|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
stephan735i: jag kommer inte ihåg exakta skillnaden men var något dom förändra. Så köpte du 05 koppling/svänghjul till en 06 motor eller viseversa så kommer det inte att passa. Åter till trådens så vela jag bara göra dig uppmärksammad på att de kommer och komma ett kopplingsbyte. Med de kanske du ska ta och förhandla om priset. Du kan känna att den börjar ta slut. Dock så får du gasa ur den rejält och känna på dom högre växlarna. börjar den bli slut slirar den. Kan vara lite svårt att testa de vid provkörning :) |
|
| Skulle vilja kommentera en sak. Kopplingen på M5 e60 är varken underdimensionerad eller ett "vanligt" fel. Den är stor som en pansarmina. Att säga att kopplingen måste bytas efter ett visst miltal som 8000 eller 10000 mil är helt felaktigt. Att kopplingar havererar beror enbart på att det finns ägare som tror att M5an är ett dataspel och leker med launch controlen alldeles för ofta. | |
|
Då var man bmwägare igen, grymme bil denna M5:an;-D Tyckte kopplingen kändes bra, inget slir eller så. Blir dock lite att öva på att få in tekniken med SMG-lådan då man vill köra lite mjukare. Låg oljenivå började lysa på vägen hem, fyllde på lite olja. Enligt säljaren så är inget gjort sedan servicen som var rätt nyligen. Inga läkage synliga. Kan det vara så att meken har fyllt på lite snålt med olja eller ska jag vara orolig över konditionen på motorn? |
|
|
Jag tror att motorn är helt slut och att du kommer åka på ett motorbyte Länk |
|
|
Baader hur kan du tro det? Laggie grattis till en grym bil :-) jag tror då inte motorn är slut. Något sånt lär märkas dessutom så drar dom olja vid lite hårdare körning. |
|
| Jag vill inte värka bitter men nästan 50 000 för koppling byte då skiter jag i vad det är för bil nästan men då skall fan svänghjulet vara av guld och lamellerna av granit. som sagt eftermarknads koppling i modell starkare än original kostar ju inte så mycket och på en M5 skulle jag lätt bytt till en sinter lamell med nån hård tryckplatta från sachs eller liknande | |
|
Laggie:Grattis till nya bilen! Angående oljeförbrukningen så hade jag läckage från min oljekylare. Se Länk Demonterade den själv och fick den svetsad och allt kostade 500kr. Mvh. Richard |
|
|
Hej dom drar lite olja så fyll på och så ser du ju hur förbrukningen ser ut framöver,jag får fylla på 1 liter mellan varje service om du vill ha något att jämföra med. @///535 power om du läser igenom tråden så ser du att ett kopplingsbyte inte kostar 50000 utan ca hälften av den summan. Folk bör även beakta att min forne m5 e34 3.8 kostade mig strax över 21000 för koppling och svänghjulsbyte 1998!!!! ,sen kan du inte byta till någon annan koppling än original utan modifikationer=stora summor om du har smg3 av uppenbara skäl, samt att en sinterlamell äter upp svänghjulet i ett naffs när bilen används i vardagskörning,tänker bilkö=värme vilket inte är bra för ett dubbelmasse svänghjul tro mig jag har prövat på 325an. Grattis till bilköpet mvh. |
|
|
Håller med ZORG. Även de V10:or jag har ägt har behövt någon liter mellan servicearna. Naturligtvis lite olika mycket beroende på körstil. Därmed vill jag bestämt bestrida påståendet ovan om att motorn skulle vara slut, även om jag antar att det inlägget är ironiskt menat:) Det där med att kopplingarna per automatik skulle vara slut vid drygt 8 000 mil är även det en skröna. Jag vet minst en svensksåld M5 E60 med endast en ägare som rullat 17 000 utan kopplingsbyte. Fick dock en gång rådet av en BMW-mekaniker att INTE köra SMG-lådan på dess mjukaste läge eftersom den då slirar igång bilen på tvåan vilket sliter mer på kopplingen än en tuffare start på ettan. |
|
|
Jag tackar för er fortsatta feedback! Jag läste runt lite och det verkar som att det är ganska stora variationer på hur mycket olja de drar, ska visst kunna vara en hel del utan att det ska vara problem. Det förklarar även varför oljemätaren har en sådan framskjuten position i informationssystemet. Jag ska kika efter yttre läkage och hålla koll på förbrukningen. Någon annan som hört något liknande det joholm säger, att lådan slits mer på mjukaste lägena? |
|
|
Laggie: har fått samma information av BMW som joholm så lägger alltid i andra läget innan jag åker. Kan även lägga i ettan när jag åker över farthinder för att slita så lite som möjligt. Ja de varierar mellan motorer men vanligast är runt litern men har även läst som du att de kan dra mer. |
|
|
Ringde och fick pris idag av Biliagroup på ett kopplingsbyte. 15000:- ska dom ha utan ev. rabatter. Vill man byta svänghjul samtidigt tillkommer 13500:- på priset. Så har nån betalat 48 000:- är dom rejält blåsta eller snackar i nattmössan..... Sen är det inga problem att köra uppåt 15000 mil med kopplingen OM man vet hur den skall behandlas. Glöm Streetrace mao! Starta INTE alltid på 2:an! där är 2 bra grundregler. Samt fösrök att inte fisa iväg hela tiden, en bestämd fot på gasen när du ska iväg. |
|
|
Finns billig komplett sats inkl svänghjul för under 10500:- Länk Sedan köper man en kabel tex Länk och nollställer växellådan så har man ny koppling för ca 11000:- Vem har sagt att det är dyrt att köra V10a? (Hoppas jag inte kommer behöva äta upp dessa ord...:) ) Mvh. Richard |
|
| Seriöst...vad är det för skitbilar? 15 starter så är kopplingen slut? Vad är det för idiot som programmerat lådan/kopplingen? | |
|
@ richo så fick man absolut inte göra på en bil värd 300pannor om man kollar tidigare i tråden ; ) |
|
|
Richo har fullständigt rätt... |
|
|
Ofta räcker det att programmera om kopplingen utan att byta den, med programmera om den menar jag -->justera in dragläge osv.. Det görs på ca 15 minuter med adapterkabeln som richo länkar till. Dock ej trivialt att lära sig använda/konfigurera INPA dock. |
|
|
Sen beror de ju på om man som mig numera ens vill skita ner fingrarna och lägga tid i garaget,annars tillkommer arbetet iaf på dom 11000 vilket borde sluta runt 18000. Vilket innebär att jag spar 3-4000 i mitt fall efter rabatter jämfört med att lämna bilen hos bmw på morgonen och plocka ut den på eftermiddagen och ha garanti på delar och jobb utan att lägga tid på något annat än överlämningen av nycklarna till bilen. Jag brukar resonera som så att har man inte råd ska man inte hålla på sen lämnar jag givetvis det uttrycket för fri tolkning. Alla är vi olika tur är väl de ha en bra dag :D |
|
|
Att skruva hemma i garaget är bara gratis för den vars tid är värdelös, min tid är dyrbar! Sen är det ju en helt annan sak om man tycker det är roligt att skruva för då är det ju en hobby... Ja nu har jag ju inget problem med min koppling, men får jag det så är denna tråden värd att leta upp igen! Men jag undrar över en annan sak, när bilen är helt kall, stått över natten, då låter den inte speciellt upphetsande på tomgång. För det första låter den lite som en diesel, men det har jag hört att den ska. Men det låter nästan även som om en rem är dålig, eller möjligtvis ett lager är lite dåligt. Men det borde inte försvinna då man antingen gasar lite eller då den blir varm? |
|
| Zorg: om man har råd eller inte tycker jag inte är relevant. För de flesta handlar det om att tänka ekonomiskt. Är så less på det uttrycket. Många trådar här handlar om pengar....värderingar, försäkringar, förbrukningar etc. Kan man spara en slant på att byta nåt själv eller liknande varför inte? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.