AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.760

Ska köpa M5:a E60, verkar denna vettig?

Sida 1 av 3
Hej på er!

Efter en stund med en Audi S8 så har jag letat ny bil och fastnat för en M5:a då jag aldrig ägt någon.

Skulle uppskatta mycket om ni kunde avråda eller godkänna denna bil?
Länk

Har bokat tid för en eventuell affär så hanskarna är kastade.
Hittar inget som avskräcker mig men vad vet jag... vad tror ni?
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Vet inget om bilen ifråga men eftersom den är tagen i trafik 050902 så är den nog inte av modellår 2006 utan 2005 istället. I normalfallet och fram tills några år sedan så bytte BMW modellår med bilar tillverkade från 1/9 och då denna var i trafik redan 2/9 så är den förstås tillverkad innan september.

Kanske inget avgörande för ett köp men kan ju bra att veta i alla fall...

/Arvid
Hmm, märkte inte detta, men det spelar nog ingen roll om inget skiljer från 05 till 06?

Priset tycker jag är ok iaf
so
48
soffe2
Galen m5 e60 -06
e55 amg kompressor -01
personligen tycker jag det är lite svårt med just dom miltalen då kopplingen behöver bytas mellan 8 - 10 000 mil och det kostar runt 50 000.

skulle nog hellre satsa på en som har en ny bytt koppling redan men det är min personliga åsikt.
50.000 för byte av koppling! Kan det verkligen stämma?

Inte enligt den här tråden iaf Länk
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Tillverkad 2005/07
8st ägare, varav 5st privatpersoner.
Sista ägaren har ägt bilen i 2månader och det finns ett lån registretat på den.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Hej jag ville bara kommentera om myten att ett kopplingsbyte kostar 50000kr......

2013-04-23 var jag med och hämtade ut en m5 och då kostade delarna på ett par kronors marginal,
Kopplingssatsen ca 7500kr , svänghjul ca 7200kr sen är det ju självklart även avdrag för eventuell rabatt på dom priserna.

Det brukar inklusive byte hos bmw sluta på 22-25000kr INTE 50000kr.

Jag VET kostnaden för jag har 2 bekanta som gjort det på sina bilar i år vilka jag varit med och lämnat/hämtat ut bilarna ifrån bmw.

Fakta slår alltid gissningar,jag menar ett forum är väl till för att hjälpa inte att vi ska "skrämma" varandra igenom att överdriva och prata ur nattmössan.
Till Laggie vill jag säga att m5 e60 är en fantastisk bil med bra prestanda och självklart ska du ta dig tid att kolla på bilen om den verkar vara det du letar efter,se bara till att du har ekonomi för underhållet vilket kostar en hel del mvh.
Jag tackar så mycket för er feedback, och fakta slår alltid myten!:-)

Jag är således än så länge fortfaranda på väg mot en M5a, min ekonomi är bra och efter att ha kört S8 i några år så har jag inga tvivelakigheter om att denna kommer att ytterligare öka på ägandekostnaderna och det är ok.
so
48
soffe2
Galen m5 e60 -06
e55 amg kompressor -01
48 000 gick mitt kopplings byte på förra sommaren så om ni fick de för 25000 får jag gratulera. kollade på 2 st bmw verkstäder här i Dalarna och båda var priser runt där.
so
48
soffe2
Galen m5 e60 -06
e55 amg kompressor -01
Glömde även nämna att den nuvarande m5:an jag har byttes kopplingen på bmw i segeltorp och där har jag kvitto på dom summorna.
Skulle aldrig avråda någon att köpa en m5:a e60 för det. sjuka bilar speciellt den jag har nu men man får köra med hjärnan då en ny koppling håller för ca 15st launch starter efter de är dom slut.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
soffe2 Ja då har du betalat ett sjujäkla överpris isf!! En kompis lämnade in sin m5 e60 touring på bmw auk verkstad för kopplingsbyte och fick betala kring 22-23k! Tror dom bytte svänghjulet oxå!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Man fick en kopplingssats med svänghjul för ca 13k från tyskland 2011, så arbetet för bytet kostar alltså typ 36k då? Om inte nu kopplingen har tokhöjts på 2 år förstås!
Kan man på något sätt känna att kopplingen är på väg at ge upp?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

En annan sak att beakta ang trådskaparens bil är att den fyller 8 år till hösten och då går maskinskadegarantin upp i rök hos dem flesta billigare försäkringsbolagen. Det finns dock dyrare alternativ/bolag som har 10 år så det kan va värt att kolla upp om man vill ha ett tryggare bilägande.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
///Mackan: Skulle säkert vara intressant för andra ägare att veta namnet på verkstaden som bara tar hälften mot vad alla andra tar.

Mvh
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Är folk okunniga/lata eller är det nå jävla hokuspokus att byta koppling/svänghjul på e60?
Tråkigt att man måste byta koppling efter 8000 mil men mångra gånger strular själva SMG enheten. Hände min väns BMW M5 med ca 5000 t mil.

Har det kostat 50 Tusen kan Bmw har bytt lite mer än Svänghjul samt koppling ?

I annat fall måste de ha blåst kunden rejält ??? 100 % överpris ? Åk dit och försök att få tillbaka pengar.

Undrar är det samma sak med M3 E92 ? Pdk ? Är själv sugen på en sedan (kanske off topic). De flesta säger ju att kopplingen inte tål launch mer än några fåtal gånger innan de ger upp.. Är det dumt att köpa en manuell ? Mindre delar som kan paja... Koppling kan man ju byta själv...

GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Cykeltjuv:

Den måste programmeras in ;) där av den höga kostnaden.

BMW M-POWER
so
48
soffe2
Galen m5 e60 -06
e55 amg kompressor -01
///mackan jag har aldrig köpt någon koppling privat utan låtit bmw verkstäderna sköta hela saken från början till slut. Vill inte hålla på beställa hemma egna saker då bmw förklarat för mig att det är olika kopplingar/svänghjul mellan 05 och 06, Om jag blivit lurad eller ej vet jag inte men har då aldrig haft något problem med sakerna efter och har kvitto. men vet du bmw verkstäder som gör det enbart för runt 25 helt klart så är jag väldigt intresserad av att vet vilken det är för framtida byten. Då jag inte är intresserad av att byta upp mig till v8 med dubbel turbo. Vill ha v10:an, så sjukt härlig motor :)

Cykeltjuv: köper man en bil för 300 000 vill iaf inte jag ha ett kvitto från tyskland på en koppling. Sen har svensson pulat in den själv. Man vill ju ha från en bmw verkstad så man vet att man fått rätt saker och det är gjort på rätt sätt. Det är min åsikt iaf sen om du tycker det är lika bra med ett kvitto på en koppling är upp till dig.
Schmiedmann tar 7500kr för kopplingssats och 11600kr för svänghjulet till M5 E60/M5 E61/M6 E63/M6 E64. Trots att etkn listar en förändring 4/06. Så har både svänghjul och kopplingssatsen samma artikelnummer före och efter 4/06.

Länk

Länk

Köper man på ebay i Tyskland kostar en kopplingssats €561-582. Svänghjul finns i Italien för €808.

Länk

Länk

Mvh Stephan
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
om du inte vill ha kvitton ifrån tyskland så kan du ju alltid spara pengar igenom att köpa delarna själv ifrån meca,mekonomen,etc och sen låta bmw göra bytet.
Orginaldelarna tillverkas av luk och sachs ifall någon undrar.

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.