|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nu fått ut alla delar men blev lite fundersam. Det började rinna ut olja då jag kapade returslangen till stickan. Det var lite övertryck där. Inget gott tecken. När jag väl fått bort slangen från stickan är det helt täppt. Har karvat ut det jag kan med ett 7 mm borr. Kan jag få rent i röret? I lilla kröken innan röret med oljestickan? En smal flaskborste kanske? Oljestickan ser helt OK ut. Inget klet på den i alla fall. Bytte olja för 1000 mil sedan (med Wynns olje flush). Alltid Castrol oljor (magnatec 5-40 nu senast) och numera byte varje 1500 mil. Om man skulle behöva byta hela oljesticksröret är det bara att vrida och dra uppåt? Tacksam för hjälp på vägen? Tar paus för natten nu. | |
|
Oljesticksröret är bara att dra rakt upp. Se bara till att du innan gjort rent runt om infästningen bara. Öppningen i röret är inte speciellt stor, men det går bra att göra rent med en 1mm ståltråd. Lycka till! Mvh Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Varför inte skippa Castrolen som det sägs norrmännen gjort pga frysning av vevhusventilationen. Den verkar kondenseras mera än andra oljor. Det finns ett annat oljestickrör som BMW i Sverige inte vill kännas vid som har större utrymme för returen. Finns tom artikelnummer. En del har modifierad röret själva, Fick några bilder ab en användare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Har rengjort med wd40 och mekaniskt runt oljestickröret men det sitter fast rätt bra. Är orolig att det ska bockas eller gå av om jag tar i mer. Kör med WD40 i röret och tryckluft för att rensa det värsta. |
|
|
Du måste ur med röret,det sitter ju bara i ett fäste sen drar du upp det. Ställ det i bad och rensa med svetstråd,borra sedan röret som jag gjort på en hel drös av bilar med bra resultat. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hela denna procedur är i onödan ifall du inte byter oljesticksrör till den "uppgraderade" Kolla vad du har för oljesticksrör Länk Det är den övre du vill ha! |
|
|
Jo jag inser att det är oljeröret som är flaskhalsen. Får tyvärr inte loss röret. Känns lite overkill att ta loss hela tråget och banka underifrån men det kanske är det som behövs? (Jag har lossar bulten redan i början av bytet av oljeseparator.) Det är bara så att det inte går att ens vrida runt den ännu mindre att bara dra upp den (som några av er lyckats men). Antingen är jag för svag eller för rädd att dra sönder röret. Kan man bända på något sätt för att få mer kraft? Kan man köra tillfälligt utan att ansluta returslangen till oljesticksröret? Om jag väl får ut den kan jag ju borra lite som annan medlem på AP föreslår: Länk Annars är bytet klart. Pilligt som f-n men visst går det att göra med hjälp av Youtubevideon. |
|
|
Går de att vicka på röret? Den sak bara vara att dra rakt upp! Men de kan sitta lite.. Röret rostar ju en hel del pga av all kondens och isproppar, de kanske du har märkt på oljestickan, den brukar vara alldeles rostig! Nej du kan inte köra utan returslangen. |
|
| Bytte hela min vv igår på m54 motorn till den isolerade varianten. Mitt rör drog jag rätt upp sedan så isolerade ja röret som ja fick tips om här på autopower. Annars vare rätt jävligt att byta vv eftersom gasspjäll mm ska ut, men bra tillfälle att rengöra denna eftersom den va rätt smutsig. Sedan ska de nya slangarna på plats också till ventilen, ännu jävligare. | |
|
Det går varken att vicka på den eller vrida den. Försökte först med wd40 ett par timmar med 4 kg tryckluft. Trycket låg kvar hela tiden utan påfyllning. Löste bara upp lite på ytan men når inte proppen. Har nu hällt i förtunning och låter det stå över natten. |
|
|
Har du inte glömt någon skruv som håller röret då? Det ska ju bara vara en! Länk På min M3 var de också bara dra rakt upp. Röret brukar rosta, i alla fall invändigt! Men de kan ju hända att den har sprängrost på utsidan så den har satt sig i alu-tåget. Men de viktigast i hela renoveringen av vevhusventilationen är att byta oljestickröret mot den uppgraderade. När jag väl gör detta så kommer jag isolera oljestickan också för det är där felkällan sitter! |
|
|
Skulle vilja borra ett 5 mm hål och sedan ansluta en nippel så att jag fick en ny möjlighet att ansluta returslangen. Jag har för mig att detta finns för vattenledningar men finns något som klarar påfrestningarna i detta fall? Måste ha en plan om jag inte får bort oljesticksröret. Startade motorn och den gick lite oroligt. Men det är inte så konstig eftersom jag ännu inte anslutit returslangen från separatorn. En annan ide är att sätta en y- eller t-anslutning på returen och leda den extra ledningen till en mindre behållare. Då kan gokset rinna när där om det är stopp i oljesticksröret. Hela arrangemanget får vara ganska tätt för att hålla motorn lugn. Plan C blir att lämna bort den för vidare service. |
|
| Byt rubbet säger jag! Ventil samt alla slangar. | |
|
Ventilen och alla slangar är bytta det är bara oljesticksröret kvar. Den gamla oljeavskiljaren såg rätt ok ut invändigt det vara bara returen till oljesticksröret och röret i sig som var kletiga. Funderar på att lägga en rem i slinga om röret nere vid sumpen och med en 2"X4 ska jag väl få kraft nog att lyfta upp den. (Eller sabba den helt!) |
|
| Jag kan förstå hur din kan sitta så hårt.. Tveksamt att den kan va hårt fastrostad så att den inte går att rubba! Jag vred mitt rör lite fram å tillbaka samtidigt som ja drog uppåt, plopp så kom de loss. Det enda röret satt monterat i var ett fäste med en 13mm bult. Vissa har 2 fästen, inte på e60 dock. | |
|
Idag satt röret löst så att det gick att vicka och med en stunds vickande lossnade den. Har nu borrat upp ett 5 mm hål och funderar på vem som kan svetsa ihop det i semestertider. I och med att jag borrade från returrörets krök och neråt in i inre röret borde det räcka med en krympslang som täcker hålet. Ett par lager krympslang lite längre för varje lager borde bli rätt bra. Lite bökigt att hitta någon som kan svetsa i tunnplåten. |
|
|
Krympslangen borde tåla den lilla värmen det blir där nere på röret. Alternativt kan man sätta dit en bit bensinslang med två slangklämmor över hålet. Vilket blir bäst tycker ni? |
|
| Borra hål och svets och hålla på för att sedan byta röret vid ett senare tillfälle då eller? Det är de dubbelväggiga oljeröret som är problemkällan och som kan orsaka motorskador, så varför snåla när de finns en uppdaterad! | |
|
Grejen är att jag ska köpa 130 mil i helgen så jag måste ha en snabb fix. Tror det blir lika bra med borrat rör. Det nya röret är väl bara den officiella lösning med samma funktion (öppen kanal till röret där stickan går). Det finns flera som har problem med att få ut stickan med det nya röret. |
|
|
Om man borrar som jag gjort blir det bättre än att köpa ett uppdaterat. stugsittaren,visst kan du sätta en bit slang med klamma vid hålet,bör funka lika bra som svets. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tack för all hjälp och kommentarer i denna fråga! Hoppas denna tråd även kan hjälpa andra. Jag ber om ursäkt om jag tidigt i tråden länkat till en bild )som hittade någonstans på AP) utan att ange referens. Hittar inte den igen när jag letade nyss. Svara gärna så att du får kred för den. Jag borrade tom lite bort från huvudröret så det bör vara ännu mindre olja på detta ställe. Det bör väl inte komma så mycket olja vid denna krök på anslutningsröret. Det sitter ju en bit upp från oljenivån så bilen ska luta rätt mycket för att komma upp hit och flödet från returen bör vara mycket begränsat. Kanske bara en droppe då och då? För att återkoppla mina problem med att oljesticksröret satt fast. Jag tror det var att sprutade WD40 och förtunning runt fästet i oljetråget som gjorde att det släppte efter någon dag. Någon O-ring har jag inte sett på röret eller i tråget. Antar att en sådan skulle tuggas sönder av oljepumpen och fastna i filtret om den trillat ner i oljan. Jag har också kört in ett 12mm borr och försökt ta bort ev grader som kan ha uppstått inåt då jag borrade. Allt är också noggrant tvättat innan montering. För säkerhets skull byter jag motorolja (och filter) då röret är på plats igen. Den har ju gått 1000 mil så det vara OK (byter normalt var 1500 mil). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.