AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
23.838

Frågor om utlovad Internetuppkoppling i nyköpt begagnad F11

Sida 2 av 2
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
viola19: Det är olika saker. Är inne på samma linje som Narvselius. Nu när vi har samma tjänster i Sverige så måste den rätta vägen vara att behålla uppkopplingen via SIM-kort men få det omkodat så det fungerar i Sverige. Att koda om till enbart anslutning via smartphone, är att gå tillbaka. Det stora problemet med äldre svensksålda bilar är nämligen att de saknar delen med SIM-kort i bilen och därmed inte kan uppgraderas till ConnectDrive tjänsterna.

Nu är hela ConnctedDrive konceptet uppdelat i olika delar, men "online" delen med fjärrstyrning via BMW app/portal och appar/internet browser i bilen är den som behöver justeras. Övriga bitar med ihop koppling med BMW-ready appar i smartphonen via USB, borde fungera utan ändringar.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Här kan man läs vilka värden man ändrar.
Länk
vi
10
viola19
525dX -12
Damean: Du nämner ett par personer i ditt inlägg tidigare. Hur menar du att jag skall "kontakta" dessa? Är de medlemmar på detta forum (och hur söker jag isåfall fram dem för att messa dem) eller finns de i något annat forum (typ på Bimmerfest)?

Kabel är införskaffad.. Jag är dessutom programmerar (till yrket) så jag hyser en god förhoppning om att detta skall kunna gå bra. Naturligtvis inte "BMW parameter-programmerare" men väl tämligen tekniskt lagd. Kanske blir en lite "programmeringsguide" i PDF-format när man är klar (om allt går vägen.. :)
Viola hur gick det med detta ?
d-
38
d-power
BMW 530iM/6 M-sport -13
Mercedes E220 CDI AMG -12
Min F11 är av modellår 2013 tillverkad 21.09.2012.
Har fått internet att fungera, men inte ConnectedDrive med allt vad det innebär.
Uppdaterat till senaste programvaran via USB och det står ConnectedDrive i idrive,
men får det ändå inte detta att fungera.

Går heller ej att lägga till fordonet i ConnectedDrive portalen på internet med följande felmeddelande:

"DET GÅR INTE ATT LÄGGA TILL FORDONET TILL DITT KONTO I PORTALEN.
För närvarande kan inte något meddelande med en säkerhetskod skickas till ditt fordon.
Kontakta kundtjänsten för BMW ConnectedDrive om du har fler frågor."

Vad jag förstår så har bilar tillverkade från och med 07/2013 inbyggt sim-kort men ej innan. Således inte min bil.

Så frågan är, kommer dessa funktioner inte att fungera på min bil eller går det eventuellt att uppdatera eller komplettera med något tillbehör?

Bilen är svensksåld och utrustad med bl.a. följande tillbehör.
S609A Navigation system Professional
S614A Internet preparations
S615A Expanded BMW Online Information
S6AAA BMW TeleServices
S6ABA Control for Teleservices
S6NKA Link for Bluetooth and USB device
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
ConnectedDrive kräver ju ett abonnemang, och det borde väl inte gå att köpa om bilen inte har hårdvaran som krävs. Vilka funktioner är du ute efter?
vi
10
viola19
525dX -12
Mitt ursprungliga problem var att min "svensksålda" PremiumSelection bil som jag köpte på Förenade Bil i Malmö inte alls var svensksåld. De hade köpt den "lätt" beg. (6 månader, 1500 mil, typ) från det tyska återförsäljarnätverket genom generalagenten och den var därmed inte "direktimporterad" men dock inte svensksåld. Jag har en s.k. combox av tysk variant vilket är grundproblemet för mig. Den har en en inbyggd SIM som bara fungerar i Tyskland (och ingen annan stans). Detta fattar inte återförsäljarna i Sverige (som generellt inte fattar mycket om något utöver en CD-spelare i en BMW, nuförtiden).

I moderna versioner av desa system (som jag tror är 2013-06 och nyare) så går allt detta via thetering i mobilen (d.v.s. din mobil används som uplink för kommunikationen). Betydlgt smartare..
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Det är ju tvärtom, man har gått ifrån BT tethering till att allt går via bilens SIM.

I nyare bilar verkar det omöjligt att fulkoda in internetfunktioner eftersom det inte går att använda tethering.
vi
10
viola19
525dX -12
OK. När jag köpte min bil 2012 så fick jag en option som hette 633. Denna var med inbyggd SIM men för tyska marknaden. Jag "borde" haft option 644 istället som var samma funktionalitet (från ett användarperspektiv) men där uplänken till internet skedde via min telefon (som ju ändå alltid är sammankopplad med bilen). 100% smartare såklart. Dessutom behöver jag inte skaffa ytterligare ett abbonemang (hos någon, teleoperatör eller BMW).

Summa summarum är ändå att alla dessa fuktioner är så dåliga (iallafall i min BMW) att man ändå vill göra allt via telefonen direkt. Jag bara lever med att detta inte fungerar i min bil. Det enda som jag tycker är synd är att det nu inte går att spåra min bil om den blir stulen (via dess gps etc. och internetuplänk). Det hade varit att föredra.
d-
38
d-power
BMW 530iM/6 M-sport -13
Mercedes E220 CDI AMG -12
Vill bl.a. få "Remote services" att fungera samt ConnectedDrive appar som Spotify, internetradio m.m.
Men kan som sagt inte ansluta till ConnectedDrive. D.v.s. kan inte få någon aktiveringskod.

Vad är det som fattas i mitt system?
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
viola19: Eftersom SIM-alternativet numera är det som gäller i Sverige så kanske det går att byta ut kortet i din combox till ett svenskt? Man kan tycka att BMW borde stå för det eftersom dom har sålt en bil som inte fungerar fullt ut..

d-Power: Verkar konstigt att den försöker skicka en aktiveringskod till en bil som inte har något SIM-kort. Vet dock inte hur det "borde" funka i ditt fall.

Det finns ju hur mycket att helst att läsa i detta ämne på t ex bimmerfest, men man får ta allt med en nypa salt eftersom det varierar hejvilt mellan modeller, årsmodeller och inte minst marknader. Och vad alla SA-koder verkligen innebär är det nog inte många som förstår ens i München..
Kan man byta ut sim-kortet? Hade inte Bianca här på forumet fått igång nått sånt här ?
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Stå på dig mot Förenade Bil! Du har ju ändå köpt en bil som kostar en del så det minsta man kan kräva är väl att det ska fungera? Det har ju tex säkert används som försäljningsargument av Förenade Bil.

För jävligt!
När bilen är reggad som tysk i connected drive så går man in i connecteddrive portalen på BMWs hemsida och reggar sig där. Knappar in sista sju i chassinummer och då mailas det en kod till bilen. När du knappat in den så blir bilen svensk och allt funkar klockrent. Har själv gjort detta på en X6 och det funkade klockrent. Behövs inte manipuleras med någon mjukvara.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.