|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har precis gått och köpt en fullutrustad M3 E90 från 09. Dock märkte jag ett skumt problem med bromsen efter en stunds körning. Jag kände vibrationer från bakbromsen speciellt när jag bromsade i hög fart. Testade handbromsen, men fick inga bra grepp (rätt dåligt). Det var helt omöjligt att låsa bakhjulen. Det borde det ju göra med den maffiga bromsen. Självklart inspekterade jag bromsarna innan köp, och beläggen var absolut inte slut, skivorna var något nernötta på ca 1 mm per sida, men ansåg att det inte var någon fara. Jag skulle vara glad om ni kan svara på de följande frågorna nedan; 1.Kan det vara beläggen som spökar? På tanke av att jag inte kunde låsa bakhjulen med handbromsen. Kan de även orsaka vibrationerna? 2.Vilken toleransvidd har bromsskivan? så jag kan mäta och kolla om det är inom acceptabelt område eller inte? Hoppas på svar från kunniga folk här. | |
|
Handbromsen använder sig inte av bromsoket och dess belägg utan bromsbackar och själva skivan som trumma och är helt mekaniskt! Du kan mäta i fall skivorna har slagigt sig! Du behöver en indikatorklocka med stativ som kan fästa i en fastpunkt på bilen! |
|
| Hejsan ! Vad är det för färg och likande på din bil ? :) | |
|
Hej måtten står instansade på skivans "kant" dvs på kortsidan men annars ska måtten vara 24,0mm ny/22,4mm gränsvärde i bak 30,00mm ny/28,4mm gränsvärde fram, om inga ändringar har gjorts sen förra sommaren när jag skrev av den infon. |
|
| Magnlar: Hur långt har bilen gått? I bilens infomeny står hur mycket som är kvar av beläggen fram/bak. Angående ev vibrationer så beror det oftast på skev skiva och det är nog svårt att mäta sig till...har dock aldrig varit med om att det händer på en M3, iaf inte bak. Låter faktiskt som att det i ditt fall hade varit bäst om en mekaniker fick prova den. Mvh Peter | |
|
Vibrationerna berodde tydligen på obalans i däcken. Balanserade om alla 4 och problemet försvann. Dock fortfarande dåligt bett på handbromsen Beror säkert på kassa bromsbackar, och kommer att byta dom inom kort. Tack alla |
|
|
Med tanke på att handbromsen inte är dimensionerad för att låsa bakhjulen under färd (särskilt inte med så breda bakdäck som M3 har), kan du nog byta handbromsbackar tills du blir trött utan att det blir det minsta bättre. Handbromsen är enbart till för att hålla fast bilen när den står still... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Nja.. Sett några Youtube filmer där man sladdade runt M3an med handbromsen med 4 personer i. Verkar inte vara några problem alls. Kan dom, så bör jag också kunna.. |
|
| Tiff är ju inte vilken förare som helst...:-) jag har mycket svårt att tänka mig att backarna skulle va kass redan och att det beror på det. Manglar: du har väl kopplat ur dem elektroniska kopplen innan du leker? Annars beror det nog på det. Mvh Peter | |
|
Man behöver ju inte vara en Tiff för att kunna sladda lite med handbromsen. Även om det inte blir lika proffsigt kanske :) Nä faktiskt inte. Har inte kopplat ur antisladdssystemet å testa. Ska testa ikväll. :) |
|
|
Den M3an du sett med fyra personer skulle kunna vara ombyggd dvs att handbromsen är hydraulisk och använder bromsoken. Om handbromsen är i bra skick så borde det gå om man gör på rätt sätt men dina backar är säckert redan glasade. Jag tror inte det är någon idé att du byter backar heller för dom kommer säkert bli förstörda väldigt snabbt igen. Jag kör själv hårt men om jag skulle göra handbromsvändningar så hade jag byggt om bilen. Mvh. Richard |
|
| Magnlar ! Vad är det för färg och spec på bilen ? Vart köpte du bilen ? | |
| Då löser sig nog den gåtan ikväll Magnlar....det går ju inte ens att drifta ut baken i en rondell utan att antisladden är avstängd så försöka göra handbromsvändnig kan nog ge symptomen att den inte tar. Att handbromsen skulle va ombygd på bilen i testet verkar ju helt orimligt i mina ögon, bilen används i samma test i en jämförelse med Lexus IS-F och att bilen inte skulle va i originalskick känns helt orimligt/oärligt. | |
|
Peddan: Det låter konstigt i mina ögon. Handbromsen är ju helt mekaniskt om jag har förstått det rätt (vajer). Hur kan elektroniken agera och styra i detta fall? Hjulen låser inte sig även om man bara rullar bilen i 3 km/h. Hur är det på din M3 ? Eddie: Tyskimporterad mörkblå (nästan svart) metallic med 19' 220 fälgar. Full utrustad. Köpte i Jönköping! |
|
| Elektroniken känner av och motarbetar att hjulen låser sig/sladdar. Därför låser sig inte hjulen, antisladdsystem använder bromsarna/abs för att förhindra låsning/sladd. Har din bil M -drive så kan man ställa in individuellt hur känsligt systemet ska va. | |
| Richo: hur skulle det rent tekniskt vara möjligt att bygga om handbromsen till hydralik/oken bak? De vanliga bromsarna har ju ett system där kraften fördelas fram/bak när pedalen trycks ner och att samtidigt ha en handbroms inkopplad i samma ledning verkar omöjligt. | |
| Magnlar: Alltså när du kommer i full fart o drar handbromsen för att få sladd så tror ju bilen att du verkligen "har" sladd o elektroniken räddar dig/sladden uteblir. Prova ikväll om du vill med allt urkopplat så ska du se att bilen snurrar:-) se bara till att vara på en säker plats där ingen/inget kan komma till skada! | |
|
Peddan: Ja jag har M-Drive. Kör oftast med M-dynamik Mode. Ska testa på en stor parkeringsplats ikväll. Om du har elektroniken påkopplat, låser hjulen inte sig även om du krypkör i 3km/h ? |
|
|
Peddan: Vet inte exakt hur man bygger om eftersom jag aldrig gjort det men rent teoretiskt så är det mycket enkelt. En hydraulisk handbromsventil, en backventil på var sida och nytt rör på var sida kopplat med ett T-stycke in till ordinarie bromsok. Mvh. Richard |
|
| Hur går det med handbromsvändningarna Magnlar? | |
|
magnlar: Grattis till en kul bil! På vilken firma i Jönkööping köpte du bilen? Eller du kanske köpte den privat? Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.