AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.945

Grannens katt har förstört min X5a..

Sida 1 av 2
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hej
Då har jag klarat av att låsa in grannens katt i 7 timmar i X5an. Katten har fått panik och klöst upp toppen av alla dörrsidorna rejält. Långa djupa spor på varje. Det ser ut som om att detta är lösa delar, men min BMW verkstad säger att jag måste köpa hela dörrsidorna. Jag har hittat några dörrsidor på ebay, men ingen av dom verkar ha riktig färg/utrustning. Men toppen av dörrsidan bör vara lik ändå. Nån här som delat dörrsidorna på en E70? Nån som sett billiga dörrsidor liggende en plats som kan passa min?`Jag har "Nevada/perforerad/svart". Dom jag hittat heter "Nappa/Svart". Detta bör ju inte påverka toppen av dörrsidan eller hur?

Det jag hittat på ebay är:

51419133558
51419133555
51419133598
51419133597

Jag har:

51417244357
51417244358
51417244447
(höger bak fick jag inte artickelnr på)

Detta blir till info en skada för mellan 35-40.000 kr på BMW verkstad..

På förhand tack!

Mvh
Hosse
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det ligger mycket i det gamla talesättet -"Gyttorps röda: När katten själv får välja!"

Men det är väl grannens skyldighet att hålla uppsikt på katten? Om vi antar att den smitit in obemärkt får väl grannens försäkring täcka dina kostnader?

Skulle helt klart kolla med jurist först vad som gäller!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Nån typ av försäkring borde täcka såna skador. Har du kollat?
Helförsäkring bör täcka detta utan problem.
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Ja, den smet in obermärkt.

Enligt mitt bolag, så måste jag ta det på min försäkring. Det är 8.000 NOK + 15% mindre bonus.. Det blir massa stålar det.

Mvh
Hosse
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Kolla med jurist - en djurägare är i normalfallet fullt ansvarig för sitt djurs handlingar.
Pr
1.031
Profossen
Tyvärr verkar det efter lite googling (exv. här: Länk som om det i Sverige inte finns ett strikt ägarnansvar för katt, däremot för hund :(

En katt kan alltså lätta sig i min nya hammock exv, utan att ägaren blir skadeståndsskyldig, men om en hund förstör ngt får ägaren betala.

Jävla märkligt egentligen, en katt kan ju förstöra bra mycket bara genom att pissa/klösa. Hoppas det ser annorlunda ut i Norge för TS skull...

Vi har haft innekatter, bäst för alla parter. Eller, bäst att inte ha katt alls, förresten. Åksjuka jävla hårmaskiner som drar mer pengar i veterinärräkningar på ett år, än vad underhållet av bilen kostar ;-)

Tråkigt.

Men kolla med din hemförsäkring.
Vad skulle de ta den på bilförsäkringen, vagnskada, stöld?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Profossen: Tycker du verkligen att kattägaren skulle vara ansvarig för att någon annan stänger in katten i en bil?
pe
250
pettran
Kane -> Om det hade varit en hund så hade hundägaren varit ansvarig.

Enligt mig är katter ett jävla skit. De skiter i mina barns sandlåda, jagar fåglar på min gräsmatta och sitter utanför mina fönster och stirrar in på mig när jag äter mina frukostflingor, bland annat.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kane, frågan är knepig. En katt kom in på min tomt och flög på min valp, vem tycker du skulle hållas ansvarig om det slutat mindre bra? Som jag googlade fram det så hade det varit jag som hade fått ta smällen, oavsett om det hade varit katten som blivit skadad, på min tomt.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Kane: Varför inte? Släpper kattägaren ut sin katt utan tillsyn bör han stå till svars för vad hans katt ställer till med.

Ring och hör om ditt försäkringsbolag tycker det är ok at du att släpper ut din katt utan tillsyn. Vad jag har förstått är det samma lagar som gäller för hund och katt. Tyvärr är det tydligen praxis att man tar hänsyn till kattens natur.

Fjollorna kör fyra med respirator och ryggsäck.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det finns en del bil-sadelmakare som klär om rattar och inredning på tyska ebay med gott resultat, kolla med någon av dessa! Tror att du kan komma undan betydligt billigare där.
Petran så om man stänger in någons hund så får hundägaren betala?
pe
250
pettran
delorian -> Ja, om hunden smyger in obemärkt, likt katten gjorde i detta fallet.
Sorry men jag tror du har fel där tyvärr.
Pr
1.031
Profossen
Delorian, han har inte fel, tyvärr. De svenska domstolarna har prejudicerat att hundar kräver ständig tillsyn (ägaren ska sakna hunden fort) medans katter ska lulla runt obevakade i timmar...

Trodde inte själv att det var sådan skillnad förrän jag kollade lite fall. Sjukt.
Pr
1.031
Profossen
Exempel från verkligheten: en hund går in genom delorians öppna balkongdörr och pissar på delorians nycappade Luxman M120A: Hundägaren är ansvarig. Samma sak, men en katt: Delorian borde haft sin dörr stängd.

Helt jävla sjukt!
Vem är ansvarig om lägenhetsinnehavaren stänger dörren och åker iväg en vecka och hunden dör av utorkning.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Stämmer som Profossen exemplifierar. Det finns en djurskyddslag från 2007 där det enkelt uttryckt står att katter av gammal hävd får lalla omkring som de vill då det ligger i deras natur. Finns hur mycket som helst om detta på google, inte alla är helt nöjda med vad katter gör. Helt ok att din grannes katt pissar ned din uteplats, inget grannen behöver bekymra sig om, du får stå för saneringen och eventuellt nyinköp av dynor och annat. Om din hund pissar ned grannens uteplats, då får du betala.

Det var som fan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.