AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.725

AC Blåser kallare vid vänstersvängar?

Sida 1 av 2
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Min AC Blåser kallare vid vänstersvängar?
Är det någon som varit med om något liknande. Hur kan det bli så här.

Hade den kylt på lika bra som i vänstersvängar (och ca 5 sek efter) så hade jag varit grymt nöjd med den.

skiro
323ciA -00
Likadant i min bil.
Det är inte bara så att du får ett stråk kallare luft på dig från munstyckena under svängen men normalt missar dig lite annars

Luften fortsätter i exakt samma riktning och fart som den lämnade ventilationsmunstycket och vrider sig bilen (vilket det gör i en sväng) under tiden den vandrar i luften innan det träffar inredning och förare så kommer man från förarens perspektiv uppfatta att luftströmmen flyger krokigt och kanske med något ändrad styrka i bilkupén, medans om man skulle sätta bilen på en karta, plotta rörelsen och räkna vektorer på varje enskild luftpartikel medans bilen rörde sig i kurvan så skulle dess rörelse vara helt rak tills det krockar med någon inredningsdetalj/vägg/föraren.

Bland dom första som fundera på sakerna på ett strukturellt sätt hette Bernoulli och var en mycket viktig gubbe när det gäller att finna ut hur man gör flödesberäkningar (och tex varför en flygplansvinge har lyftkraft i luftströmmar och även dom som trimmar motorer med turbo och kör i flödesbänkar bör ge en liten tanke till honom) och inom termodynamik på början av 1700-talet.

Man skall ha klart för sig att dom här gubbarna funderade på saker som inte ännu existerade i några tillämpningar och enbart med papper och penna och som resulterat i produkter och användningsområden som vi nu tar för givet att det bara fungerar.
sk
83
skiro
323ciA -00
Coolt!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Bernoulli's "lag" om lyftkraft är ju ganska ifrågasatt numera så det är en sanning med modifikation :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

hur noga skall man titta?

Bernoulli's och tex. maxwell ekvationer. beskriver inte hur det faktisk fungerar medan det beskriver orsak och verkan i macroskala så pass bra att man ingenjörsmässigt kan konstruera saker med hög precision.

Maxwell ekvationer används i alla EM-simulatorer inom radio och elektronik både på 2 dimensioner och 3 dimensioner från intergalaxiska avstånd till nm avstånd på ett chip och har fungerat mycket exakt - men den förklarar inte hur det fungerar! Om man funderar på detta så är förmodligen kvantteorin mer exakt - dock är ingen helt säker på det heller... ;-)

Detta gäller förmodligen Bernoulli's lag och många andra lagar som är essentiella i ingenjörsnivån men där en teoretiker skulle kalla dessa för just 'tumregler' och inget som förklarar exakt.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Finns väl knappt en enda ingenjör inom flygindustrin som använder Bernoullis lag seriöst numera.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

En möjlig orsak är lite slitna lager i kupéfläkten. Varvtalet på fläkten kan ändras lite när axeln åker lite i sidled när man svänger, fläkten är monterad på tvärs i bilen.
Samma anledning till att man ibland hör gnissel från fläkten vid sväng, har varit uppe några gånger tidigare.

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Tack för alla fina svar och teorier.

Inbillning är det inte... Det är heller inte luften som ändrar riktning (håller handen precis framför och upplever stor skillnad i eller precis efter svängen.

Folkes teori låter inte helt osannolik. Dock är fläkten bytt i våras, dock till en ganska ljudlig piratvariant så jag skulle nog kunna försöka lyssna om varvtalet ändras.
Är dock tveksam eftersom det verkligen känns som att kylan ökar, inte själva luftflödet.

Jag tänker lite på den där tempsensorn som sitter i clima panelen.. borde finnas 2st till.. Kan det vara glapp eller liknande så dessa påverkas vid kurvtagning till vänster?

Förutom sensorn som sitter i panelen och suger kupéluft så arbetar systemet med flera olika tempsensorer inne i kyl/värmepaketet, sensorer för uteluft och för kondensortemp/tryck mm. Men systemen är långsamma, inget som ger en förändring på en sekund precis... det hade varit enbart jobbigt när man kör när t.ex uteluften förändras i tunnlar, skuggor resp sol osv.
Gasen är ju i vätskeform när den förångas inne i kylpaketet, funderar på om den kan påverkas lite av sidokrafterna vid sväng osv...
Om du är säker på att det verkligen kyler till lite extra på en sekund osv så finns det knappast så mycket annat som kan ge en snabb boost.
Ett enkelt sätt är att hänga in en sensor till en termometer en bit in i en av utsläppen, t.ex de modeller som har en kabel med sensor osv.
Sen ser du snart om det verkligen är luften som kyls ner och när osv.

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har mätt men en termometer men det uppdaterar så sällan så den gör mig tyvärr inte klokare. :( Jag får skaffa mig en annan termometer tror jag: Länk

Stämmer att de flesta uppgraderar per 1-2 sek, ock borde de visa ändringen med lite eftersläpning. Altyernativet är en tunn och snabb laboratorietermometer av glas... men de är bräckliga och vi skall kanske inte sväva ut för mycket..

FP
I min E46:a så blåser det mer när man svänger.

Bellamy
OK, det börjar bli lite intressant. Luftflödet ökar alltså, bedömer du att det är marginellt eller ganska mycket, hör du att fläkten ökar, syns det på displayen? Jag menar att det kommer ju inte mera luft eller fartvind utifrån när man vrider på ratten eller hur? Man måste ju tvärtom oftast sakta in lite när det svänger, till och med i en BMW...
Då har vi alltså dels ökad kyla, del ökad luftmängd när man svänger, iaf vid vänstersväng...

FP
Den kalla luftströmmen från utblåsen har en något högre densitet (tyngre) än omgivande luft. Detta innebär att luftströmmen kommer att böja av vid sväng p.g.a. centripetalkraften. När luftströmmen träffar oss i ansiktet blir det en kall upplevelse för en stund. Detta fenomen kan också upplevas också på vintern när förhållandet är det omvända, d.v.s. kall omgivande luft och varm luft ur luftmunstyckena.

mvh/ Anders
Låter inte orimligt. Har själv inte upplevt detta eller iaf tänkt på det, men det kan nog ligga mycket i detta, t.ex om man studerar utblåset av hetluft från en hetluftpistol mot en avlägsen bakgrund. Man ser flödet tydligt och svänger man med hetluftpistolen blir det förmodligen liknande som när man svänger med t.ex en vattenslang med en "lagom" stråle...
I bilen får man nog ha ett rätt lågt flöde ut ur panelens munstycken, annars fläktar det nog på i rak riktning ända bak till baksätet, oavsett hur häftigt man svänger..

FP
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Man kan göra ett roligt experiment som bevisar hur kall och varm luft har olika densitet mha en gasballong. Vid varmt ute och kallt i bilen så kommer ballongen åka åt höger inne i kupén vid en högersväng därför att kalluftens högre densitet pressar ballongen mot den varmare luften som har lägre densitet. Bör endast provas på säkert område!
Jag föreställer mig ballongfyllda BMW bilar som vinglar fram på vägen. ;-)

mvh/ Anders
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
På gamla bilar då vi inte hade AC i bilen
märkte jag på vissa att VÄRMEN flyttade
sig när man svängde. Olika bilar, alla välservade
och felfria. ( inte lite kylarvatten!!). Tycker detta
fenomen är ganska märkligt.

Mvh Jonas B
Mja, det är alltså de olika luftskikten med olika densitet inne i kupén som kan tänkas glida omkring, i den mån det är olika skikt, allt är ju relativt och beror på hur jämnt bilkupen är uppvärmd/nerkyld.
En "stråle" med avvikande temperatur och inte alltför snabbt flöde ur panelutblås kan också tänkas flytta sig när bilen svänger.
Det är inte värmen (eller kylan) från motor eller kylkompressor som ändras sekundsnabbt, detta är helt uteslutet, systemen är betydligt trögare än så i sin reglering, service och kylvätskenivå påverkar inte heller.

FP
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borde väl inte vara så svårt att kolla hur luftens flöde vrids vid kraftig sväng!

Ser framför mig att man kan ta en lätt fluffig garn-tråd som man tejpar fast vid utsläppen - garnet måste vara så "fluffigt" att det sträcks ut av luftflödet.

Sedan är det bara att börja köra och svänga fram och tillbaka, samtidigt som någon annan än föraren observerar hur garn-tråden ändrar läge i sidled... ;)

Jag har märkt samma fenomen på nästan alla bilar jag kört och jag tror stenhårt på att det kalla luftflödet ändrar riktning inne i kupén vid sväng (eller egentligen ändrar kupén riktning och luften som redan lämnat utblåset har samma riktning som innan svängen).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.