AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
23.839

Frågor om utlovad Internetuppkoppling i nyköpt begagnad F11

Sida 1 av 2
vi
10
viola19
525dX -12
Hej!

Jag köpte en s.k. Premium Selection bil av Förenade Bil i Malmö. En ganska fett spec:ad 525dX Touring. Den var "svensksåld" och den var en tidigare säljchefs tjänstebil. 2500 mil. Ca. 9 månader gammal. Bra pris.. Nybilsgaranti, vagnskada etc.
Kändes bra.

Dock när jag köpt den och efter någon månad försöker använda funktioner såsom Internet (BMW Online), Teleservices (SOS, Concierge service, Apps etc.) så visar det sig att detta inte går. Jag åker till en BMW-handlare som ligger närmare där jag bor och ber om hjälp. Där får jag, efter en kontroll och mjukvaruuppgradering, veta att:

Trots att jag har:

6AA
6AB
6VC
612
614
615
616
...så fungerar inte Internet i bilen.. Det är ju precis allt man kan ha i ”internet-väg” i en BMW typ.

Detta beror då på att jag har ett integrerat sim-kort i min bil (vilket är något man har i Tyskland/Frankrike/UK etc.) vilket i sin tur medför att man inte kan nyttja tjänsterna i t.ex. Sverige för där skall man koppla upp bilen medelst sin mobiltelefon. Och detta GÅR INTE ATT PROGRAMMERA OM!? All hårdvara finns där men man får inte ändra detta på en befintlig spec.!?

Dessutom får situationen löjliga följer såsom att man inte kan spåra bilen om den blir stulen (vilket ju är ett reellt problem med BMW) för den spårning som finns i den fungerar inte sedan man uppdaterade programvaran i bilen och "försvenskade" den..

Tvärt om är det nu så att om man t.ex. trycker på SOS-knappen i taket (provade faktiskt till slut) så ringer den nu upp 112 (istället för BMW Road Assistance) vilket ju i sig är helt meningslöst. Framför allt eftersom man kommer till en växel där man måste trycka '5' om man verkligen är i nöd och i detta läget går det inte att trycka på ett skit i bilen (den är inte i vanlig "telefon"-mode). Samtalet görs med den inbyggda sim:en eftersom nödsamtal alltid är gratis.. Man kan alltså inte trycka på 5 och man kan inte 'lägga på' (det är ju ett nödsamtal). Fint!

Här har man alltså köpt en BMW med all tänkbar utrustning (för att man vill ha det) och sen fungerar i princip ingenting för att bilen "egentligen" är import. Premium selection var det. Förenade bil säger bara att "det kan vara så med vissa bilar ifrån Tyskland".. Det var fan inget snack om Tyskland när de sålde bilen till mig.. :)

Någon som vet om man kan göra något åt detta eller någon som hamnat i samma situation själv?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
"Det kan vara så med vissa bilar ifrån Tyskland" är ju ett hårresande svar! Upplys din handlare om att alla 5-seriebilar kommer från Tyskland!

Jag skulle kräva en kraftig kompensation då bilen defacto saknar den utlovade funktionaliteten, vägrar dom så kontakta ARN.

BMW bygger fantastiska bilar med säljorganisationen i Sverige är ett stort skämt, så långt ifrån premium man kan komma!
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
För övrigt är jag säker på att det går att koda om, men du får nog vända dig till någon BMW-hacker på det utlänska forumen för hjälp. Det skulle nog hjälpa om du hittar en likvärdigt specad svensk bil där man kan läsa ur konfigurationen för att jämföra parametrar etc.
vi
10
viola19
525dX -12
Jo.. Firmor som Bimmer Tech etc. säger sig kunna lösa det för €200 men det kan ju patetiskt att man skall behöver gå till en "hacker" för att få sin "nästan nya" BMW, köpt av BMWs aukt. återförsäljare, att fungera som den skall..

Detta "problem" är symptomatiskt för alla bilar som har 633 istället för 644 för kommunikationen.. D.v.s. _många_ bilar.. Det beror i grunden på att de har SIM-kort inbyggt vilket är spärrat i Sverige och att de därför inte kan kommunicera med nätet. I Sverige så får men 644 istället. En enklare version som enbart förlitar sig på att man har en smartphone med tethering-möjlighet (vilket ju oifs 99% av alla som har en sådan här bil också har). Mycket bättre enligt mig. Man slipper ha två "abonnemang" etc. Det hela handlar ju bara om "hur" bilen kopplar sig mot internet..

Detta borde ju för f-n vara en kryssruta i konfigurationen i bilen. "Use Bluetooth for internet access" eller "Use internal SIM-card/modem for internet access". Hur f-n kan man ens komma på idén att "hårdkoda" detta..!?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har samma problem på min 730d. Störde mig som fan på det i början, men skiter i det numera.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har löst det problemet genom att ha en adress i Tyskland där fakturan skickas. Online och Assist fungerar fint i min E61'a, som jag hämtade i Hannover med ett tysk simkort i. Dock kostar det EUR 200 / år.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ingen vidare bra reklam för BMWs premium selection.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Dom har väl kört igång detta i Sverige nu? - (fast med engelsktalande assistans)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
jag menar alltså med roamingavtal som täcker sverige.
vi
10
viola19
525dX -12
Detta stämmer men det kommer ändå inte att fungera på min bil (t.ex.) för den är "kodad" som tysk enligt uppgift ifrån BMW... :)

Det är troligen bara programvara som är "fel" men BMW och kundservice du vet.. Bara hitta någon som kan något alls om detta i Sverige är ju ett skämt..

Så blir det när man köper "svensksålt" av BMW Group i Malmö med vangskada och allt.. Det är PREMIUM det!!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
För djävligt.

Bmw ska självklart åtgärda det eller kompensera bums! Du har ju kvitto på att du köpt funktionaliteten. Inget snack.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Just ConnectedDrive-relaterade tjänster är lite råddigt om man köper en bil utanför Sverige och vill använda den här, just eftersom mycket av det som är tillgängligt i ex Tyskland hittills inte fungerat här.

Anledning är dels tillgången av tjänster och dels vad man prenumererar på. Alltså, att ha en viss tjänst installerar/aktiverad betyder inte att den automatiskt fungerar. Det skall betalas ett abonnemang också... Exempelvis, om viola19 vill ha Internet i bilen måste denne ha tjänsten 6AR tillgänglig i bilen, och dessutom aktiverad för svenskt bruk - annars skiter det sig.

De ConnectedDrive-tjänster man kan få på ex "tysktalande" bilar är
6AE - TeleServices
6AC - Intelligent nödanrop
6AK - ConnectedDrive Services
6AN - Concierge Services
6AM - Real Time Traffic Information
6AR - Internet
6AP - Remote Services
6FV - Online Entertainment

Hittills har vi haft nästan nada i Sverige av ovanstående, men nu verkar man kunna använda de flesta av dessa tjänster även här; bara Online Entertainment är inte tillgängligt. Men - man måste abonnera på de flesta av tjänsterna.

Att ConnectedDrive lanseras nu även i Sverige verkar vara en nyhet som kanske gått vissa försäljare förbi?

----
BMW CS #6212
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
I detta fallet tycker jag det är självklart att BMW måste åtgärda bilen så att den fungerar så som det är tänkt i Sverige.
Vad jag förstår så hjälper det inte att ConnectedDrive är igång i Sverige eftersom comboxen är anpassad för Tyskland. Jag har samma problem och har fått just detta svar från BMW. Lösningen med ett tyskt abonnemang skulle kanske fungera men känns både dyrt och lite osmidigt.
Precis som någon nämnt känns det som otroligt osmidiga lösningar som strular till det för konsumenten. Men jag är luttrad... Har försökt hitta en snapin-lösning till min Samsung Galaxy S3! :-(
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Hej, jag har samma problem. Hur löste det sig för er?
da
280
damaen
M135i xDrive
Skaffa esys och token så kan ni programmera om så att egen mobil används
vi
10
viola19
525dX -12
damaen:

Kan inte du messa mig med lite info om vad jag behöver för att göra detta?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om man kodar om bilen, försvinner BMW Assist. Men man kan fortfarande använda BMW online samt Internet. Lite bökigt verkar det vara, då man ska in i styrenheterna och leka lite. Funderar på att göra det på min också, när mitt prov på BMW Assist upphör (har det nu genom en tysk BMW ÅF där jag köpte bilen).
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Hm. Undrar om vi pratar om samma sak här?

När jag fick min bil från UK så var hela "ConnectedDrive" inställt på UK, naturligtvis. Efter att ha fyllt i ett formulär från BMW SE så var det klart på ca tre veckor - allt funkar och bilen är nu "svensk" så att säga.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
184
Kalle m3
G32 640i GT beställd
535d Xdrive M-sport -16
520d Xdrive Touring-14
M3 -09 Cab
Alla mina funktioner fungerar förutom internet.
vi
10
viola19
525dX -12
Narvselius:

Du har en lite nyare bil än mig (min är en 2012:a). Jag tror att hela "online"-biten blev uppdaterat 2013 (d.v.s. kort efter att min bild tillverkades) och jag tror att man till stor del gått ifrån inbyggda sim:ar och kör nästan uteslutande med tethering/via smartphone nuförtiden).

Dock har jag hört ifrån olika personer att det går att göra som damaen säger. Att man kan koda om bilen att "uppföra" sig på annat sätt än den är kodad ifrån början. Det finns troligen inte en massa varianter av comboxar etc. hårdvarumässigt utan mest troligen är det en och samma i alla bilen som har denna option.

Hur som helst så tycker jag att BMW är dåliga på att sköta detta och i stort saknar kompetens på området. Såklart finns det folk på BMW (tillverkaren BMW) som förstår och designar dessa system men ute i återförsäljarledet är det betydligt klenare.

Tycker mig se samma sak när de skall reparera saker nuförtiden. De kopplar in en dator, får en felkod i retur - sen byter man hela rasket. Ytterst sällan man faktiskt förstår vad felet är.. Fick hela mitt låssystem utbytt på min förra 5-serie. Hur stor sannlikhet är det att det är fel på _hela_ (samtliga dörrars) lås och allt. De bytte kablar och cylindrar och rubb och stubb när min keyless entry strulade.. Såklart löste det inte problemet alls (vilket i slutändan visade sig vara en trasig/klämd kabel i motorrummet). Kostade mig 19.000 sek dock (vilket jag iofs fick tillbaka när de insåg hur jävla uppfuckat hela ärendet var..).. Tröttsamt.. Minst sagt..
da
280
damaen
M135i xDrive
Du behöver en enet-kabel (ebay), programvaran E-sys (kontakta shawn sheridan) samt en token (kontakta fxxtokenmaster). Total kostnad några hundralappar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.