W40 från Levoil.de, den är lika bra som Castrololjan (har högre klassning än vad som anges på hemsidan - är bland annat BMW LL-04-klassad) och samtidigt mycket billigare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Okej men är den castrol oljan LL04 klassad eller bara LL3?
tbang: Du ska ha 0W30.
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt vad som står längre ner på sidan du länkade till:
ACEA C3
VW 504 00/ 507 00
MB-Freigabe 229.31/ 229.51
BMW Longlife-04
Porsche C30

*)

Aral-oljan kostar nästan hälften och har lika bra klassningar, samt har troligen en bättre basolja. Aral-oljan är i alla fall en äkta syntetisk PAO-olja.

Castrol och Aral ingår för övrigt båda i BP-koncernen och båda oljemärkena görs på samma ställen...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej tbang,

du har inte funderat på att utnyttja BMWs senaste serviceerbjudande "Value Service" som utförs på auktoriserade verkstäder över hela landet och använda "Fast Lane Service"? Du kommer till verkstaden på en fördefinerad tid, de gör oljeservice medans du väntar i loungen över en kopp kaffe och en dagstidning. Länk Då får du korrekt avsedd och av BMW godkänd olja direkt in i bilen.

Oljeservice för E9X från 1295 kronor(320i bensin) och du slipper bekymret med att beställa storpack med olja själv, köpa oljefilter, byta allting, ta gamla oljan till återvinning och mecka med ett slabbigt oljefilter själv. Jag antar dock att eftersom BMWs dieselmotorer brukar ha större mängd olja i oljetråget än bensinvarianterna så tillkommer ett par hundralappar. Enklast är om du kontaktar din närmsta auktoriserade verkstad, Paulssons Bil i Ängelholm Länk direkt för en korrekt prisuppgift.

Om du vill byta själv så är jag övertygad om att våra "oljegurus" kommer guida dig helt rätt beträffande din ursprungliga postning med oljefrågan!

Lycka till!
Asken

tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Chris87: Hade för mig att det stod 5w-30 i boken men ska dubbelkolla.

Johan B: Tack för bekräftelsen. Ville ej beställa fel bara, därför jag dubbelkolla med någon som vet:)

Asken: Har bokat service för oljebyte samt mikrofilter (2938kr) helt acceptabelt förutom att oljan är dyr kan jag tänka mig. Tänkte ta mig egen olja eftersom priserna på oljorna i Sverige är helt sjukt dyra. Hoppas att det går bra, har läst att andra i forumet har gjort likadant:)
tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Chris87: det stod faktiskt 0/30 0/40 samt 5/30 och 5/40. Jag kör mycket motorvägskörningar, 15mil per dag. Vilken olja passar mig bäst?
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Castrol EDGE 0W-30 FST LL04 pris i sverige: 115:-
Länk

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
tbang, det spelar inte så stor roll så länge oljan är LL-04-klassad.

Dock tycker jag personligen att en 0W40-olja är att föredra då den är något tjockare (dock inte jättemycket) när den är varm i förhållande till en xW30-olja. Det gör att oljefilmen blir lite starkare plus att det även brukar göra att oljeförbrukningen minskar i bilar som drar lite olja med den tunnare sorten (vilket är många BMW-bilar).

SuperTronic-oljan kostar ca 50kr/litern inklusive frakt hem till dörren från Tyskland, så jag skulle inte betala mer än det dubbla plus frakt för en Castrololja som inte är bättre, via postorder i Sverige.

Sist jag beställde från Levoil.de gjorde jag det på en torsdag och på måndag förmiddag stod paketet på trappan.

Mvh
Johan B

tb
100
tbang
320dA xDrive -12
Det låter utmärkt. Tack för tipsen!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
tbang: Jag tror att priset(Om det var Value Service-erbjudandet du nyttjade) du betalar, 2938 kronor, inkluderar olja i priset. Vet inte hur det ligger till om man får ta med sig egen olja men bäst är väl att fråga verkstaden antar jag.

Bra att våra oljegurus har hjälpt dig definera vilken olja du ska ha och vart man kan köpa den kostnadsgynnsamt.

Lycka till!
Asken
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Hold your horses här, här gäller der förmodar jag bil med partikelfilter??

då är det C3 klassning som gäller..Johan B, tänk på det, inte många märken som har den klassning, som gäller i verkligheten, den kan förvisso stå på många olika märkens förpakningar, men alla klarar inte kraven, i detta fallet är det bara Mobil och Castrols som har BMW`s välsingnelse.Aral SuperTronic är inget jag varken hört, eller tror Bmw godkänt..Men det går att kolla upp, jag skulle ju inte slå det i mina bilar.. anser att oljan är det sista man ska snåla med.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter And, det finns mängder av oljor som är BMW LL-04-godkända, inte bara Mobil och Castrol. Att BMW rekommenderar Castrol beror enbart på att de har ett sponsors-/samarbetsavtal.

Aral-oljan är för övrigt C3-klassad om du känner att du vill ha sådan klassning också utöver LL-04-klassningen.

Aral och Castrols oljor görs på samma "linor" i samma raffinaderier.

Jag skulle misstänka att "Aral" säljer mer motorolja per år i Tyskland än vad den totala motoroljeförsäljningen alla märken sammanlagt uppgår till i Sverige under samma period...så det är ju knappast någon "källarblandare" vi talar om! ;)

Håller med om att man inte skall snåla med oljan, men kan man köpa högkvalitetsolja från Tyskland för 50 kr/litern, anser jag att man är dum eller oinformerad om man betalar 200 kr/litern för motsvarande produkt i Sverige...

Mvh
Johan B

We
159
Weelie
435D GC-15
Håller en dunk ARAL SUPER TRONIC 0W-40 i handen just nu och visst är den C3 klassad och BMW LL-04. Även MB 229.31/229.51 m.fl. Eftersom jag också har en MB Vito är det praktiskt att kunna använda samma olja till bägge bilarna till ett pris som understiger 60:- litern inkl. frakt.
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jopovic, varför betala mer än dubbelt så mycket plus frakt för en likvärdig olja från en svensk internethandlare?

Mvh
Johan B

Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

C3 klassning är för bilar med partikelfilter, LLo4 är Bmw klassning.

Sen är det ju inte direkt sponsoravtal, utan Castrol och Mobil betalra mycket mycket pengar för att ta fram dom oljorna moptorfabrikanterna kräver och vill ha, så inte så konstigt att dom är dyrare, och att dom andra åker snålskjuts och kostar 50 litern, för oftast står där möter kraven på flaskorna, inte samma som om att ha biltillverkarens godkännande, sen är det så här med oljorna har spårmedel så minsta lilla tveksamhet om en garanti så är det kört om du har fel olja i men Johan kan du inte ta fram från BMW att dom godkänner den oljan Aral.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter And, det är inte riktigt så du skriver, till att börja med räcker det att oljan är BMW LL-04-klassad för att vara godkänd för att användas i BMW:s motorer.

Sedan har BMW och Castrol ett stort sponsor-/samarbetsavtal som följer med deras F1-satsning. Här pratar vi om stora summor pengar som även inbegriper "motprestationer" och andra samarbeten. Innan Castrolavtalet ingicks hade BMW ett motsvarande samarbete med Mobil.

Oljor är standardiserade basprodukter som är väldigt lika så länge de har samma klassningar och samma basoljor och det positiva är att produkternas kvalitet anges väldigt tydligt på förpackningen om man bara vet hur man skall tolka informationen.

Strikt kan man säga att motoroljor består av två huvuddelar, dels en basolja (eller blandningar av sådana) som utgör ca 80% av totalinnehållet, samt ett additivpaket som utgör resterande del.

Basoljor är extremt standardiserade produkter som det handlas internationellt med och dessa indelas grovt i fem basoljeklasser (där varje klass kan ha flera "underklasser") I-III som är mineraliska sådana, IV som är helsyntetiska PAO-oljor (som i sin tur är kemiskt sammansatta av de lättaste kolvätekedjorna från råoljeraffineringen), och sista gruppen V som är "övriga syntetiska basoljor" (kan var estrar, glykoler mm. - de flesta oljor i denna grupp används inte eller sällan i motoroljor).
Basoljor köper och säljer olika oljetillverkare ibland kors och tvärs mellan varandra beroende på aktuellt dagsbehov kontra tillgång, förutom att de säljer oljor till "blendare" som inte har egna raffinaderier (vilket är merparten av alla "oljemärken").

Additivpaketen tillverkas av ett fåtal additivtillverkare som kan räknas på ena handens fingrar. Mest kända är troligen Lubrizol och Mobil (som är ett av få oljemärken som har både additv- och basoljetillverkning "in-house"). Dessa tillverkare tar fram färdiga additivpaket som de säljer till de som "blendar" olja. Dessa paket fungerar så att de säljs med ett recept där man anger exakt hur mycket basolja det skall blandas med och exakt vilken typ/typer det skall vara - då får slutprodukten vissa egenskaper som automatiskt gör att de klarar vissa klassningar. Dvs. oljeblendarna behöver i princip inte själva testa slutprodukten utan garantin för att den har vissa kvaliteter står additivtillverkaren för så länge den är rätt blandad enligt deras instruktioner.

Alla oljeklassningar är "officella" så till vida att när ett bilmärke tar fram en egen oljeklassning måste man också ange exakt vilka laboratoriekrav (allt från viskositeter, TBN-nivåer, svavelhalter, sotbildning/visksositetsförändringar och andra egenskaper i exakt specificerade testmotorer under exakt specificerade körcykler etc.) man ställer på klassningen i fråga. Allt för att alla oljetillverkare skall ha möjlighet att ta fram en egen olja som uppfyller klassningen. Det är således INTE tillåtet att ta fram en klassning och sedan hålla kraven "hemliga" för att få en monopolställning i oljeklassningen!

När det gäller "biltillverkarspecifika godkännanden" finns det två nivåer, "approved by..." och "möter kraven".

Den förstnämnda är där oljetillverkaren låter bilmärket i fråga genomföra egna laboratorietester och sedan "sätta sin stämpel" på produkten - dessa tester är extremt dyra (biltillverkna tjänar stora pengar på sådana tester) en summa som jag har hört är att en mercedescertifiering kostar i runda slängar 500.000 Euro.

Den andra nivån är där oljetillverkaren tar fram en produkt som uppfyller och klarar kraven som finns i den officella klassningens specifikation, men inte låter biltillverkaren göra dessa tester själv.

Det är inte någon skillnad i kvalitetsnivå mellan dessa båda klassningar, utan bara en skillnad i att den förstnämnda blir "officellt godkänd".

Det finns säkert en senare officell oljelista från BMW, men i denna tråd finns i alla fall en där du även hittar Aral Supertronic 0W40:
Länk

Att BMW vill låta oss tro att deras bilar skär ihop om man inte använder Castrols oljor är en annan femma, på samma sätt vill ju t ex. Mercedes få oss att tro samma sak om man inte använder Mobils oljor... ;)

Mvh
Johan B

Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Hej!

Du måste skilja på en sak C3 klassningen följer inte automatiskt LL04 godkännandet, C3 är för bilar med partikelfilter.

sen hållar jag inte med dig ang sponsor mm, utan jag vet att det kostar en massa penga för oljebolagen, men deras vinning är ju att dom får fabriksfylla, och vinner så klart i andra o tredje led..

sen visst finns det oljor som bara stöder. och bilen så klart inte skär ändå. Men ska allt gälla så får man hålla sig till dom riktigt godkända produkterna. Tex vet jag att Mobil är det enda märkes som har Saab`s godkännande på TTID motorena, ändå går andra oljemärke ut och hävdar detsamma.

nåväl jag kör på dom två märke jag nämner i mina bilar har alltid gjort.

"godkända oljor" (?):
Länk

TIS Long Life info:
Länk

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.