|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Intressant tråd och ni skriver bra. Tack! Min E46 har väl kanske 50 mil kvar innan den "dör" då om man får tro artikeln. :-D Jag som är i tagen att hitta begagnad pendlarbil (gärna BMW) har börjat bli luttrad efter det antal annonser man hunnit åka på. Och jag får det bara bekräftat igen och igen - största hotet mot en begagnad bil är inte miltalet, utan det är föregående ägare. Beskådade en vagn idag med blott 9000 på mätaren, min 25-tusenmila Touring framstår som ett nybilsköp jämfört med denna. Obegripligt vad många människor (ägare) är "nollade" beträffande sina bilar. Det jag kan erfara med mig själv och en bil med 11-12 år och 25k mil på nacken är ju bara att jag blir mer lyhörd och observant. Och det är ju egentligen bara positivt att vara lite nojig. Man blir snabbare och bättre ute i tid med vissa symptom och hinner serva/byta/förebygga på ett helt annat sätt. /Sb. |
|
Om man tycker att en bil ser mer sliten ut än sitt miltal, så verkar det ju som att man kan ha rätt, då det verkar vanligt att mätare är skruvade... Niklas |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
För 7-8 år sedan sålde jag min Volvo 745 med 45000 mil på mätaren till en i trakten. Den rullar fortfarande. Det jag gjorde med den var att byta olja 2 ggr per år, mineral från Feltema iofs, men jag tror som Asken skriver att oljebyte är extremt viktigt för motorn. Karossmässigt så fanns det bara lite ytrost. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Finns väl 1 miljon orsaker som bestämmer respektive bils livslängd? Man kan säkerligen ta ett snitt på varje modell/märke,men att detta skulle generera någon specifik data är nog lite skevt ! Olika märken har olika ägartyper. Är man ett "Petrolhead" ja då vårdas bilen och intresset styr livslängden på bilen man äger. Är man helt ointresserad av bilen så påverkas livslängden likaså negativt. Sen påverkas bilvalet utifrån detta påstår jag. Den statistik som säkrast anger kvaliteten på respektive Modell/märke vill jag se,för så länge det finns mänsklig ägare i bilden så avgör skötsel livslängden. Sen detta med servicebok/stämplar.. Detta säger inget om bilen skötts korrekt anser jag ! Du vet inget om tvätt,vilken olja,vad som bytts egentligen. Fusket är utbrett inom bilverkstäderna i jakt på snabba pengar och vinster. Det enda som något så när avgör är egen service med dito kvitton,men även detta är ingen garanti.. Så tillbaka på ruta 1. En Hyundai kan hålla mer än statistiken visar med rätt service och vård. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.