|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej undrar om någon har provat det här ? Länk | |
| Jag har använt liknande när det kyler dåligt, funkar kalas. Men är systemet helt tomt måste det vakumsugas då det innehåller fukt som skapar problem. | |
|
ok hur gör man det då , kan man göra det själv ? såg att det fins något sådant Pro Dry Enviro-Safe Torkmedel för ditt ac system eller hur vacumsuger ja det annars ? |
|
|
Jag efterfyllde min SAAB själv för några år sedan och det har fungerat fint. Jag rekommenderar dig att läsa på mycket på internet innan du försöker dig på att fixa själv för det är rätt många parametrar att hålla reda på. Dessutom är det inte helt riskfritt att hantera köldmedia. I detta forum kan du tex läsa om R134a-burkar som exploderat när man gör fel. Det finns massor att läsa på internet om denna fråga. Se tex. Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk ... g-76361792 Länk ... type=&aq=f viewtopic.php?f=18&t=188891&hilit=r134a Länk Per L |
|
|
Här kommer de tre sista länkarna igen (förhoppningsvis fungerande nu): Länk Länk Länk Per L |
|
| Jag kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, jag köpte en slang med tryckmätare som va graderade i grönt rött och gult, fyllde med ACn igång till den stog på grönt typ :) | |
|
Det var ungefär så man skulle göra (ha koll på lågtrycket) med den sats som jag köpte också. Även om man också egentligen behöver ha koll på högtrycket så tror jag att man har stora möjligheter att lyckas bra med att bara ha koll på lågtrycket så länge det inte är andra fel på AC-systemet. På min SAAB 9-3 så har jag ett "fönster" på torkaren där man kan se hur köldmediet flödar förbi och det är till mycket stor hjälp. Om jag inte har uppfattat det fel så fyllde man förr i tiden bara mha detta fönster. Det har att göra med hur mycket och litet bubblor som syns i fönstret och under hur lång tid bubblorna syns efter kompressorstarten. Per L |
|
|
Här är ytterligare intressant läsning där man köper kylmediet r134a på BILTEMA och fyller näst intill proffsigt med ett manometerställ där man har koll på både hög- och lågtrycken. Länk Det finns förstås också massor av hemsidor hur man jobbar med och felsöker med ett sådant manometerställ. Tex: Länk Länk Per L |
|
|
Eller så betalar man en firma för att göra det, t ex betalde jag 1900 för felsök och fyll hos Mekonomen för en dryg månad sedan. Slipper riskera mig själv, miljö och får garanti på det hela. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
... men 1900 kr fattigare och fortfarande utan kunskap om hur man gör! Fast man kan ju bli lycklig i resten av sitt liv i alla fall. Per L |
|
|
1395 kr för felsökning och fyllning tog Vianor i Halmstad, när min svärmor hade dålig ac-kylning i sin bil för två veckor sedan. Det tog ca en timme och då var bilen uppkopplad mot en automatisk maskin som i princip gjorde hela jobbet helt automatiskt förutom in-/urkopplingen av slangarna. Den auktoriserade Toyota-verkstaden här i "byn" tog 1500 kr för motsvarande jobb på vår Toyota för några veckor sedan, då var det kvar 185 gram gas i systemet som skall ha 450 gram. Svärmors Renault hade ca 125gram gas kvar i systemet och den återfylldes 475gram R134a-gas. Båda bilarnas ac-system fungerar nu som tänkt. Frågan är hur kompressor mm. mår av att man "fulfyller" gasol i ett system som är gjort för R134a-gasen, bara för att få upp trycket i det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vem fyller systemet med gasol?! "fulfyller" kan man ju kalla det, men fyller man med rätt gas (som är en förutsättning) och med rätt tryck så blir ju resultatet exakt samma som om en verkstad skulle gjort arbetet 5 ggr så dyrt. |
|
|
Johan B: Vad menar du med "fulfyller" gasol? Ingenstans här ovan diskuteras det att fylla med gasol! Per L |
|
|
Tja, envirosafes produkt är i praktiken gasol... En metod som för övrigt även figurerar på t ex Youtube. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Enviro-safe funkade bra på en Saab 9-5 i vart fall, men då hade jag tryck kvar i systemet och toppade bara upp det som läckt ut efter 12 år... | |
|
Japmax: Hade du vetat något om ac gas tex r134a så hade du tackat killen som fyller gasol istället. Nu är det lite mer komplicerat än att skicka in gasol från macken. Men envirosafes gas fungerar utmärkt har fixat en 6-7 bilar med manometer, både låg och hög sidan. Dom har även spårvätska så du lätt kan felsöka. Gasol i ac systemet är i princip riskfritt och samtidigt bland det bästa ur natursynpunkt. Den som vill gotta ner sig i ac system och HC gas kan läsa den bra sidan. Länk |
|
| Jag beställde också ett kit från envirosafe och det funkade jättebra, räckte med en burk för att få fart på kylan igen. Tog bara typ tio minuter dessutom :) | |
|
en fråga om ja släpper in Pro Dry Enviro-Safe tömmer ja den helt då på köldmedie ? |
|
| Har du tillgång till manometer så fyll efter den. Annars börja med halva flaskan typ och pröva dog fram tills du får bra kyla i cupen. Är den helt tom kolla vad den rymmer och fyll på rätt mängd. | |
|
ja funderade på att köpa startpaketet och Pro Dry Enviro-Safe och Stop-Leak Enviro-Safe har en bmw e60 och vad ja kan läsa så ska den ha 800 gram |
|
|
Jag har precis haft min M5a på ac reparation. Den kylde men mest i början och sedan kylde den bara lite. Det visade sig att det var expansionsventilen som behövde bytas. Så tänkt på att det är inte alltid det bara är att fylla på och så kyler det bra sedan. Ac firman tömde och fyllde, tror det var 825 gram. Sedan fick dom tömma igen och byta expansionsventilen och slutligen fylla igen. Kostade 5200kr på en mindre ac verkstad. Mvh. Richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.