AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.970

F01 inredning

Sida 1 av 2
Då går man åter igen i 7-serietankar och ett frügetecken är inredningen på de lite mindre motroalternativen. Jag har bara erfarenhet av att köra och åka i 750 och den har jag aldrig sett utan något annan än helläder(Dvs. ovansidan av instrumentbrädan är också i läder) Är detta standard på alla 7-serie F01 eller extratillval/standard endast på de störra motorerna?

Det kanske låter som en detalj men för mig är det tveklöst en av de viktigaste detaljerna på bilen, annars blir det väldigt mycket 5-serie av inredningen.

Jag vet att F01 inte är så vanlig här på forumet men ni är icke detso mindre BMW-experter, så det är värt ett försök!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du kollat på BMWs hemsida? F01 är fortfarande senaste modell och är det inte standard idag har det med stor sannolikhet inte varit det tidigare heller.

MikaelE60
730dA -09
Det är i alla fall konstläder (som för övrigt ser riktigt bra ut). Givetvis känner man igen sig, det är ju samma märke. En viktig skillnad mot 5an verkar vara kvaliteten på material. Ser kanske ut att vara exempelvis samma säten, men efter 10 kmil syns inte ens slitaget. Vad jag kan se är det annars ingen skillnad på inredningen mellan 750 och de mindre alternativen.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Läderklädd instrumentbräda är tillval, ett mycket trevligt tillval. Jag har det :-)
Det är tillval på alla utom 760 om jag läser BMWs prislista korrekt.

Niklas

Fransosen
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Läderkklädseln i F01 är väl antingen standard eller utökad nappaskin (skin på dörrsidor mm) med tillval att få även instrumentbrädan läderkläd.
Det är kollat, men den kan inte anklas för att vara jättedetaljerad i sitt utförande. Båd 730d och 750i verkar iof. ha "Läder Dakota" som standard, men mer specifikt än så är det inte, så det är dessvärre inte svaret.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag stör mig på att mittkonsolen är identisk med F10 , en bil som är 50% billigare.
Min har läderklädd instrumentbräda. Lyxigt värre.
Softclose vill jag helst inte vara utan. HUD är överskattat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mr_M_Yass> Länk

4ND Läderklädd instrumentpanel står ju tydligt med där, det är inte standard på någon modell, förutom 760i, som fransosen tidigare skrev.

Här går det snabbt i lunchtid, hann inte ens skriva mitt svar till Grelle så hade jag massor av svar. Stor hjälp, tack allihop! Jag har komit fram till att jag "måste" ha adaptiv farth. med stop&go och så mysig inrending som möjligt, nu fortsätter spaningen...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är du villig att importera? 7-serie har aldrig varit en storsäljare i Sverige men i tyska städer som Hamburg rullar det ju ett antal.

Marin
Bruksbil
Min är till salu:-)
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
HUD tycker jag inte är överskattat på nåt vis. Men det är ju jag det. Tycker nog att det är ett av de bästa tillvalen. Grymt bekvämt när du använder navigeringen, att få instruktionerna rakt i siktfältet. Om du inte kör med navi kanske det är lite överflödigt men det är ändå väldigt praktiskt att se hur fort du får köra visavi hur fort du kör även om det ibland inte stämmer med skyltavläsningen har jag noterat.

Softclose är nice det med.

Stop&Go är nice även om den kanske bromsar lite väl bryskt samt att det känns skumt att inte göra nåt själv men har man väl vant sig är det gott att ha.

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Edit: HUD är praktiskt när man har navi igång, men att bara läsa av hastigheten är overkill. Jag stänger av min HUD då ja inte använder navin.
Älskar glastakluckan och comfort access. Även elektrisk baklucka får + poäng
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Glasluckan, CA och elbajluckan är som sagt kanon.

Barnen gillar de mörka rutorna i kombination med gardinerna där bak.

Vingelvarningen och dödavinkelvsrningen är rätt så trevliga de med.

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Niklas,
Är det Peters pappas bil du har tagit över?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Marin, det stämmer fint :-D

Maken till bil är svårt att hitta.

Är VÄLDIGT nöjd!

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Han nämnde det sist vi snacka. Vad ligger du på i förbrukning? Min ligger under 0,8 mellan tankningarna.
Ma
92
Mattias99
750i F01
Z4 E89
Länk
Det är inte från min bil men jag har också dessa 5 tillval.
Dessa fem tillvalsknappar är det inte så många som har när man letar F01:or. Night vision är väl coolt men jag skulle bytt mot värme i ratten alla gånger.
HUD tycker jag fungerar perfekt och det skulle jag inte vilja vara utan.

Övriga funktioner:
Funktionen som läser av vägskyltar är väl också ganska bra men inte 100%-ig. Komfortstolarna är extremt behagliga och inställningsmöjligheterna är kanon. Massagefunktionen är väl inte heller helt nödvändig men nu kör jag inte så långa sträckor heller.
Kameror i fronten (på sidorna) är inte så dumt det heller. Ganska bra när man kör ut från mindre gator med skymd sikt.
Utökat nappaskin med läderklädd instrumentbräda gör att det känns väldigt exklusivt.
Soft-Close känns också riktigt bra.
Helljusassistenten tycker jag inte fungerar så där jättebra så den brukar jag inte använda.
TV-funktionen känns helt onödig, mest en kul grej.
Internetmöjligheten fungerar inte och beror tydligen på att min är importerad från Tyskland. Känns också lite överflödig i dagens smartphonevärld.
En viktig detalj är givetvis hjulen. Det krävs nästan 20" för att det ska se ok ut.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Marin, det har jag faktiskt ingen koll på.

När vi senast åkte och jag kollade så körde vi 47mil med 1,08l i snitt och en snitthastighet på 95km/h och då var vi fyra med full packning...

Till vardags så bryr jag mig inte. Känns som helt fel bil om man räknar dropparna ;-)

Niklas

Fransosen
pe
250
pettran
Tesla Model 3 AWD Long Range -20
Hur är bilen som familjebil? Är bagaget stort? Får man med sig en barnvagn + packning?
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Bagagerummet är stort! Mina barn är 13 & 15 så barnvagn var det länge sen jag funderade

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.