|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft oturen att få min närmast fabriksnya bmw påkörd av ett oförsäkrat fordon. Bilen hade endast rullat 300 mil vid skadetillfället och var parkerad när påkörningen skedde. Föraren var minderårig och trafikförsäkringsföreningen tar på sig att ersätta kostnaden för reparationen. Tyvärr vägrar skaderegleraren (på bmw originalförsäkring) att reglera skadan genom att byta den skadade frontspoilern. Han vill istället spackla repor och jack i spoilern innan lack. Jag vill ha ett byte för att säkerställa att bilen blir 100% återställd. Hur skall jag gå till väga? Tror ni spackel är en fullgod lösning på en närmast fabriksny bil för 500'kr? Mycket besviken på försäkringsbolaget som enligt reklamen "endast byter med originaldelar".. | |
|
Hur stora är skadorna? Är det genomslag i plastspoilern? Sprickor? Eller är det mest färgskrap? Det är ju så här: Har verkstaden ansett att det går att laga spoilern med fullgott och perfekt resultat så är det ju just för att det går att laga spoilern med fullgott och perfekt resultat. Vilket ju innebär att du inte kommer att se någon skillnad - är du missnöjd efteråt så är det ju bara att klaga hos verkstaden som inte gjort ett bra jobb? Eftersom de bara vill spackla och lackera om den så är jag benägen att tro att det mest är färgskrap och det går alltid att laga om det bara är plastdetaljer. |
|
| Även om det är ett genomslag/sprickor i plasten går det att laga med fullgott resultat. | |
|
"Tyvärr vägrar skaderegleraren (på bmw originalförsäkring) att reglera skadan genom att byta den skadade frontspoilern." Jag antar att detta är ditt försäkringsbolag om så är fallet varför ska de stå för ersättningen av skadan då du inte är vållande? |
|
|
Helt normalt att man lagar om det går! Sprickor plastsvetsas, och repor kan även de läggas igen med plast, eller spackel! Precis som på plåt, de bucklor och repor som går att laga, dras ut och spacklas! Vad hade du förväntat dig? Om skadan hade varit lite allvarligare så att chassit hade behövt lags typ krökt toppen på ett ramben eller liknande, hade du förväntat dig en ny bil då? Hur skulle försäkringspremierna sett ut då? Däremot kan du kolla i skadekalkylen vad som står, står de rep eller byte? Kan ju vara så att skadeverkstan gör en fuling, skriver byte och väljer att laga för att öka sin vinstmarginal! Då ska de helt klar ändras till lagas! |
|
|
Jag köpte en beg m-front för ett tag sen som hade pdc hål fram vilket jag inte har någon nytta av då jag endast har det bak. Jag bad lackverkstaden lägga igen hålen innan lack. Resultat blev ruskigt bra. Är omöjligt att de att de varit hål där. När jag hämta fronten så sa han att de är superviktigt att underarbetet blir 100% annars är risken stor att de "sjunker in" med tiden och lagningen kommer synas på nära håll. Det jag vill komma fram till är att lagar dom din front i stället för att byta ut den och dom gör de 100% bra kommer du inte kunna se någon skillnad på om dom lagat eller bytt ut till en ny front. |
|
| Glöm inte att du har garanti på lackjobb utfört av BMW. Råkade för många år sedan ut för en parkeringskada där lacken blev flammig efter ett par veckor. Verkstaden fixade det utan snack på garantin. | |
|
Tack för er input. Alla säger ungefär samma sak, dvs att det går att laga och det klart det går att laga hål o sprickor men bilen är då som jag ser det inte längre ny utan upplagad. Trafikfösäkrinsföreningen ska betala och jag tycker allt annat än en ny spoiler är orimligt på en bil i denna pris och försäkringsklass som endast rullat 300 mil. Men man lär sig med tiden vad försäkringsbolaget menar med att man endast byter till originaldelar. De kunde då i reklamen lagt till att man med detta vanligen menar spackel eller begagnade delar från skroten i de fall bolen är mer än tre år. Man lär sig den hårda vägen som sagt.. |
|
|
Det en bra försäkring gör är att se till att din bil ser ut som före skadan. Om sedan reparationen medför lagning av befintlig M-spoiler eller utbyte av den, det måste vara upp till den proffessionella bedömningen av de som reparerar skadan. De måste även lämna en flerårig garanti på utfört jobb att du som kund inte kan se skillnad på resultatet även nästa år. Sen att det känns "bäst" för dig att få en komplett ny M-framspoiler är en annan sak även om jag förstår din känsla. Lycka tilll och hoppas att det löser sig till det bästa! Asken |
|
|
Fick Porschen påbackad av dragkroksförsedd bil tidigare i våras. Grr. Den enda dag då jag var tvungen att parkera på gatan dessutom. Blev en liten spricka på några centimeter i plasten. Detta fixades hos Porsche Center Syd och deras underleverantör med just plastsvets och omlackering. Resultatet blev 100%-igt och jag skulle inte nöjt mig med mindre. Dock förstår jag att det känns extra retligt på en nästan ny bil. |
|
| Har du vagnskadegaranti kvar på bilen måste dom sätta på nya delar. | |
|
Intressant påStående. Bilen endast 4 månader gammal.. Var hittar jag argument som visar att endast bya delar gäller vid vsg? Toppen om du har ett bra svar jag kan använda! |
|
|
Intressant påStående. Bilen endast 4 månader gammal.. Var hittar jag argument som visar att endast bya delar gäller vid vsg? Toppen om du har ett bra svar jag kan använda! |
|
| Har jobbat som skadereglerare/servicerådgivare på bmw verkstad , gjort kalkyler på skadade fordon ,går det plastreperera skadan gör dom det! Om inte MÅSTE dom byta ut delen till nytt! om du har vagnskadegaranti på bilen. Den person som säger annat har fel , va på dem. | |
|
"Har jobbat som skadereglerare/servicerådgivare på bmw verkstad , gjort kalkyler på skadade fordon ,går det plastreperera skadan gör dom det! Om inte MÅSTE dom byta ut delen till nytt! om du har vagnskadegaranti på bilen. Den person som säger annat har fel , va på dem." Du säger ju i princip det som försäkringsbolaget vill göra, plastreparera skadan |
|
| Går det plastreperera gör dom det ! om delen skall bytas ut så måste dom sätta på ny del, det är servicerådgivaren som bedömer, om han vill plastreperera välj en annan verkstad! du kan fråga den andra verkstaden rakt ut " hur har du tänkt åtgärda spoilern " det är en ny bil jag vil att man byter ut spoilern till en ny kan du säga. | |
| Vill han få den bytt mot en ny får han slanta i mellan! Har en verkstad avgjort att den går att laga så ska den lagas! Försäkringsbolaget kommer också bli fundersamma om de får in an annan skadekalkyl som ser annorlunda ut! | |
| Skit snack den nya verkstaden säger bara att det inte går att reparera så monterar dom en ny punk slut. " om servicerådgivaren bedömer att det inte går att reparera ". På en begagnad bil som inte har vagnskade garanti söker man begagnade delar på skrotar hitta rman inte delen monterar man ny, vissa verkstäder söker ENBART hos en auktoriserad skrot finns delen inte där monterar dom nytt. | |
|
I slutänden bedömer skaderegleraren på försäkringsbolaget vad som skall göras utifrån bilder och kalkyl. Det är inte svårt att bedöma utifrån bilderna att en lätt skadad stötfångare blir billigare att laga än att byta och så lär det bli. En stötfångare med "repor och jack" kostar någon 1000-lapp att laga medans en ny säkert kostar 4-5000:-. MVH Christofer |
|
| Stora seriösa verkstäder har autosvar på kalkyler från försäkringsbolag dom granskar det inte. | |
|
Vad menar du med stora seriösa verkstäder? Seriösa verkstäder byter inte en lätt skadad stötfångare som är bra mycket billigare att laga med fullgott resultat. Dessutom handlägger försäkringsbolagen kalkylerna på olika sätt... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.