|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har precis varit och köpt mig en 318D -09 och är jättenöjd! Men på vägen hem fick jag ett meddelande om att jag måste byta "brake fluid". Har aldrig hört talas om att man behöver byta detta. Är det vanligt att man ska det runt 10000 mil? Är det dyrt? Går det göra själv? Sen är ett dimljus sönder fram. Kan jag byta det själv eller är det verkstadsjobb? Magnus | |
|
Det är bytesintervall på bromsvätska på 2 år på BMW-bilar. Bytet kostar ca 600-700 kr på BMW. Jag antar att du menar själva lampan i dimljuset. Den byter du enkelt själv om du bara e lite händig. |
|
| Om du har i drive så kan du under Vehicle Information se när olika ellement i service programmet skall åtgärdas. Om jag minns rätt så saker som klotsar fram och back, olja, bromsvätska och liknande är inkluderade i listan. Det verkar dock vara ganska generösa intevaller. Min har t.ex. Det fet mästa i listan markerat för 2015 eller om 30000km....förutom bromsvätska som jag ska byta i September.... | |
|
Jag har iDrive så det var där jag såg det. Jag kom på sen att de bara visar komponenter och vätskor som byts på intervall där, så jag borde räknat ut att det var intervall på det också. Men ni sa att det kostar 600-700 kr his BMW, är det bara vätskan då eller är det med byte? Är Dimljuset en vanlig H7-lampa? Har tyvärr ingen instruktionsbok så jag kan inte kolla det där. Vet ni förresten om det går att beställa en instruktionsbok hos BMW för en 3-serie modellår 2009? |
|
|
Hmmm, kollade i instuktionsboken och man har listat alla glödlampor utom just dimljuset fram :-( ( jag har engelsk instruktionsbok och samma bil som du) men om du ska byta dimljus bak så är det H21W... |
|
|
600-700 kr är inkl byte. Instruktionsboken kan du köpa hos BMW. Din bil är såpass ny att det borde finnas kvar till den. När du ändå är på BMW och beställer boken och ev byte av bromsoljan, kan du ju passa på att fråga om dimljuslampan. Uppge bara ditt regnr så hjälper de dig. |
|
|
Tack för svaren! Då gör jag så att jag tar kontakt med BMW och kollar lite med dem. |
|
| Billigt :) Hade in min 5a på bmw förra veckan. 1990:- for bromsvätske byte totalt. Lite overkill men de kollar ju bromsrör/slangar systemets funktion mm. | |
| 2000 kr för bromsvätskebyte ?! Var lämnade du in den? | |
| Som ja skrev, hos BMW här i stan. Ju större desto dyrare verkar de som isf. | |
|
Förenade Bil, Malmö tillhör väl dyrare ligan också. Oljeservice 3000 betalade jag för några år sedan. Sedan måste du hyra bil, inga lånebilar där, ens över dagen. En sådan där skottkärra till Mini Cooper, som att vara på tivoli ung.. Det var väl utskick från BMW nyligen där oljeservice standardiserats till 1995 om jag kommer ihåg rätt. Eller kampanj just nu. Ystad Bilcenter tycker jag är justa att ha att göra med. Inga överpriser och lånebil över dagen. De tar väl 700-800 för bromsvätskeservice tror jag det var. |
|
| Karlskrona automek tar 600 SEK för BV byte. BMW verkstad vill ha mer än dubbla för samma job! | |
| Någon som vet vad de tar för bytet i Jönköping eller Nässjö? | |
|
Det stämmer att BMW i dagarna har lanserat sin nya prisnivå på servicar hos auktoriserade verkstäder som kallas "Value Service". Oljeservice från cirka 2000kr för 4 cyl för E39, E46, E6X, E8X och E9X. Mer info kan man hitta här: Länk För exakt pris på bromsvätskebyte får man nog kontakta sin närmsta auktoriserade verkstad själv för de finns inte angivna på infon. Mvh Asken |
|
|
@Asken - Intressant det detaljen med 4-cylindrig motor missade jag. Så M54B22 kanske kostar mer då. |
|
|
Nip: Det verkar som att 4cyl i E8X och E9X kostar från 1295kr och till E46 320i kostar det 1995 kr inklusive kupefilter om jag tolkar exemplen rätt Länk Enklast är nog som sagt om man ringer sin lokala verkstad så får man exakt på kronan och öret rätt:) Mvh Asken |
|
|
Jag skulle vilja påstå att det inte är nödvändigt att byta bromsvätskan så ofta. Sen går det att göra själv för priset av 1/2 flaska bromsvätska dvs 50kr. Det enda "specialverktyg" som behövs är en stump genomskinlig slang och en gammal läskflaska. |
|
| Gammal tråd men dax att byta bromsvätskan på min 520d,11..Förenade bil vill ha 1200kr.. Hur kan det vara så dyrt? | |
| Det är för att dom ska finansiera sina fina lokaler och all sin administration. Jag bytte bromsvätska på min E46 för något år sedan på min lokala verkstad. Det kostade 500 kr. | |
| Är det värt att betala Ca 1200 som han sa (kan lika gärna vara mer) pga av stämpel ? | |
| 1200:- e vad det BMW tar tyvärr. Beror väll på om du vill ha BMW stämpeln eller ej? Fristående verkstad säkert billigare. Men många verkstäder som fular sig o bara suger upp vätskan i behållaren. Så va vaksam!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.