AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.241

Motorn tvekar vid dellast E34

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har ett problem som kommit smygande det sista året eller så.

Bilen är en E34 535i (med M30B35 motorn).

Ibland när man har gaspedalen på dellast (dvs någonstans mellan helt stängt eller helt öppet gasspjäll) kan motorn börja tveka och man känner direkt att effekten reduceras.

Motorn hackar inte eller liknande när detta fenomen uppstår. Man känner bara att effekten typ halveras. Om jag fortsätter att hålla gaspedalen i samma läge brukar dock all effekt oftast komma tillbaka - kan ta allt ifrån 3 sekunder till 1 minut (man känner direkt när all effekt kommer tillbaka). Dock så kan felet komma tillbaka lika snabbt.

Det intressanta är att om man öppnar gasspjället helt (WOT - Wide Open Throttle) får man omedelbart all effekt tillbaka (det slår aldrig fel).

Denna "effektreducing" kan uppstå oavsett i vilket läge jag har gaspedalen (om jag tex har spjället öppet 5, 10, 25, 50 eller 75% spelar ingen roll). Och när "effektreduceringen" inträffat gör det ingen större skillnad om jag lättar lite eller trycker lite hårdare på gasen.

Någon som varit med liknande problem?

Jag har två idéer om vad felet kan vara.

1) LMM utsliten
Kolbanan på LMM'n är ustliten på flera ställen (främst då kring dellast eftersom det är där gaspedalen befinner sig den mesta tiden) och ger orimliga värden tillbaka vilket tvingar Motronic in i LOS (Limited Operating Strategy) läge.
Det som talar emot denna idé är att det inte spelar någon roll i vilket läge jag har gaspedalen (skulle kolbanan vara sliten så borde det bli någon typ av förändring om man ändrar läget på gaspedalen), samt att det fungerar utmärkt i WOT läge.

2) Lambdasensorn utsliten
Kan vara lambdasensorn som är på väg att ge upp.
Om Motronic får knasiga värden från lambdan så går den också in i LOS och tvingas även in i open loop läge. Fast frågan är om Motronic slår av så hårt på effekten bara för att den förlorar signalen från lambdasensorn?
Det som talar för denna teori är att det fungerar utmärkt i WOT läge (i detta läge så går Motronic över till open loop läge och använder inte lambdasensorn som återkoppling). Dessutom har det på senaste tiden dykt upp felkoden "emission (lambda) control" då och då (felkod 0A från Peake Research felkodsläsaren).
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Börja med att kolla gasspjället. Och sök på nätet efter problem med 535/735, har för mig att jag läst om biturbos som visat sig ha problem spjället när man letat fel på andra ställen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gasspjället ska få sig en undersökning.

Men vet du om det är något speciellt som skulle kunna vara problem? Vilket problem med gasspjället är det du syftar på?

Jag kommer att verifiera att signalerna för stängt respektive öppet gasspjäll fungerar (och att de signalerar när de verkligen ska signalera) samt kommer att mäta upp gapet mellan gasspjället och väggarna med bladmått (har någonstans vilka toleranser det får vara).
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ska tilläggas att jag INTE har EML dvs elektronisk gasspjäll på min bil.

Gasspjället är således direkt kopplat till gaspedalen via wire och den enda elektroniken som finns är TPS'en och den är mycket enkel - den ger en signal när gasspjället är helt stängt och en signal när gasspjället är helt öppet.

Kan det ha varit så att alla Bi-Turbo Alpinor hade ett elektroniskt gasspjäll?
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Så kan det nog vara. Elektroniska gasspjället hänger ihop med antispinn.

Kolla iaf värdena. Låter som om du är på rätt spår ang lambda/lmm.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, har du ASC (eller ASC+T) måste du ha det elektroniska gasspjället.

ASC-delen är ett väldigt rudimentärt antispinn som bara stryper motoreffekten (gasspjället) om något av drivhjulen börjar spinna.

T-delen är ett väldigt rudimentärt traction system som meed hjälp av ABS bromsar något av drivhjulen om det skulle börja snurra fortare än det andra (en budgetvariant av en bromsad diff kan man säga).

Vet inte om det är inbillning, men tycker att felet uppstår lättare vid kall/fuktig väderlek. Får gå igenom alla kontaktstycken och kablage också - kan ju vara så enkelt som en skadad kabel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I eftermiddags kom ett ännu värre problem - vid en omkörning (3:ans växel, fullgas, ca 5000 varv/min) tyckte jag mig höra något ljud och bilen tappar plötsligt i princip all kraft. Varje försök med gaspedalen bara resulterar i att motorn vibrerar/skakar och går allmänt illa och total avsaknad av kraft.

Fick köra in till kanten ganska omgående. Går i princip inte att varva över 1500-2000 varv då den skakar/vibrerar ganska illa. Tomgång är hyffsat ok men låter som den går på 3-4 cylindrar.

Hade inga direkta verktyg men provade lite olika tester men ingenting gjorde någon skillnad
- inga felkoder (förutom ovan nämnda O2-sensor)
- ingen skillnad om jag kopplar bort O2-sensor
- ingen skillnad om jag kopplar bort LMM eller tomgångsmotor
- ingen skillnad om jag kopplar bort temperaturgivern
- ingen skillnad om jag kopplar bort impulsgivaren på en av tändkablarna
- alla spridare öppnar/stänger (hade ett stetoskop som jag kunde lyssna med)

Gissningsvis är det inte relaterat till problemet jag tidigare diskuterat om att motorn tvekar vid dellast.

Misstänker att här har en vipparm eller två gått av. Ska göra en noggrannare undersökning imorrn med tillgång till lite fler verktyg än vid vägkanten.

Någon som har fler ideér vad man bör se över?
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
gör ett kompprov.
tändspole är misstänkt.
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ventilkåpan åker av imorgon (motorn totalrenoverades för tre år sedan och har gått finfint ändå sedan uppstart), så får vi se. Ett kompprov skadar ju såklart inte heller.

Nja, skulle tändspolen vara problemet skulle inte någon cylinder gå. Det är bara en tändspole på dessa motorer.

Ska naturligtvis kolla tändstiften också så att det inte bara är så att något av dem gått sönder.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
nja.. hade liknande på min 520-88 tvekade ibland vid gaspådrag som med tiden blev värre, vid test hade jag gnista 20mm men när spolen ska generera många gnistor funkade det inte.
om kompprov visar OK har du en spole att prova med?
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, nu hänger jag med! Var faktiskt något jag stod och funderade på när jag stod där vid vägkanten och provade lite enklare felsökning.

Tyvärr har jag bara en spole från en E30 325i att prova med. Det är inte samma utformningen (men verkar vara samma kontakter) - vet inte hur känsligt det är med vilken tändspole man kopplar in och vad skillnaderna är.

Jag kan se att i ETK att min tändspole satt även i E34 M20B20 och M20B25 motorer. Kanske är bara det yttre som skiljer medans det inre är i princip identiskt?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag vet inte vad det sitter för spole i din bil, men min erfarenhet av bilar med enkel spole är att vilken som helst passar på vilken bil som helst :)
Mer troligt att du har problem med bränsletrycket.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Well, well - efter att ha lyft på ventilkåpan var det inte särskilt svårt att ställa en diagnos.

Vipparmarna på både insug och avgas på femmans cylinder hade gått av.
Länk
Länk
Länk
Länk

Alla vipparmar byttes 2007 i samband med en topprenovering. Hade ju hoppats på att de skulle hålla lite längre.

Eftersom det är de bakre vipparmsaxlarna så åker toppen av. Kommer för säkerhets skull byta samtliga vipparmar.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
ber om ursäkt för dom dåliga tipsen...
man kanske alltid borde rekommendera kompprov som första förslag.
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle vilja säga att alla tipsen var bra och uppskattades! För om det INTE hade varit trasiga vipparmar hade jag nog kliat mig i huvudet och inte haft några bra ideér vad jag skulle felsöka på.

Ett kompprov hade dock visat ett alldeles utmärkt resultat på femmans cylinder :-)

Eftersom jag tyckte jag hörde något mekaniskt ljud när problemet uppstod och efter den korta felsökningen jag gjorde insåg jag att det är nog bäst att försöka undvika att ha igång motorn överhuvudtaget utifall det är något mekaniskt som kan förvärra situationen (så motorn har inte varit igång sen bärgaren kom igår). Nu när det är så enkelt att lyfta på ventilkåpan så började jag där (för att säkerställa att allt mekaniskt var OK innan jag började snurra runt motorn mer).
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
det är ju en intressant diskussion, hur beter sig ett kompprov om inte någon av ventilerna öppnar??
Har inte varit ute för det själv någon gång, kan man tänka sig att det blir ett pulserande värde?
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, mätaren låser ju ju sig fast vid högsta avlästa värde hela tiden så det kommer att se normalt ut (enda skillnanden borde vara att man eventuellt når högsta värde lite snabbare än normalt).
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
jo, men eftersom ventilerna inte öppnar så fylls inte cylindern med luft, kan insuget öppna av undertrycket när kolven går ned?
FAF
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Undertryck kan vara starkt, men inte tillräckligt för att öppna en ventil (har man en tilräckligt stor yta kan man dock skapa stora krafter).

Stillastående kommer det att tryckutjämnas pga passager förbi kolvringarna (som blowbygaser också kommer förbi), det kanske inte går snabbt men till slut så har du ett atmosfäriskt tryck inuti cylindern.

När du sedan komprierar denna borde du få ett ganska högt kompressionstryck redan från första början. Däremot efter någon cykel så reduceras troligtvis kompressionstrycket tills man får en jämnvikt mellan vad som pressas ut mellan kolvringarna vid kompression och vad som hinner sugas in mellan kolvringarna. Detta ser man inte då mätverktyget bara visar det högst uppnådda trycket.

Fast ovanstående resonemang håller ju bara om kolven är i TBC.

Jag tror jag ändrar mig, man borde nog nästan alltid läsa av ett lägre kompressionstryck än normalt om ventilerna är stängda.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Finns mkt att läsa om vipparmarna till M30. Överväg att köpa förstärkta när du ändå byter, känner en som har dessa i sin Bi-Turbo:

Länk

Finns ännu dyrare att köpa:
Länk

Var tar BMW för en, $34 enligt realoem borde bli ca 400 kr i Sverige?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.