|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nuså.. Lite återkoppling :) "Febi" stod det på de gamla vipparmarna jag hade.. Tydligen så har någon tidigare ägare bytt dessa innan år 2003 när jag köpte bilen. Förmodar att BMW's vipparmar har någon liten "bmw-logga" instansat på dessa och så var alltså inte fallet på mina gamla.. Fick dessutom problem med motorn :/ Problemet nu är att efter toppdemontage och montage efter kamaxelbyte/vipparmsbyte/oljerörsbyte etc så har jag fått problem med oljetrycket, oljekannan lyser...först svagt sedan klart lysande vid provstart :/ Svarar ej riktigt på gas heller. Kan kamaxelkedjan ha blivit monterad en kugg fel(dåligt gassvar) och att det därigenom blir för lågt oljetryck också ? Mvh Janne. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har också satt ihop min topp med nya IE vippor (efter diverse missförstånd, semester, resor, bankörning, trasig rotorarmsadapter och annat som "kom ivägen") och hitintills inga problem - förutom att det tog en jäkla tid att lufta motorn. Återkommer med lite bilder på diverse vippor och annat. Nej, motorn måste gå riktigt illa om det inte ska kunna bygga upp oljetryck. Har man ett tomt oljefilterhus så tar det runt 5-8 sekunder innan lampan slocknar efter första uppstart. Är tomgångsvarvtalet någorlunda normalt, dvs runt 800 rpm? Blev oljefiltret korrekt monterat? Finns en ventil i botten av oljefilterhuset, om den skadas och är öppen så rinner oljan ut den vägen och det blir svårt att bygga upp ett oljetryck. |
|
Skumt...ja, angående oljefilterhuset så vet jag att jag haft problem backventilen tidigare, men det vart fixat...Tja, det kan ju vara den iaf, men såpass fel att oljetrycket larmar..hmm...ja, kanske :/ Hur mycket ska det oljestänka under ventilkåpan? Jag vill minnas att det är ganska infernolikt där i vanliga fall, nu var det visserligen oljestänk där(kikade via oljelocket), men inte sådär som jag tyckte var helt ok, så jag misstänker att oljetryckslampan visar rätt, dvs för lågt oljetryck.. Motorvarvtalet var ok iaf, den korta stund motorn gick.. Mvh Janne. |
|
|
Tyckte det var ett oväntat kraftigt sug när jag öppnade oljelocket och motor igång då, ska det väl inte heller vara.. Mvh Janne. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lovade återkomma med bilder på vippor. M30-toppen med IE förstärkta vipparmar monterade (förutom på 5:ans insug/avgas där det fortfarande sitter LASO-vipparmar) Länk Bild på LASO och BMW vipparmar Länk Länk Länk Jämförelse mellan IE förstärkta och BMW vipparmar Länk Länk Länk Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.